-

Algemeen

Monique Westenberg wist meer over affaire: ´Betrapte André met Noa in bed!´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Er zijn mannen die moeiteloos harten stelen, maar net zo makkelijk ze weer breken. André Hazes lijkt daar het schoolvoorbeeld van. Zijn liefdesleven zorgt opnieuw voor veel ophef, met Monique Westenberg als de ogenschijnlijke dupe en een nieuwe, jongere liefde genaamd Noa als middelpunt van het geruchtencircuit.

Liefde maakt plaats voor leugens

Wat zich achter de voordeur van Hazes’ woning in Wilnis afspeelt, lijkt rechtstreeks uit een soap te komen. Realitykanaal FBI bracht het nieuws dat Monique compleet in het duister tastte over André’s escapades met Noa. Volgens ingewijden moest de volkszanger haar achter de schermen alsnog uitleg geven. Wie hun verleden kent, weet dat dit geen uitzondering is: André’s excuses achteraf zijn bijna traditie geworden.

Management ontkent, en geeft later tóch toe

De verwarring werd nog groter toen Hazes’ management eerst alle verhalen over Noa ontkende. Niet veel later volgde alsnog een bevestiging van hun contact. Die plotse omslag roept vragen op. “Met hun geschiedenis vol halve waarheden en vage verklaringen is het logisch dat Monique alles kritisch bekijkt,” stelt Reality FBI terecht. De situatie lijkt weer op een herhaling van zetten uit hun roerige liefdesgeschiedenis.

Evert Santegoeds onthult details

Showbizzkenner Evert Santegoeds – die André inmiddels door en door lijkt te kennen – onthulde dat het aanvankelijk leek te gaan om een andere vrouw. Totdat duidelijk werd dat het inderdaad om Noa ging, dochter van zanger Braaf. André zou haar rond Valentijnsdag al een boeket hebben gestuurd, wat suggereert dat hun contact al veel eerder begonnen is. De plotselinge bevestiging van het management voelt dan ook als een mosterd-na-de-maaltijdmoment.

Ongemakkelijke timing en pijnlijke beelden

De situatie wordt nog schrijnender wanneer bekend wordt dat Monique naast André stond tijdens opnames van Holland Zingt Hazes, terwijl Noa op dat moment in zijn huis verbleef. De fotograaf van het weekblad Story wist zelfs beelden te maken van het bizarre tafereel: Monique verlaat het huis zonder te weten wat er gaande is, kort daarna arriveert Noa om daar de nacht door te brengen.

Monique opnieuw in de kou

Monique, de vrouw voor wie heel Nederland ooit sympathie voelde toen het ‘weer aan’ was, lijkt nu opnieuw bedrogen. Terwijl zij het beste met hem voor had en vaak weer naast hem stond, lijkt André keer op keer haar vertrouwen te beschamen. De emotionele jojo waarin zij gevangen zit, lijkt voor buitenstaanders frustrerend én pijnlijk om te volgen.

André blijft buiten schot

Opmerkelijk is hoe Hazes zelf zelden publiekelijk verantwoordelijkheid neemt voor de chaos. Hij lijkt onaantastbaar, alsof hij niet hoeft terug te kijken op het emotionele puin dat hij achterlaat. Het gezegde “Een vos verliest wel zijn haar, maar niet zijn streken” lijkt bij hem pijnlijk toepasselijk. Zijn gedrag lijkt erfelijk bepaald, een patroon waar hij zelf weinig moeite voor doet om te doorbreken.

Nieuwe liefde, oud gedrag

Hoewel de naam en leeftijd van zijn liefdespartners wisselen, blijft het gedrag van André Hazes opmerkelijk constant. Zijn relatiestijl kenmerkt zich door wisseltrucs, geheimen en schijnbare onverschilligheid. De vraag blijft of dit ooit verandert of dat Monique dit keer definitief een punt achter hun verhaal zet.

