-

Algemeen

Eurovisie-kijkers reageren volop op Claude, zeggen allemaal hetzelfde

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Claude treedt op tijdens eerste halve finale van het Songfestival en maakt indruk: “Dit is een openbaring”

Het moment waar veel Nederlandse muziekliefhebbers op hebben gewacht, was eindelijk daar: Claude vertegenwoordigde Nederland vanavond op het Eurovisiesongfestival met zijn nummer C’est la Vie. Tijdens de eerste halve finale in Basel stond de jonge zanger vol zelfvertrouwen op het podium. En dat bleef niet onopgemerkt. Op social media stromen de reacties binnen – en die zijn overwegend positief.

Van Beste Zangers naar het grootste podium van Europa

Toen AVROTROS eind 2023 bekendmaakte dat Claude dit jaar ons land zou vertegenwoordigen op het Songfestival, was dat voor velen een verrassende keuze. De zanger brak in 2022 door met zijn hit Ladada (Mon Dernier Mot), die in Nederland en België wekenlang in de hitlijsten stond. Ook zijn deelname aan Beste Zangers leverde hem veel lof op. Met zijn warme stemgeluid en emotionele vertolkingen wist hij zich definitief te vestigen als een veelbelovend talent.

Toch waren er voorafgaand aan zijn Songfestival-avontuur ook twijfels. Veel fans hadden verwacht dat Joost Klein een tweede kans zou krijgen, zeker na de gebeurtenissen van vorig jaar. Joost werd naar verluidt ook benaderd, maar bedankte vriendelijk. Ook Anouk zou een nummer hebben ingestuurd – volgens bronnen een “dijk van een plaat” – maar zij werd uiteindelijk niet gekozen. En zo viel de keus op Claude, die met C’est la Vie een geheel eigen geluid meebracht naar het Eurovisiepodium.

Repetities vol kritiek

Afgelopen week kwam Claude onder vuur te liggen na zijn eerste repetitie in Basel. Verschillende media en Songfestival-volgers merkten op dat zijn zang tijdens de try-out niet loepzuiver was. Ook op social media lieten critici zich niet onbetuigd. De negativiteit raakte Claude diep. Hij besloot zelfs zijn Instagram-account tijdelijk te verwijderen om zich af te schermen van de harde reacties.

Dat tekende zijn kwetsbaarheid, maar ook zijn focus. Claude liet weten dat hij zich volledig wilde richten op zijn optreden en zich niet wilde laten afleiden door negatieve energie van buitenaf.

Vanavond stond hij er – vol overtuiging

Tijdens de eerste halve finale kwam het er dan op aan. Voor miljoenen kijkers bracht Claude C’est la Vie ten gehore, een Franstalig nummer met een dromerig en tegelijk krachtig karakter. Zijn optreden was strak geregisseerd, met een stijlvolle belichting en minimale, maar effectieve choreografie. Zijn stem klonk stabiel en helder – geen valse noot te horen.

En de beloning kwam meteen: het publiek reageerde uitbundig. Ook online ging het snel los.

Op X (voorheen Twitter) verschenen in korte tijd honderden reacties van Nederlandse en internationale fans. Woorden als “ontroerend”, “verfijnd”, “stijlvol” en “professioneel” werden veelvuldig gebruikt. En opvallend vaak werd het woord “openbaring” genoemd. Voor velen bleek C’est la Vie live veel sterker over te komen dan ze vooraf hadden verwacht.

Een gebruiker schreef: “Claude heeft zichzelf volledig herpakt. Dit optreden was puur, muzikaal en emotioneel raak.” Een ander: “Waar iedereen hem vorige week afschreef, staat hij er nu als een echte artiest. Respect.”

Claude blijft dicht bij zichzelf

Wat opvalt, is dat Claude tijdens zijn optreden dicht bij zichzelf blijft. Geen bombastisch spektakel, geen vuurwerk of dansers: alleen een jonge zanger, zijn stem en een gevoelvol nummer. In een tijd waarin veel acts leunen op visuele overdaad, koos Claude juist voor eenvoud en emotie. En dat werd duidelijk gewaardeerd.

