-

Algemeen

Yvonne Coldeweijer nu al onder vuur bij RTL: ´Beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Yvonne Coldeweijer is nog maar net begonnen met de voorbereidingen van haar eerste eigen tv-show voor Net5, maar achter de schermen is het nu al onrustig. Een deel van haar redactie is voordat de opnames überhaupt begonnen zijn alweer op straat gezet. Dat bevestigen insiders én mediajournalisten Mark Koster en Tina Nijkamp in de podcast De Mediaweek. Volgens hen zou Coldeweijer zich diva-achtig gedragen en drastisch ingrijpen in de samenstelling van het team.

Geen samenwerking, maar controle

Coldeweijer – bekend van haar spraakmakende juicekanaal Life of Yvonne – wil naar verluidt volledige controle over de inhoud en de vorm van het nieuwe programma. En dat levert frictie op. “Ze is stronteigenwijs,” zegt Mark Koster, die met haar samen een podcast maakte. “Als zij een programma maakt, wil ze dat helemaal op haar manier.” En wie daar niet in mee wil of kan? Die ligt eruit.

Een aanpak die doet denken aan Matthijs van Nieuwkerk ten tijde van De Wereld Draait Door, aldus Koster. Maar volgens co-host Tina Nijkamp ligt het risico nu volledig bij Yvonne zelf. “Als het niet scoort, dan kan ze niemand anders de schuld geven,” waarschuwt ze.

Tijd dringt: september komt snel dichterbij

Nijkamp maakt zich zorgen over de voortgang van het project. “Het is nu juli en ze wil in september al op tv. Dat is over minder dan twee maanden. Heeft ze überhaupt nog wel een team?” Volgens Koster werkt Coldeweijer momenteel aan een nieuwe redactie, maar dat zou geen eenvoudige klus zijn.

Presentator als baas? Ongebruikelijk, volgens Nijkamp

Wat vooral voor opgetrokken wenkbrauwen zorgt, is de contractuele macht die Yvonne lijkt te hebben. Ze zou als presentator het recht hebben gekregen om mensen in haar team te ontslaan – iets wat in televisieland zeer ongebruikelijk is. “Dat is normaal het terrein van de hoofdredacteur,” zegt Tina Nijkamp. “Een presentator moet zich normaal gesproken schikken naar de redactionele leiding. Dat ze dit kan doen wijst op een stevig onderhandeld contract – maar ook op divagedrag.”

Volgens Nijkamp vergist Yvonne zich mogelijk in het verschil tussen online juice maken en dagelijkse televisieproductie. “Tv maken is écht iets anders dan Instagram en YouTube. Daar komt veel meer bij kijken: structuur, draaiboeken, timing, techniek… Daar heb je een ervaren team voor nodig.”

Gaat dit wel goed komen?

De druk op Yvonne Coldeijer is nu torenhoog. Haar overstap naar televisie werd door velen gezien als een logische, maar gewaagde volgende stap. Ze heeft een grote online fanbase, maar het succes op tv is allerminst gegarandeerd – zeker niet nu de productie start met interne onrust.

Bovendien weet iedereen in Hilversum: bij Net5 zijn de marges klein en de verwachtingen hoog. Als de kijkcijfers tegenvallen, wordt er zonder pardon de stekker uitgetrokken. “Als je dan ook nog zonder goed team werkt, wordt het gevaarlijk,” stelt Nijkamp.

Yvonne houdt zich (voorlopig) stil

Zelf heeft Coldeweijer nog niet gereageerd op de berichten over ontslagen of het vermeende diva-gedrag. Maar in medialand wordt haar zwijgen scherp in de gaten gehouden. De komende weken zullen bepalend zijn: krijgt ze de boel op tijd op de rit, of wordt het geplande september-debuut uitgesteld – of zelfs afgeblazen?

Voor nu lijkt één ding duidelijk: de overstap van juicekoningin naar televisievrouw verloopt voorlopig allesbehalve vlekkeloos.

Algemeen

Grote verbazing over torenhoge prijzen bij Nederlandse drogist: ‘Meer dan twee keer duurder dan in Duitsland’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Duitse TikTokker verbaasd over hoge prijzen bij Kruidvat: “Alles is hier twee keer zo duur!”

Een Duitse vrouw gaat viraal op TikTok nadat ze haar verbazing uitspreekt over de prijzen in een Nederlands filiaal van Kruidvat. Haar video, waarin ze verzorgingsproducten vergelijkt met die in Duitsland, zorgt voor veel herkenning én ophef bij Nederlandse kijkers. “Denk twee keer na voordat je in Nederland boodschappen doet,” waarschuwt ze met grote ogen.

Verzorgingsproducten fors duurder in Nederland

De video is gemaakt door Liz-Isabell Bulitz, een Duitse contentcreator met ruim 32.000 volgers op TikTok. In het filmpje loopt ze door een Kruidvat-filiaal en laat ze alledaagse producten zien zoals shampoo, tandpasta en deodorant. Daarbij noemt ze telkens de Nederlandse prijs, om die vervolgens te vergelijken met de prijzen in Duitse drogisterijketens zoals DM en Rossmann.

En dat verschil is vaak niet mals.

Zo wijst ze op een droogshampoo die in Nederland 7,99 euro kost, terwijl ze er in Duitsland slechts 3,75 euro voor betaalt. Tandpasta van het merk Elmex is in Nederland geprijsd op 6,89 euro, in Duitsland ligt het in de schappen voor 4,75 euro. Ook deodorant van Nivea blijkt bij ons flink duurder: 5,49 euro tegenover 2,95 euro bij onze oosterburen.

