-

Algemeen

Suzan & Freek pakken groots uit na verwoestende diagnose: ´Doen wat we graag doen´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Het verhaal van Suzan & Freek leest als een moderne soap – eentje waarin verdriet en veerkracht elkaar razendsnel afwisselen. Waar hun fans zich nog maar net hadden neergelegd bij het hartverscheurende nieuws over Freeks uitgezaaide l0ngk@nker, lijkt het muzikale duo de draad alweer verrassend snel op te pakken. Van drie uitverkochte Ziggo Dome-concerten naar een onverwachte comeback op de Nederlandse festivalweides – het is een rollercoaster van emoties, zowel voor het stel zelf als voor het publiek.

Van hoogtepunt naar diep dal

Nog geen maand geleden leek het leven hen toe te lachen. Drie avonden Ziggo Dome, duizenden juichende fans, en een toekomst die alleen maar glansrijker leek te worden. Maar het noodlot sloeg genadeloos toe. Kort na het laatste concert deelde het duo het verwoestende nieuws: Freek is ernstig ziek. De plannen werden abrupt stilgezet. Concerten werden geannuleerd, interviews geparkeerd, de toekomst stond ineens volledig op losse schroeven.

Een donderslag die insloeg

De impact was groot. Niet alleen voor het stel, dat zich plots geconfronteerd zag met een levensbedreigende diagnose, maar ook voor hun trouwe schare fans. In één klap veranderde hun muzikale droom in een nachtmerrie. “De eerste week hebben we alleen maar gehuild,” vertelden ze later. Geen mediarondes, geen theatraliteit – alleen rauwe emoties, achter gesloten deuren.

Licht aan het eind van de tunnel

Toch begon er langzaam weer wat hoop door te sijpelen. In een openhartig moment op Instagram lieten Suzan & Freek weten dat ze voorzichtig naar voren kijken. “Suus voelt zich heel goed in de zwangerschap en Freek voelt zich met deze medicijnen ook hartstikke goed,” aldus het stel. Dat klinkt bijna luchtig, maar achter die woorden schuilt een enorme kracht. Ze willen niet bij de pakken neerzitten – sterker nog, ze willen leven, optreden, doorgaan.

Dertien nieuwe shows op komst

En doorgaan doen ze. Binnen drie weken na de emotionele bekendmaking staan er alweer dertien nieuwe shows gepland. Voor sommigen misschien moeilijk te begrijpen, maar Suzan & Freek zijn er duidelijk over: “Waarom zouden we stoppen met leven als we kunnen blijven doen wat we het allerliefst doen?” Voor Freek voelt het podium minder bedreigend dan een wachtkamer – en misschien geeft juist dát houvast en hoop.

Kritische geluiden van mediakenners

Niet iedereen is even overtuigd van deze herstart. Bij RTL Boulevard klonken gefronste wenkbrauwen. Luuk Ikink vroeg zich hardop af wat dit betekent voor Freeks rol als jurylid in The Voice. Rob Goossens was nog stelliger: “Een tv-traject laat zich lastig combineren met onvoorspelbare gezondheid. Vandaag goed, morgen misschien niet – dat werkt niet voor een liveproductie.” En daar zit natuurlijk ook een pijnlijke waarheid in.

Concert at SEA als startpunt

Toch trekken Suzan & Freek zich voorlopig weinig aan van de twijfels. Met Concert at SEA als hun grote terugkeer beloven de komende weken gevuld te zijn met muziek, emoties en ongetwijfeld een traan hier en daar. De festivalzomer lacht hen weer toe – en ze pakken die kans met beide handen aan. Want niemand weet wat de toekomst brengt, en dus grijpen ze de momenten die er wél zijn.

Menselijk, dapper en kwetsbaar

Wat hun optreden in elk geval onderscheidt, is de combinatie van menselijke kwetsbaarheid en veerkracht. Ze nemen geen slachtofferrol aan, maar tonen zich juist moedig in hun besluit om weer te doen wat ze liefhebben. En mochten ze tóch onverwacht moeten afzeggen? Dan is er niemand die daar iets van zal zeggen. Want soms is dapper zijn niet stilzitten en hopen op betere tijden, maar juist in beweging blijven – ondanks alles.

Algemeen

Vreselijk nieuws over de graf van ouders Gordon

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Familiekritiek op Gordon laait op na grafplan: “Niet alles draait om hem”

De recente uitspraken van Gordon over zijn plannen om het graf van Whitney Houston een opknapbeurt te geven, hebben voor heel wat opschudding gezorgd. Wat begon als een opvallende persoonlijke missie om het graf van de wereldberoemde zangeres ‘mooier’ te maken, is inmiddels uitgegroeid tot een onderwerp dat zelfs binnen zijn eigen familie tot spanningen leidt. Zijn nichtje Michelle laat in weekblad Privé van zich horen en spaart haar beroemde oom niet.

Oog voor Whitney, maar wat met zijn eigen familie?

Gordon liet zich recent uit over het graf van Whitney Houston en stelde dat hij plannen heeft om het monument te verbeteren, omdat het volgens hem ‘niet waardig genoeg’ is voor een icoon als zij. De opmerking werd internationaal met opgetrokken wenkbrauwen ontvangen. Veel mensen vonden het ongepast dat iemand uit Nederland zich bezighoudt met het graf van een Amerikaanse ster, zonder directe band of toestemming van de nabestaanden.

