-

Algemeen

André Hazes en Gordon dolblij na vertrek Angela de Jong: ´Haat hij haar?´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Het is het einde van een tijdperk in televisieland: Angela de Jong stopt na de zomer met haar dagelijkse tv-column in het Algemeen Dagblad. Haar scherpe pen en uitgesproken meningen maakten haar jarenlang een gevreesde stem onder BN’ers, producenten en zenders. Nu ze ermee stopt, rijst de vraag: wie haalt opgelucht adem? En wie gaat haar missen?

Zelfspot bij Angela

Angela zelf vermoedt dat een aantal bekende Nederlanders blij zal zijn met haar vertrek. In een interview met haar eigen krant zegt ze: “Gordon en John de Mol zullen het niet erg vinden dat mijn columns stoppen. Ik denk ook niet dat Rachel en André Hazes het erg zullen vinden. En Humberto Tan zal mij ook niet meer zo aardig vinden.” Daarmee erkent ze dat haar harde uitspraken niet bij iedereen in goede aarde vielen.

Hoe reageert André Hazes?

Toch blijkt dat het allemaal wel meevalt met de rancune. Shownieuws sprak André Hazes jr. kort na het nieuws en hij reageerde opvallend mild. “Ik heb helemaal niks tegen haar. Ik heb nooit een probleem met haar gehad en ik wens haar alles succes van de hele wereld,” zei de zanger. Geen haatdragendheid dus, ondanks de vaak kritische stukken over hem en zijn familie.

Ook Meilandjes blijven diplomatiek

Niet alleen André blijft diplomatiek, ook de familie Meiland – vaker onderwerp van Angela’s kritische blik – reageert sportief. Volgens showkenner Bart Ettekoven lieten zij weten: “Joh, we wensen haar heel veel succes.” De gemoedelijkheid overheerst, ondanks het feit dat Angela hen geregeld op de korrel nam in haar columns.

Angela de Jong

Gordon blijft stil vanaf Santorini

Een opvallende afwezige in de reactiecarrousel is Gordon. De zanger en tv-persoonlijkheid is al jaren openlijk kritisch over Angela de Jong en noemde haar meermaals bij naam in interviews en op sociale media. De redactie van Shownieuws probeerde hem te bereiken, maar kreeg geen reactie. “Hij zit op Santorini en lijkt zich even niks van de buitenwereld aan te trekken,” aldus Bart.

Johan Derksen: kritisch én complimenteus

Johan Derksen, zelf ook vaak besproken door Angela, gaf voor de camera een gemengde reactie. “Angela heeft jaren over Hazes en Gordon geschreven, maar de wereld is groter. Toch was ze erg belangrijk voor het AD. Dat is een saai krantje en alleen haar column was spraakmakend.” Op persoonlijk vlak was Johan minder positief: “Als type is het niet mijn type met dat Prinses Beatrix-haar, die zondagsjurk en die lelijke oorbellen, maar ze werd wel serieus genomen in Hilversum.”

Wie wordt haar opvolger?

Een vraag die nu leeft onder mediawatchers: wie vult het gat dat Angela achterlaat? Tina Nijkamp, zelf actief met scherpe televisie-analyses op sociale media, is volgens sommigen een kanshebber. Maar zij zit bij De Telegraaf en liet al weten dat ze het vertrek van Angela jammer vindt: “Heel jammer, las haar columns met veel plezier en ze hebben me regelmatig aan het denken gezet. Precies waar een column voor bedoeld is.”

Angela blijft wel schrijven

Hoewel Angela stopt met haar dagelijkse tv-column, blijft ze actief als columnist voor het AD. Ze gaat zich vanaf september breder richten op onderwerpen als politiek en maatschappij, maar zal zo nu en dan nog over televisie schrijven. Voor velen een geruststelling, want haar stem zal dus niet volledig verdwijnen uit het publieke debat.

