Economie
Turkse badplaats haalt coronaverlies in: ‘Broodje kebab? Dat is dan 48 euro.”

De toeristische sector in Turkije probeert na de financiële mokerslag van de coronacrisis overeind te krabbelen. Sommige horecazaken halen de schade in door astronomische bedragen aan te rekenen. Volgens Turkse media moeten de toeristen niet schrikken wanneer ze in de badplaats Bodrum een torenhoge rekening voorgeschoteld krijgen.
Het heeft er alle schijn van dat bepaalde strandtenten het verloren seizoen proberen te redden met sterk verhoogde prijzen. En sommigen gaan daarin heel ver. Op een virale foto van een rekening staat te lezen dat er zo maar eventjes 48 uur is aangerekend voor een broodje kebab. Een dubbele espresso kost 8 euro. Het rekeningetje is wellicht van een chique tent in Bodrum, waar je ook zo al meer betaalt dan op andere plaatsen.
Maar dit blijkt geen alleenstaand geval. Het Maçakızı Hotel rekent 70 euro aan voor een duik in de zee. Het lopend buffet kost om en bij de 45 euro. Ook strandtentjes tellen aardig door voor het gebruik van ligbedden, parasols en handdoeken.
Geen probleem
Ondertussen reageerde ook de burgemeester van de badplaats, Ahmet Aras, op de flinke prijsverhogingen. Hij ziet helemaal geen graten in het feit dat ondernemers hogere bedragen rekenen. De burgervader herinnert eraan dat de horeca moest vechten voor hun voortbestaan. De stad moet er volgens hem alles aan doen om ervoor te zorgen dat de toeristen het geld laten rollen.
