-

Algemeen

Rotverwende Jada Borsato wil niet studeren of werken: ´Mama helpt me toch altijd´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Jada Borsato, de dochter van Marco en Leontine, wil dolgraag in de voetsporen treden van haar beroemde vader. Een succesvolle carrière als zangeres is haar grote droom, maar die lijkt nog ver buiten bereik. In een openhartig interview met Weekend vertelt Jada hoe moeilijk het is om financieel rond te komen zonder hits, zonder opleiding en zonder plan B. “Mama steunt mij,” zegt ze, in een verklaring die zowel kwetsbaar als tekenend is voor haar huidige situatie.

Jada Borsato

Muziek als enige ambitie

Sinds haar middelbare schooltijd richt Jada zich volledig op de muziek. Studeren zag ze niet zitten. “Na de middelbare school ben ik gestopt,” vertelt ze. Geen hbo, geen universiteit, geen beroepsopleiding. Ze zette alles op alles om door te breken als zangeres, maar écht lukken wil dat nog niet. Naast haar muzikale ambities is ze ook actief als influencer op social media, maar dat is – zoals ze zelf zegt – “meer voor erbij”.

Onregelmatig inkomen en geen vangnet

Het leven als beginnende artiest zonder vaste inkomstenbron blijkt moeilijker dan gedacht. “De ene maand verdien ik genoeg om rond te komen, de andere maand weet ik het gewoon niet,” geeft ze eerlijk toe. Ze blijft echter hopen dat de echte doorbraak alsnog komt. “Ik hoop natuurlijk dat ik daar echt een carrière uit kan halen, maar dat moet uiteindelijk allemaal nog blijken.”

Jada Borsato

Geen typische ‘schoolmeisje’

Jada benadrukt dat studeren nooit haar roeping is geweest. “Ik ben, als ik naar mezelf kijk, niet per se een typisch schoolmeisje.” Die uitspraak verklaart wellicht waarom ze nooit een alternatief plan ontwikkelde. Haar route is duidelijk: het moet muziek zijn – of niets.

Financiële steun van thuis

Inmiddels vragen veel mensen zich af hoe Jada dan rondkomt, als de muziek nog geen stabiel inkomen oplevert. Het antwoord is simpel: haar moeder Leontine helpt haar financieel. “Mama steunt mij,” zegt Jada nuchter. Haar ouders lijken geen druk op haar te leggen om te studeren of een ander beroep te kiezen. “Mijn vader en moeder staan daar achter. Je moet doen wat je gelukkig maakt, vinden ze.”

Vergelijken met vader Marco

De naam Borsato opent misschien af en toe een deur, maar schept ook hoge verwachtingen. Als dochter van een van de bekendste artiesten van Nederland staat Jada voortdurend in de schijnwerpers – maar zonder hit blijft het applaus uit. Net als haar broer Luca, die eveneens worstelt met zijn carrière in de mediawereld, ervaart Jada dat beroemd zijn geen garantie is voor succes.

De keerzijde van een bekend familienaam

Toch blijven er kritische geluiden klinken. Sommige mensen bestempelen Jada als ‘lui’ of ‘geprivilegieerd’. Ze heeft immers een vangnet, ouders die haar financieel steunen, en een bekende achternaam. Maar achter de schermen worstelt ook zij met onzekerheid en druk. Het leven zonder diploma en vaste inkomstenbron is, hoe je het ook wendt of keert, een risico.

Dromen zonder plan B

Voor Jada is het alles of niets. Ze zet alles in op haar muzikale droom, zonder back-up of alternatief. Dapper? Misschien. Naïef? Dat zullen de komende jaren moeten uitwijzen. Eén ding is zeker: zolang haar ouders haar steunen en ze de vrijheid heeft om haar hart te volgen, blijft ze vol overtuiging doorgaan. Maar de vraag blijft: hoe lang kun je blijven dromen zonder vangnet van je eigen prestaties?

Algemeen

Vreselijk nieuws over de graf van ouders Gordon

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Familiekritiek op Gordon laait op na grafplan: “Niet alles draait om hem”

De recente uitspraken van Gordon over zijn plannen om het graf van Whitney Houston een opknapbeurt te geven, hebben voor heel wat opschudding gezorgd. Wat begon als een opvallende persoonlijke missie om het graf van de wereldberoemde zangeres ‘mooier’ te maken, is inmiddels uitgegroeid tot een onderwerp dat zelfs binnen zijn eigen familie tot spanningen leidt. Zijn nichtje Michelle laat in weekblad Privé van zich horen en spaart haar beroemde oom niet.

Oog voor Whitney, maar wat met zijn eigen familie?

Gordon liet zich recent uit over het graf van Whitney Houston en stelde dat hij plannen heeft om het monument te verbeteren, omdat het volgens hem ‘niet waardig genoeg’ is voor een icoon als zij. De opmerking werd internationaal met opgetrokken wenkbrauwen ontvangen. Veel mensen vonden het ongepast dat iemand uit Nederland zich bezighoudt met het graf van een Amerikaanse ster, zonder directe band of toestemming van de nabestaanden.

