Algemeen
Arjen Lubach begaat megaflater tegenover Claude: ´Dit is zo ongelofelijk dom!´

Arjen Lubach heeft deze week te maken gekregen met een dieptepunt in zijn televisiecarrière. Zijn uitzending op RTL 4 trok extreem weinig kijkers. Volgens tv-expert Tina Nijkamp is dit een gevolg van twee strategische fouten. De timing bleek bijzonder ongelukkig: zijn show moest concurreren met het populaire Eurovisie Songfestival én het veel bekeken Vandaag Inside.
Lage kijkcijfers voor Lubach
De uitzending van Lubach trok slechts 340.000 kijkers. Voor een programma in de vooravond is dat een teleurstellend resultaat. Zeker in de belangrijke doelgroep van 25 tot 54 jaar scoorde hij slecht: slechts 5,9 procent van deze kijkers schakelde in. Tina Nijkamp noemt dit “ontzettend laag” en spreekt van een historisch dieptepunt.
Volgens haar zijn dit de laagste kijkcijfers voor Lubach sinds 2 september 2016. Toen presenteerde hij nog Zondag met Lubach. Sindsdien wist hij steeds betere cijfers te halen. Dit maakt de terugval des te opvallender en pijnlijker.
Concurreren met het Songfestival
Een belangrijke oorzaak voor de slechte score is de concurrentie met het Eurovisie Songfestival. De eerste halve finale werd dinsdag uitgezonden en trok veel aandacht, vooral omdat Nederland meedeed. Claude, de Nederlandse inzending, kreeg de steun van veel tv-kijkers.
Het best bekeken alternatief was Vandaag Inside, dat 868.000 kijkers wist te trekken. Lubach had dus stevige concurrentie en verloor die strijd duidelijk.
Fout 1: Songfestival-special op het verkeerde moment
Tina Nijkamp wijst op een opvallende blunder: Lubach kwam uitgerekend tijdens het Songfestival met een speciale uitzending over… het Songfestival. Dat blijkt een misser. Volgens haar was dit “een ontzettende blunder”. Ze stelt dat veel mensen meteen wegzappen als ze al naar het festival zelf kunnen kijken. “Wie heeft dat bedacht en goedgekeurd?”, vraagt ze zich hardop af in haar podcast.
Fout 2: Slechte vakantiekeuze
De tweede fout volgens Nijkamp is de timing van Lubachs vakantie. Hij koos ervoor om vorige week vrij te nemen, terwijl er toen géén Songfestival was. Deze week, met twee halve finales van het festival, is hij wél op tv. Tina vindt dat onlogisch: “Waarom ging hij niet deze week op vakantie? Dan had hij deze daling kunnen voorkomen.”
Volgens haar zal Lubach ook donderdag last hebben van de tweede halve finale. Ze noemt het dan ook een strategische vergissing die RTL 4 veel geld kan kosten.
Financiële gevolgen voor RTL
De lage kijkcijfers hebben niet alleen gevolgen voor het imago van Lubach, maar ook voor de inkomsten van RTL. Reclameblokken rondom goed bekeken programma’s leveren veel meer op. Bij een doelgroepbereik van slechts 5,9 procent vallen de reclame-inkomsten tegen. Nijkamp adviseert daarom beter vooruit te plannen.
Een les voor de toekomst
Het fiasco van deze week is een duidelijk signaal: goed plannen en de concurrentie inschatten is cruciaal voor succes op televisie. Arjen Lubach, bekend om zijn scherpe satire en trouwe kijkerspubliek, moet leren van deze misstappen. Een Songfestival-week is kennelijk niet het moment voor een extra uitzending over datzelfde onderwerp.

Algemeen
Grote zorgen om Monique Smit