Conclusie

De zoveelste liefdesrel rond André Hazes laat zien dat charisma geen garantie is voor trouw. Terwijl Monique wederom lijkt te lijden onder zijn grilligheid, omarmt André alweer een nieuw avontuur. De showbizzwereld mag dan draaien om imago en sensatie, maar voor Monique is het vooral een herhaling van pijnlijke lessen.

Algemeen

Uit De Schulden-kijkers gaan helemaal los en zeggen nu allemaal hetzelfde

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Laatste aflevering Uit de Schulden stuit op kritiek: ‘Is dit nu de boodschap die je wilt uitdragen?’

De slotaflevering van het RTL-programma Uit de Schulden heeft voor gemengde reacties gezorgd. Waar sommige kijkers geraakt werden door de persoonlijke verhalen en afsluitende gesprekken van de deelnemers, klonk er op sociale media ook stevige kritiek – met name op het verhaal van deelneemster Wilma. Haar keuze om zich op een carrière als vlogger te storten, roept vragen op bij kijkers én mediakenners.

Afsluiten in stijl

In de laatste aflevering van het seizoen worden vijf huishoudens gevolgd die wekenlang hulp hebben gekregen bij het aanpakken van hun financiële situatie. De serie wordt afgesloten met een positieve noot: alle deelnemers krijgen een make-over en een professionele fotoshoot, om hen een nieuwe start te geven – uiterlijk én innerlijk.

Het is een moment van terugblikken, maar ook van vooruitkijken. Voor veel deelnemers was het traject intens en emotioneel, met soms schrijnende schulden en uitzichtloze situaties. Dat er nu iets van licht aan het einde van de tunnel is, geeft hoop. Maar niet alles werd met gejuich ontvangen.

Wilma in de spotlights

De meeste aandacht gaat deze aflevering naar Wilma, een vrouw die openhartig vertelt over haar deelname aan het programma én over haar toekomstplannen. Ze zit momenteel in de wettelijke schuldsanering (Wsnp), en heeft – naar eigen zeggen – haar leven weer enigszins op de rit. Over anderhalf jaar zou ze schuldenvrij moeten zijn.

Tijdens de aflevering vertelt Wilma dat ze zich volledig richt op ‘vloggen’. Het programma haakt hierop in en nodigt een professionele influencer uit om haar advies en tips te geven over hoe ze haar online aanwezigheid kan verbeteren. Ze krijgt onder meer uitleg over cameragebruik, contentplanning en volgersgroei.

Hoewel het segment bedoeld lijkt als positieve stimulans voor persoonlijke groei, leidt het bij veel kijkers tot verbazing en zelfs frustratie.

“Is schuldsanering nu een feestje?”

Op sociale media wordt de keuze om Wilma’s vlogs centraal te stellen stevig bekritiseerd. Veel kijkers uiten hun onbegrip over het feit dat er geen concretere stap richting duurzaam werk wordt gezet.

Een veelgelezen reactie op X (voorheen Twitter):

“Wat een gemiste kans dat ze deze mensen niet aan een échte baan helpen. Dit voelt als een sprookje verkopen, in plaats van realistische hulp.”

Een ander merkt op:

“Ik irriteer me mateloos aan hoe de schuldsanering wordt neergezet als een soort beloning. Alsof dit het einddoel is, in plaats van een moeilijke weg met verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen.”

Ook het idee dat Wilma op termijn van vloggen zou kunnen leven, wordt door sommigen met scepsis bekeken. Er wordt gewezen op het feit dat een succesvolle online carrière uitzonderlijk is, en slechts voor weinigen weggelegd.

Persoonlijke verhalen versus publieke opinie

Toch valt er ook begrip te bespeuren. Verschillende kijkers geven aan dat Wilma oprecht overkomt, en dat haar enthousiasme wellicht voortkomt uit hernieuwde hoop na jaren van financiële zorgen. Een kleine groep fans noemt haar plannen “moedig” en “creatief”.

