Connect with us

Nieuws

Peuter van één jaar alleen achtergelaten in opvang: personeel ging gewoon naar huis

Een opvallend incident heeft donderdagavond voor grote schrik gezorgd bij een kinderopvang in Schiedam. Een jongetje van één jaar bleek na sluitingstijd nog alleen in het gebouw aanwezig te zijn, terwijl alle medewerkers al naar huis waren gegaan. De ouders ontdekten de situatie toen zij hun zoon wilden ophalen.

Ouders treffen gesloten kinderopvang aan

Toen de ouders bij kinderopvang Bellefleur arriveerden om hun zoontje op te halen, stonden zij voor een afgesloten gebouw. De verlichting was uit en er was niemand meer aanwezig.

Omdat zij wisten dat hun zoon nog binnen moest zijn, schakelden zij direct de politie in. Agenten kwamen snel ter plaatse en besloten ook een ambulance op te roepen om het kind medisch te laten controleren.

Jongetje maakt het naar omstandigheden goed

Ambulancepersoneel heeft zich direct over het jongetje ontfermd. Volgens KomKids, de organisatie achter de kinderopvang, heeft het kind wel gehuild, maar maakte hij het verder goed en werden er geen medische problemen vastgesteld.

De gebeurtenis heeft desondanks veel indruk gemaakt op de ouders en de betrokken medewerkers.

Slapend kind over het hoofd gezien

Vrijdag stuurde KomKids een brief naar alle ouders van kinderen die gebruikmaken van de opvang. Daarin legt de organisatie uit wat er volgens de eerste bevindingen is gebeurd.

Uit de brief blijkt dat het jongetje lag te slapen en daardoor bij de afsluitende controle over het hoofd is gezien. Vervolgens verlieten de medewerkers het gebouw, zonder te merken dat het kind nog aanwezig was.

De opvang spreekt van een ernstige fout.

Excuses aan de ouders

In de brief biedt KomKids haar excuses aan voor het incident.

Lees ook  Steeds meer mensen komen uit de kast als 'berriseksueel': dit is wat het betekent

“Dat een kind alleen is achtergebleven op onze locatie had nooit mogen gebeuren,” schrijft de organisatie.

Ook laat de opvang weten zich bewust te zijn van de grote impact die het incident heeft gehad op zowel het kind als zijn ouders.

“Wij realiseren ons dat dit een enorme schok is geweest voor het kind en de ouders.”

Volgens de organisatie zijn de betrokken ouders inmiddels persoonlijk geïnformeerd en zijn excuses aangeboden.

Medewerkers op non-actief

Naar aanleiding van het incident zijn de medewerkers die op het moment van de gebeurtenis verantwoordelijk waren voor de opvang voorlopig op non-actief gesteld.

Daarnaast is een intern onderzoek gestart om vast te stellen hoe het heeft kunnen gebeuren dat een kind na sluitingstijd alleen achterbleef in het gebouw.

Veiligheidsmaatregelen worden aangescherpt

KomKids laat weten alle procedures kritisch tegen het licht te houden. De organisatie zegt aanvullende maatregelen te zullen nemen om de veiligheid van kinderen verder te verbeteren en herhaling van een dergelijk incident te voorkomen.

“Het raakt ons diep dat dit heeft kunnen gebeuren,” aldus de organisatie.

De uitkomsten van het onderzoek moeten duidelijk maken welke verbeteringen nodig zijn om ervoor te zorgen dat alle kinderen voortaan zorgvuldig worden gecontroleerd voordat een locatie wordt afgesloten.

Bron: AD