Een moeilijk te vullen schoenenpaar

Het vertrek van Angela roept niet alleen vragen op over haar opvolging, maar benadrukt ook hoe groot haar invloed was. Haar mening kon carrières maken of breken, en geen enkele nieuwe columnist zal gemakkelijk haar plek kunnen innemen. Voor nu lijkt het dus echt: het is het einde van een tijdperk. Maar misschien ook het begin van een nieuw hoofdstuk in de Nederlandse tv-kritiek.

Algemeen

Geliefd acteur, presentator en schrijver is heengegaan

Avatar foto

Gepubliceerd

op

De Nederlandse acteur, presentator en schrijver Joost Prinsen is op 83-jarige leeftijd rustig ingeslapen. Zijn familie heeft het nieuws bevestigd via NRC. Prinsen was decennialang een vertrouwd gezicht op televisie en stond bekend om zijn warme uitstraling, zijn scherpe humor en zijn liefde voor taal en theater.

Met iconische rollen in programma’s als De Stratemakeropzeeshow en als bedenker en presentator van de populaire quiz Met het mes op tafel, wist hij generaties kijkers te raken. Zijn veelzijdigheid maakte hem tot een van de meest herkenbare persoonlijkheden binnen de Nederlandse televisiegeschiedenis.


Een leven vol theater, televisie en taal

Joost Prinsen werd geboren in 1941 en groeide uit tot een veelzijdig kunstenaar die zich thuis voelde in verschillende disciplines. In de jaren zeventig brak hij door bij het grote publiek met zijn rol als Erik Engerd in het vernieuwende kinderprogramma De Stratemakeropzeeshow.


In dit programma, waarin ook Aart Staartjes een belangrijke rol speelde, gaf Prinsen op unieke wijze vorm aan een karakter dat angst probeerde aan te jagen maar telkens op komische wijze faalde. Het programma groeide uit tot een klassieker, die nog altijd wordt herinnerd als een mijlpaal in de Nederlandse kindertelevisie.

Naast zijn acteerwerk op televisie stond Prinsen ook veelvuldig op het toneel. Zijn liefde voor taal en optreden kwam in talloze theaterproducties tot uiting. Hij speelde uiteenlopende rollen, van luchtig tot diepgaand, en werd geprezen om zijn natuurlijke manier van spelen en zijn vermogen om het publiek te raken.


De geboorte van een televisieklassieker

In de jaren negentig begon Joost Prinsen aan een nieuw hoofdstuk in zijn carrière. Samen met een goede vriend bedacht hij het inmiddels iconische televisieprogramma Met het mes op tafel.
Het unieke format – een combinatie van kennis, taalgevoel en lef – werd een groot succes. Prinsen presenteerde het programma jarenlang op zijn eigen karakteristieke manier: scherp, geestig en altijd met respect voor de deelnemers.

Het programma groeide uit tot een vaste waarde op de Nederlandse televisie en wordt nog altijd uitgezonden, wat het blijvende succes van zijn idee onderstreept. Voor velen is Met het mes op tafel synoniem geworden met Prinsen zelf – de rustige stem, de glimlach en de liefde voor taal.


Schrijver en columnist

Naast zijn werk op toneel en televisie schreef Joost Prinsen ook jarenlang voor diverse media.
Voor het tijdschrift Mezza schreef hij de populaire rubriek Joost weet het, waarin hij vragen van lezers op een eigenzinnige, bedachtzame manier beantwoordde.


Hoofdredacteur Sara van Gorp van Mezza omschreef hem als iemand met “een volledig eigengereide toon, die streng kon zijn, maar altijd met warmte en menselijkheid.”

Prinsen wist zijn lezers te raken met zijn humor en zijn eerlijke kijk op het leven. Zijn rubriek groeide uit tot een publieksfavoriet. Toen hij tijdelijk stopte, ontving de redactie talloze brieven van lezers die hem misten. Dat illustreert hoeveel mensen zich verbonden voelden met zijn stem en schrijfstijl.