Journalist en Privé-hoofdredacteur Evert Santegoeds besloot naar aanleiding van die uitspraken poolshoogte te nemen bij het graf van Gordons eigen ouders in Nederland. Een fotograaf legde vast dat het graf er naar verluidt niet al te best bij ligt. En dat zorgt voor ongemakkelijke vragen.

Auch: kritiek uit eigen kring

Wat Gordon misschien niet had verwacht, is dat ook zijn eigen familie zich nu uitspreekt. Nicht Michelle, dochter van Gordons overleden zus Lydia, vertelt in Privé openhartig over hoe de familie zich al langer niet kan vinden in de manier waarop Gordon omgaat met gevoelige onderwerpen rondom het familiegraf.

Volgens Michelle begon de ergernis al bij de uitvaart van Gordons moeder. “Alles moest gaan zoals hij het wilde,” zegt ze. “Hij had toen camera’s meegebracht en wilde alles vastleggen. Dat voelde voor veel familieleden ongemakkelijk. Niet iedereen wil deel uitmaken van een tv-programma tijdens zo’n intiem moment.”

Meerdere ooms en tantes zouden zich daartegen hebben verzet, stelt ze. Ze wilden niet herkenbaar in beeld verschijnen naast een open kist, en vonden de hele aanpak te veel lijken op een reallifesoap.

Te groot, te pompeus?

Ook het graf zelf zorgt volgens Michelle al jaren voor verdeeldheid. “Het is erg groot en opvallend. Dat paste niet bij hoe de meeste familieleden het voor zich zagen,” vertelt ze. “Er was bezorgdheid over wie het onderhoud zou doen. En helaas bleek al snel dat het graf begon te verzakken. Het moest hersteld worden, en dat is uiteindelijk ook gedaan, maar alleen nadat tante Marja en oma Cor hadden bemiddeld.”

Dat het nu opnieuw aandacht krijgt – dit keer via foto’s in de media – zorgt opnieuw voor frustratie. “Als je je inzet voor het graf van een wereldster aan de andere kant van de oceaan, zorg dan eerst dat het graf van je eigen ouders er netjes bij ligt,” klinkt het.

De pijn van zus Lydia

De spanningen tussen Gordon en zijn zus Lydia, de moeder van Michelle, zijn al langer bekend. Volgens Michelle was Lydia op het eind van haar leven klaar met de publieke uitingen van haar broer. “In een eerdere biografie schreef hij allerlei dingen over de familie. Dat heeft de relatie geen goed gedaan,” zegt ze.

Lydia zou zelfs bewust gekozen hebben voor crematie, juist om te vermijden dat ze ooit in het familiegraf terecht zou komen. “Ze wilde daar absoluut niet liggen. Die beslissing had ze duidelijk genomen.”

Ongevraagde gedenkplaat

Na het overlijden van Lydia, die in 2019 overleed na een kort ziekbed, dook er plots een gedenkplaat voor haar op bij het familiegraf. Michelle en de rest van de familie wisten van niets.

“Dat was echt schrikken,” vertelt Michelle. “Ineens kregen we foto’s doorgestuurd van een marmeren plaat met haar naam erop, bij het graf van haar ouders. Terwijl ze daar helemaal niet begraven ligt. Ze is gecremeerd. We hebben zelfs laten uitzoeken of het juridisch zomaar kon, maar vooral: waarom was er niet even overleg gepleegd?”

Gevoelig erfgoed

Het graf van de ouders van Gordon blijkt voor de familie niet alleen een fysieke, maar ook een emotionele last geworden. Michelle is duidelijk: “Ik kom er niet vaak. Niet omdat ik niet om mijn familie geef, maar omdat ik er niets van mijn moeder terugvind. Voor mij voelt het niet als háár plek.”

Ook het feit dat het graf opnieuw tekenen van verwaarlozing zou tonen, doet pijn. “Kijk, onderhoud is belangrijk. Zeker als je kiest voor zo’n groot, zichtbaar monument. Je moet dan ook de verantwoordelijkheid nemen om het netjes te houden.”

Geen contact meer

De relatie tussen Gordon en zijn nicht Michelle lijkt inmiddels ernstig bekoeld. In het interview zegt ze dat er nauwelijks nog contact is. “We leven ieder ons eigen leven. En dat is misschien ook wel beter zo. Ik voel me niet meer verbonden met hoe hij met familieherinneringen omgaat.”

Dat Gordon desondanks zelf de regie blijft nemen over zulke gevoelige zaken, wekt bij haar verbazing. “Soms lijkt het alsof hij zijn eigen verhaal boven dat van de rest plaatst. Maar familieherinneringen zijn van iedereen. Niet alleen van hem.”

Wat nu?

De hele situatie roept bredere vragen op over eigenaarschap, rouw, publieke aandacht en respect. Mag je zomaar iets veranderen aan een graf dat gedeeld wordt met anderen? En hoe ver mag je gaan in het documenteren en regisseren van persoonlijke momenten voor het publieke oog?

Wat voor Gordon een manier lijkt om zijn verdriet te verwerken en zijn familie te eren, voelt voor anderen als een stap te ver. En nu ook familieleden zich openlijk uitspreken, lijkt het duidelijk: dit gesprek is nog niet ten einde.

Lees verder