Journalist en Privé-hoofdredacteur Evert Santegoeds besloot naar aanleiding van die uitspraken poolshoogte te nemen bij het graf van Gordons eigen ouders in Nederland. Een fotograaf legde vast dat het graf er naar verluidt niet al te best bij ligt. En dat zorgt voor ongemakkelijke vragen.

Auch: kritiek uit eigen kring

Wat Gordon misschien niet had verwacht, is dat ook zijn eigen familie zich nu uitspreekt. Nicht Michelle, dochter van Gordons overleden zus Lydia, vertelt in Privé openhartig over hoe de familie zich al langer niet kan vinden in de manier waarop Gordon omgaat met gevoelige onderwerpen rondom het familiegraf.

Volgens Michelle begon de ergernis al bij de uitvaart van Gordons moeder. “Alles moest gaan zoals hij het wilde,” zegt ze. “Hij had toen camera’s meegebracht en wilde alles vastleggen. Dat voelde voor veel familieleden ongemakkelijk. Niet iedereen wil deel uitmaken van een tv-programma tijdens zo’n intiem moment.”

Meerdere ooms en tantes zouden zich daartegen hebben verzet, stelt ze. Ze wilden niet herkenbaar in beeld verschijnen naast een open kist, en vonden de hele aanpak te veel lijken op een reallifesoap.

Te groot, te pompeus?

Ook het graf zelf zorgt volgens Michelle al jaren voor verdeeldheid. “Het is erg groot en opvallend. Dat paste niet bij hoe de meeste familieleden het voor zich zagen,” vertelt ze. “Er was bezorgdheid over wie het onderhoud zou doen. En helaas bleek al snel dat het graf begon te verzakken. Het moest hersteld worden, en dat is uiteindelijk ook gedaan, maar alleen nadat tante Marja en oma Cor hadden bemiddeld.”

Dat het nu opnieuw aandacht krijgt – dit keer via foto’s in de media – zorgt opnieuw voor frustratie. “Als je je inzet voor het graf van een wereldster aan de andere kant van de oceaan, zorg dan eerst dat het graf van je eigen ouders er netjes bij ligt,” klinkt het.

De pijn van zus Lydia

De spanningen tussen Gordon en zijn zus Lydia, de moeder van Michelle, zijn al langer bekend. Volgens Michelle was Lydia op het eind van haar leven klaar met de publieke uitingen van haar broer. “In een eerdere biografie schreef hij allerlei dingen over de familie. Dat heeft de relatie geen goed gedaan,” zegt ze.

Lydia zou zelfs bewust gekozen hebben voor crematie, juist om te vermijden dat ze ooit in het familiegraf terecht zou komen. “Ze wilde daar absoluut niet liggen. Die beslissing had ze duidelijk genomen.”

Ongevraagde gedenkplaat

Na het overlijden van Lydia, die in 2019 overleed na een kort ziekbed, dook er plots een gedenkplaat voor haar op bij het familiegraf. Michelle en de rest van de familie wisten van niets.

“Dat was echt schrikken,” vertelt Michelle. “Ineens kregen we foto’s doorgestuurd van een marmeren plaat met haar naam erop, bij het graf van haar ouders. Terwijl ze daar helemaal niet begraven ligt. Ze is gecremeerd. We hebben zelfs laten uitzoeken of het juridisch zomaar kon, maar vooral: waarom was er niet even overleg gepleegd?”

Gevoelig erfgoed

Het graf van de ouders van Gordon blijkt voor de familie niet alleen een fysieke, maar ook een emotionele last geworden. Michelle is duidelijk: “Ik kom er niet vaak. Niet omdat ik niet om mijn familie geef, maar omdat ik er niets van mijn moeder terugvind. Voor mij voelt het niet als háár plek.”

Ook het feit dat het graf opnieuw tekenen van verwaarlozing zou tonen, doet pijn. “Kijk, onderhoud is belangrijk. Zeker als je kiest voor zo’n groot, zichtbaar monument. Je moet dan ook de verantwoordelijkheid nemen om het netjes te houden.”

Geen contact meer

De relatie tussen Gordon en zijn nicht Michelle lijkt inmiddels ernstig bekoeld. In het interview zegt ze dat er nauwelijks nog contact is. “We leven ieder ons eigen leven. En dat is misschien ook wel beter zo. Ik voel me niet meer verbonden met hoe hij met familieherinneringen omgaat.”

Dat Gordon desondanks zelf de regie blijft nemen over zulke gevoelige zaken, wekt bij haar verbazing. “Soms lijkt het alsof hij zijn eigen verhaal boven dat van de rest plaatst. Maar familieherinneringen zijn van iedereen. Niet alleen van hem.”

Wat nu?

De hele situatie roept bredere vragen op over eigenaarschap, rouw, publieke aandacht en respect. Mag je zomaar iets veranderen aan een graf dat gedeeld wordt met anderen? En hoe ver mag je gaan in het documenteren en regisseren van persoonlijke momenten voor het publieke oog?

Wat voor Gordon een manier lijkt om zijn verdriet te verwerken en zijn familie te eren, voelt voor anderen als een stap te ver. En nu ook familieleden zich openlijk uitspreken, lijkt het duidelijk: dit gesprek is nog niet ten einde.

Lees verder