Een reactie op Instagram:

“We kunnen ook gewoon blij zijn dat ze iets gevonden heeft waar ze blij van wordt. Laat haar tenminste proberen haar weg te vinden in plaats van haar meteen af te branden.”

Maar die stemmen vormen een minderheid. De algemene teneur is kritisch, vooral over de boodschap die de aflevering – volgens kijkers – onbedoeld uitstraalt. In plaats van een voorbeeld te stellen van structureel herstel en herintreding op de arbeidsmarkt, lijkt de aflevering het beeld te schetsen dat online zichtbaarheid voldoende is om een nieuw leven op te bouwen.

Tina Nijkamp: “RTL moet zich schamen”

De kritiek bleef niet beperkt tot het publiek. Ook oud-zenderbaas en televisiekenner Tina Nijkamp uitte haar zorgen in duidelijke bewoordingen. Op haar socialmediakanaal schreef zij:

“Waarom zou John Williams de wijsheid in pacht hebben om mensen met zware financiële en psychische problemen op camera te begeleiden?”

“Is hij afgestudeerd psycholoog? Heeft hij schulddienstverlening gestudeerd? Waarom RTL dit programma heeft uitgezonden is mij een raadsel.”

Nijkamp vindt dat het programma eerder emotie opzoekt dan werkelijke begeleiding biedt. Ze stelt dat het RTL eerder te doen lijkt om de kijkcijfers dan om de levens van de deelnemers. “Je krijgt haast het idee dat schuldsanering iets is om te vieren, in plaats van een pijnlijk, complex traject.”

Volgens haar is het programma in zijn opzet “te weinig deskundig” en “te showbizzmatig” voor de ernst van het onderwerp. De opmerkingen van Nijkamp worden breed gedeeld door vakgenoten en mediacolumnisten.

RTL zwijgt vooralsnog

RTL heeft nog niet gereageerd op de kritiek, en ook John Williams heeft zich op het moment van schrijven niet uitgesproken over de ophef. In eerdere interviews liet de presentator wel weten dat hij het belangrijk vindt om mensen hoop en perspectief te bieden – óók als dat betekent dat ze een onverwachte weg inslaan.

Toch lijkt de discussie nu vooral te gaan over welk perspectief je iemand in schuldsanering meegeeft. Is dat de camera en de droom van online succes, of is dat het zoeken naar stabiel werk en financiële onafhankelijkheid?

Reflectie op de aanpak

Het programma Uit de Schulden heeft eerder ook al vragen opgeroepen. In eerdere seizoenen werd de persoonlijke begeleiding als te oppervlakkig gezien. Toch waren er ook succesverhalen van deelnemers die dankzij het programma de juiste hulp kregen om hun leven opnieuw vorm te geven.

De aflevering met Wilma toont opnieuw hoe gevoelig dit onderwerp ligt, en hoe belangrijk het is om realistische verwachtingen te scheppen. Zeker nu steeds meer Nederlanders worstelen met oplopende kosten en toenemende schulden, ligt de verantwoordelijkheid van televisieprogramma’s zwaar op het vlak van representatie en ethiek.

Tot slot: hoopvol of misplaatst?

Wilma’s verhaal is er één van veerkracht – maar ook van nuance. Haar energie en motivatie zijn bewonderenswaardig, maar de context waarin die gepresenteerd worden, verdient zorgvuldigheid. Of ze inderdaad een succesvolle vlogger wordt, zal de toekomst uitwijzen.

Voor nu laat Uit de Schulden vooral stof tot nadenken achter. Over hoe we kijken naar armoede, hoe we mensen begeleiden richting herstel, en hoe televisie de balans vindt tussen inspiratie en realisme.


Wat vind jij? Moet een programma als Uit de Schulden zich meer richten op structurele oplossingen? Of is het juist goed dat deelnemers ook worden aangemoedigd om hun dromen na te jagen? Laat je mening achter in de reacties.

Lees verder