Volgens kenners maakt juist die authenticiteit het verschil. “Hij speelt geen rol, hij ís wie hij is. Dat komt binnen,” schrijft een Songfestival-journalist op X.

Kansen op een finaleplek

Volgens de bookmakers is Claude zo goed als zeker van een finaleplek. Zijn kansen om door te gaan werden vooraf al geschat op 94%, en met het optreden van vanavond lijkt die inschatting alleen maar sterker te worden.

Mocht hij inderdaad de finale halen, dan volgt op zaterdagavond het grote moment. De concurrentie is pittig, met Zweden, Italië en Oekraïne als grote favorieten voor de eindwinst. Maar Claude heeft zich in elk geval stevig op de kaart gezet. Zijn naam zingt rond, zijn optreden blijft hangen en hij heeft bewezen dat hij onder druk kan presteren.

“Muziek is mijn grote liefde”

Claude liet eerder al weten dat hij zich volledig op zijn carrière focust. Hoewel fans zich afvragen of er iemand is die hem steunt tijdens deze intense week, blijft Claude daar nuchter onder. “Nee, ik heb geen vriendin. Muziek is mijn grote liefde,” vertelde hij in een interview.

Wel is hij omringd door familie en vrienden. “Mijn moeder en zussen zijn bij de halve finale aanwezig, samen met wat vrienden. Als ik de finale haal, dan komt ook mijn begeleidingsband mee.” Die steun, in combinatie met zijn eigen veerkracht, lijkt hem de kracht te geven om het podium te veroveren.

Vriendschap met S10

Een bijzondere rol is weggelegd voor Stien den Hollander, oftewel S10, die Nederland vertegenwoordigde op het Songfestival in 2022. Zij is een goede vriendin van Claude en helpt hem bij de voorbereidingen. “Het is fijn om met iemand te kunnen praten die dit allemaal al heeft meegemaakt,” aldus Claude. “Een van haar eerste appjes was: ‘Weet je wat jij moet doen? Meedoen aan het Songfestival!’ En nu is het zover.”

Stien’s belangrijkste advies? “Laat het allemaal over je heen komen.” En dat lijkt Claude zich goed te hebben aangetrokken.

Conclusie: Claude bewijst zich als artiest

Waar hij een week geleden nog worstelde met onzekerheid, kritiek en zelftwijfel, heeft Claude zich vanavond bewezen als artiest met klasse. Zijn optreden was beheerst, muzikaal sterk en visueel aantrekkelijk zonder overdaad. Met C’est la Vie bracht hij niet alleen een lied, maar ook een boodschap: blijf trouw aan jezelf, zelfs als de wereld toekijkt.

Of het genoeg is voor een topnotering in de finale, moet nog blijken. Maar één ding is zeker: Claude heeft Nederland op indrukwekkende wijze vertegenwoordigd. En dat op zijn 21e.

De reacties spreken boekdelen. Claude is geen eendagsvlieg — hij is een blijvertje.

Algemeen

B&B Vol Liefde-Albert beschuldigd van ernstig grensoverschrijdend gedrag

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Ophef rond B&B Vol Liefde: Malgosia uit zich over gedrag Albert Diks

In het populaire RTL-programma B&B Vol Liefde zoeken vrijgezelle B&B-eigenaren uit binnen- en buitenland naar een nieuwe liefde. Eén van de opvallende deelnemers van het afgelopen seizoen was Albert Diks, de kleurrijke kasteelheer uit Spanje. Zijn B&B-avontuur trok veel bekijks, mede door zijn uitgesproken karakter. Maar nu, maanden na de uitzendingen, duiken er ernstige beschuldigingen op die een schaduw werpen over zijn deelname aan het programma.