Een leven vol liefde en verbinding

Joost Prinsen deelde een groot deel van zijn leven met zijn echtgenote Emma, met wie hij ruim vijftig jaar samen was. Het paar adopteerde twee dochters en bouwde een warm gezin op.
Na het verlies van zijn echtgenote vond hij later opnieuw liefde in Noraly Beyer, voormalig presentatrice van het NOS Journaal. Samen deelden zij hun passie voor theater en televisie, en verschenen ze nog samen in de dramaserie Nood.

Prinsen stond bekend om zijn oprechte interesse in mensen.
Collega’s en vrienden beschrijven hem als een man die altijd wilde weten hoe het met anderen ging, en die met zijn charmante nieuwsgierigheid en levenslust ieder gesprek een eigen glans gaf.


Een blijvende indruk in de Nederlandse media

De invloed van Joost Prinsen op de Nederlandse mediawereld is groot.
Zijn werk aan De Stratemakeropzeeshow veranderde de manier waarop kindertelevisie werd gemaakt, terwijl Met het mes op tafel liet zien dat een quiz ook intellectueel en stijlvol kon zijn.
Zijn stem, zijn manier van spreken en zijn ongedwongen aanwezigheid hebben hem een vaste plek gegeven in het collectieve geheugen van Nederland.

Rennie Rijpma, hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad, omschreef hem als “een man die eeuwig jong bleef, met een originele kijk op het leven.” Volgens haar wist Prinsen “op een bijzondere manier zijn wijsheid te delen en een glimlach te brengen bij een groot publiek.”

Zijn werk was nooit groots of luidruchtig, maar juist kalm en menselijk.
Hij vertegenwoordigde een generatie televisiepersoonlijkheden die geloofden in inhoud, warmte en verbinding.


Trouw aan zichzelf

Wat Joost Prinsen kenmerkte, was zijn eigenzinnigheid.
Of het nu ging om zijn antwoorden in Joost weet het, zijn presentatie van een quiz of een rol op het toneel — hij bleef altijd trouw aan zijn stijl en overtuiging.
Hij schreef ooit dat er “een vereniging zou moeten bestaan voor mensen die geen nee kunnen zeggen” — een typische Prinsen-opmerking: geestig, scherp en herkenbaar.

Die combinatie van humor en mildheid maakte hem geliefd bij publiek en collega’s.
Hij kon streng zijn in zijn observaties, maar altijd met een liefdevolle ondertoon.


Zijn betekenis voor toekomstige generaties

Hoewel Joost Prinsen niet meer actief was op televisie, bleef zijn werk inspireren.
Nieuwe generaties programmamakers en acteurs zien in hem een voorbeeld van integriteit, creativiteit en vakmanschap.
Zijn nalatenschap leeft voort in de programma’s die hij maakte, de teksten die hij schreef en de herinneringen van de mensen met wie hij werkte.

In een tijd waarin televisie snel en vluchtig is geworden, herinnerde Prinsen ons eraan dat de kracht van een goed verhaal en een oprechte toon nooit veroudert.
Zijn leven en werk staan symbool voor een tijd waarin televisie nog een ambacht was — gemaakt met zorg, taalgevoel en een diep respect voor het publiek.


Een leven dat blijft inspireren

Joost Prinsen laat een rijke erfenis achter van creativiteit, humor en menselijkheid.
Zijn werk zal nog jarenlang worden gewaardeerd door iedereen die houdt van Nederlandse televisie en theater.
Of het nu gaat om zijn komische rollen, zijn scherpe observaties of zijn liefde voor taal — hij bracht plezier en herkenning in vele huiskamers.

Zijn nalatenschap is die van een kunstenaar die generaties wist te verbinden.
Een man die liet zien dat authenticiteit en warmte de tijd moeiteloos kunnen doorstaan.

Lees verder