Algemeen
Johan Derksen brandt Linda de Mol compleet af na Suzan & Freek-blunder: ´Wat een domme geit!´

Johan Derksen heeft geen goed woord over voor de nieuwste editie van het tijdschrift LINDA. De VI-coryfee vindt het onbegrijpelijk dat het blad vlak voor het weekend in de winkels verscheen met op de cover een dolgelukkig ogend Suzan & Freek, terwijl Nederland inmiddels weet dat Freek Rikkerink lijdt aan uitgezaaide l0ngk@nker. “Het blad had nooit uitgebracht mogen worden,” oordeelt Derksen scherp in zijn podcast Groeten uit Grolloo.
Blad in de winkels ondanks dramatisch nieuws
De LINDA.-redactie besloot het nummer, waarin Suzan & Freek uitgebreid worden geïnterviewd over hun geluk en toekomstplannen, toch te verspreiden. De enige aanpassing? Een inlegvelletje waarin wordt uitgelegd dat het interview en de opmaak al afgerond waren voordat Freek zijn diagnose deelde met het publiek. Volgens Johan Derksen een zwaktebod: “Dan neem je jezelf als journalistiek medium totaal niet serieus.”
“Koek en ei terwijl het drama al bekend was”
Wat Derksen vooral steekt, is dat het interview nu volledig uit de toon valt. “Lezers krijgen een verhaal voorgeschoteld waarin alles koek en ei is,” zegt hij. “Ze praten daar openhartig over hun toekomstdromen, terwijl die inmiddels volledig zijn ingestort. En dan doet de redactie net alsof een inlegvel voldoende is. Dat is gewoon onbeschaafd.”
Financiële motieven boven journalistieke normen
Volgens Derksen heeft de keuze om het blad tóch te verspreiden alles te maken met geld. “Een hele oplage uit de schappen halen, dat kost natuurlijk klauwen met geld,” stelt hij. “Maar als je je journalistieke normen laat wijken voor commerciële belangen, dan creëer je pure bullsh*t.” Hij vindt dat Linda de Mol als hoofd van het merk een verkeerde afweging heeft gemaakt.
“Had het blad gewoon teruggetrokken”
Derksen is stellig: de uitgave had nooit verspreid mogen worden. “Je haalt dat blad gewoon van de markt. Klaar. Dat kost geld, ja. Maar het alternatief is dat je ongeloofwaardig en onbetrouwbaar overkomt.” Volgens hem had het tijdschrift juist respect kunnen oogsten als het een herdruk had aangekondigd. “Dan waren mensen misschien een paar dagen later, maar mét begrip en sympathie gaan lezen.”
LINDA. verdedigt keuze met uitlegvel
De LINDA.-redactie probeerde het misverstand voor te zijn met een korte toelichting in het blad. Daarin leggen ze uit dat het interview ruim voor het nieuws over Freeks ziekte is afgenomen, en dat er helaas niets meer aangepast kon worden. Maar voor Derksen snijdt die uitleg geen hout: “Die dooddoener van ‘het lag al bij de drukker’ slaat nergens op. Als je professioneel bent, grijp je alsnog in.”
Onhandige timing of blunder?
Ook op sociale media klonk er kritiek op de LINDA.-editie. Veel lezers vonden het pijnlijk en misplaatst om Suzan & Freek in zo’n blije setting te zien, terwijl Freeks gezondheid ernstig verslechterd is. De timing voelt voor velen ongepast, en de toelichting op papier bood onvoldoende verzachting.
“Journalistiek mag nooit commercieel buigen”
Volgens Johan Derksen toont deze situatie pijnlijk aan hoe commerciële belangen bij sommige bladen de boventoon voeren. “Op het moment dat je je integriteit offert omwille van de centen, dan is het einde zoek,” aldus Derksen. “Zeker als het over iemands gezondheid gaat, moet je gewoon ethisch handelen. En dat is hier overduidelijk niet gebeurd.”
Imagoschade voor LINDA.?
Het is de vraag hoe deze situatie de reputatie van het tijdschrift zal beïnvloeden. LINDA. staat bekend om sterke interviews, eigenzinnige fotografie en een loyale lezersgroep. Maar de kritiek van iemand als Johan Derksen — die zelf jarenlang hoofdredacteur was van Voetbal International — raakt een gevoelige snaar. Voor nu blijft er vooral een bittere nasmaak hangen. Want hoe goed bedoeld het inlegvel ook was, het kwam te laat en voelde vooral als: te weinig.

Algemeen
Trieste update over gezondheid prinses Amalia