Grootste verschil: haarverf

Het product dat volgens Liz-Isabell met kop en schouders boven de rest uitsteekt qua prijsverschil, is haarverf van L’Oréal. In Nederland kost die 15,99 euro, terwijl Duitse klanten voor exact hetzelfde product nog geen vijf euro hoeven neer te leggen. Daarmee is het prijsverschil liefst 223 procent.

Ze sluit haar video af met een duidelijke boodschap: “Voor een maand aan verzorgingsproducten betaal ik hier 126,80 euro. In Duitsland betaal ik voor exact hetzelfde 51,19 euro. Daarom koop ik mijn cosmetica altijd in Duitsland. Denk goed na voordat je in Nederland boodschappen doet!”

Video raakt gevoelige snaar bij Nederlanders

De TikTok van Liz-Isabell is inmiddels bijna een miljoen keer bekeken. In de reacties stromen de berichten van Nederlandse gebruikers binnen die haar analyse herkennen én begrijpen. “Het verschil met zonnebrandcrème schokt me het meest,” reageert de Nederlandse Cas. Hij doelt op een spuitbus zonnebrand met factor 50 die bij Kruidvat 25,49 euro kost, terwijl die in Duitsland onder de 9 euro blijft.

Een ander schrijft: “Ik kom uit Nederland. Hopelijk begrijpen jullie nu waarom we zo vaak bij jullie in Duitsland winkelen.”

Een opvallende reactie komt van iemand die zelfs structureel de grens overgaat: “Ik neem elke maand de trein van Zwolle naar Gronau. Daar haal ik alles wat ik nodig heb. Zelfs als ik daar lunch in een goed restaurant, ben ik nog meer dan 100 euro goedkoper uit dan wanneer ik in Nederland winkel. Echt bizar.”

Niet iedereen kritisch: “We zijn een aanbiedingenland”

Toch zijn er ook reacties die proberen het prijsverschil in context te plaatsen. Zo wijst iemand erop dat Nederland bekendstaat als een ‘aanbiedingenland’. “Er zijn hier altijd kortingsacties zoals 1 + 1 gratis. Daardoor betaal je zelden de volle prijs, zeker niet bij drogisterijen.”

Die uitleg wordt ondersteund door de Consumentenbond. Woordvoerder Babs van der Staak zei eerder dat Nederlandse winkels bewust inzetten op acties om klanten te trekken. “Vooral bij bekende merken zie je veel bundelaanbiedingen, zoals 3 voor de prijs van 2. Dat maakt directe prijsvergelijkingen lastig.”

Toch nemen de cijfers in de video van Liz-Isabell weinig ruimte voor interpretatie over: zelfs mét aanbiedingen lijkt Nederland voor veel producten een stuk duurder uit te vallen.

Belasting speelt ook een rol

Naast het prijsbeleid van winkels speelt ook belasting een rol in de hogere Nederlandse prijzen. In Nederland betaal je over verzorgingsproducten 9 procent btw. In Duitsland ligt dat percentage op 7 procent, in België zelfs op 6 procent en in Frankrijk op slechts 5,5 procent. Dat verschil is merkbaar in het eindbedrag aan de kassa.

Toch verklaart de btw alleen een klein deel van het prijsverschil, zeker niet de extreme voorbeelden zoals de haarverf van L’Oréal of de zonnebrandcrème.

Prijsverschillen al langer bekend

De opmerkelijke video is niet het eerste signaal dat Nederlanders de grens oversteken om goedkoper uit te zijn. De Consumentenbond wees er eerder al op dat boodschappen in Duitsland gemiddeld 15 procent goedkoper zijn dan in Nederland. Ook België en Frankrijk komen voordeliger uit de bus, met prijsvoordelen van respectievelijk 12 en 20 procent.

Vooral A-merken zijn in Duitsland structureel voordeliger. Volgens onderzoek betaal je in Duitsland gemiddeld 25 procent minder voor grote merkproducten dan in Nederland. Denk aan merken als Nivea, Colgate, Pampers en L’Oréal.

Voor wie vlak bij de grens woont, loont het dus zeker de moeite om inkopen net over de grens te doen — zelfs met reiskosten meegerekend.

Structureel of incidenteel?

De video van Liz-Isabell roept ook vragen op: zijn deze prijsverschillen structureel of gaat het om momentopnames? Volgens prijsvergelijkingssites als Kieskeurig.nl en Consumentenbond-onderzoeken zijn de verschillen vrij constant. Zeker bij drogisterij-artikelen is Duitsland al jaren aanzienlijk goedkoper dan Nederland.

Toch moet erbij worden gezegd dat sommige producten in Nederland weer goedkoper zijn dan in andere landen. Denk bijvoorbeeld aan huismerken van supermarkten, seizoensproducten of bulkacties bij discounters als Lidl en Aldi.

Maar wie trouw is aan A-merken én veel verzorgingsproducten gebruikt, zal in Duitsland simpelweg voordeliger uit zijn.

Een nieuwe gewoonte voor vakantiegangers?

De video van de Duitse TikTokker zorgt niet alleen voor ophef, maar zet ook mensen aan het denken. Steeds meer Nederlanders kiezen er bewust voor om tijdens een weekendje weg of vakantie in Duitsland groot in te slaan. Ook bij Belgen groeit deze trend.

De tip van Liz-Isabell lijkt dan ook goed aan te slaan: “Koop je cosmetica in Duitsland. Je bent de helft goedkoper uit.”

@dailiz_drama

Drogerie Preise 🇩🇪vs.🇳🇱 Der Unterschied ist wirklich enorm👀 Leider nicht nur bei Pflegeprodukten sondern auch bei Hygieneartikeln, sowie Tampons 👑 #netherlands #study #drogerie #kruidvat #rossmann #dm #equestrian #student

♬ origineel geluid – Dailiz_horses🐴

Lees verder