“Een camera in de douche”

Malgosia, die deelnam aan het programma in de hoop Alberts hart te veroveren, spreekt zich in weekblad Story openlijk uit over haar ervaringen tijdens de opnames. Wat voor haar begon als een romantisch avontuur, eindigde in verwarring en ongemak. Ze beweert dat ze in de badkamer van de B&B een camera heeft aangetroffen op een plek waar dit volgens haar absoluut niet thuishoort.

“Tijdens mijn verblijf viel het me op dat er in de doucheruimte een camera hing,” aldus Malgosia. “Het gaf me meteen een naar gevoel. Later sprak ik andere vrouwen die ook bij Albert hebben gelogeerd, en zij vertelden hetzelfde te hebben gezien.”

Volgens haar werd deze indruk later bevestigd door een familielid van Albert zelf. “Dat voelt niet alleen ongemakkelijk, het is ook zorgwekkend. Ik weet niet wat er met dat beeldmateriaal is gebeurd, en dat brengt me in een positie waarin ik me niet veilig voel.”

Het gevoel van grensoverschrijding

Malgosia noemt de aanwezigheid van de camera “grensoverschrijdend gedrag”. Ze stelt dat er door de plaatsing van de camera mogelijk naaktbeelden van haar zijn vastgelegd. “Die gedachte laat me niet los,” zegt ze. “Dat iemand beschikking heeft over zulke persoonlijke beelden, zonder dat ik daar ooit toestemming voor heb gegeven.”

Ze vreest dat de beelden kunnen worden gebruikt voor doeleinden waar ze geen controle over heeft. “Het idee alleen al dat iemand daar misschien op een verkeerde manier naar kijkt, is beangstigend.”

Hoewel ze direct na de opnames aan de bel trok bij de makers van het programma, heeft ze naar eigen zeggen tot op heden geen officiële reactie ontvangen. “Ik wilde dit niet zomaar laten passeren, en heb mijn zorgen gemeld. Maar daar is niets mee gedaan. En dat vind ik verdrietig, want er kijken duizenden mensen naar dit programma. Dan mag je toch verwachten dat de veiligheid van deelnemers serieus wordt genomen?”

Niet alleen op haar eiland

Malgosia zegt dat ze niet de enige is met dit gevoel. Tijdens een etentje met enkele andere vrouwen die ook meededen aan het seizoen, bleek dat meer mensen ongemak hadden ervaren tijdens hun verblijf in Spanje. “Er zijn verhalen gedeeld over aanrakingen die niet gewenst waren,” vertelt ze. “Bij één vrouw zou Albert tijdens het verblijf lichamelijk contact hebben gezocht, terwijl zij daar niet op zat te wachten.”

Hoewel deze vrouw volgens Malgosia geen officiële klacht heeft ingediend, zou haar dochter haar wel hebben aangemoedigd om aangifte te doen. “Dat heeft ze uiteindelijk niet gedaan, vermoedelijk omdat ze het hoofdstuk gewoon wilde afsluiten. Maar dat betekent niet dat het geen impact heeft gehad.”

De rol van Joyce

Albert koos in het programma uiteindelijk voor Joyce, met wie hij nog altijd een relatie lijkt te hebben. Ook zij is onderwerp van gesprek in het interview van Malgosia. “We hebben na het programma nog samen gegeten. En mij viel op dat zij zich er allemaal niet zo druk om maakt,” aldus Malgosia. “Zolang Albert haar vliegtickets naar Spanje blijft betalen, lijkt ze er geen probleem mee te hebben.”

Dat roept vragen op over de dynamiek tussen Albert en zijn nieuwe partner. Is er sprake van oprechte liefde, of spelen er andere belangen mee? Malgosia blijft mild in haar oordeel, maar spreekt wel over een situatie die volgens haar complexer is dan op tv werd getoond. “Ik gun iedereen geluk, maar ik hoop ook dat er wordt gekeken naar de integriteit van de mensen die meedoen aan zo’n programma.”

Reacties blijven uit

Tot nu toe hebben zowel Albert Diks als de programmamakers van B&B Vol Liefde nog geen publiekelijke reactie gegeven op de uitspraken van Malgosia. Ook RTL heeft nog geen officieel standpunt ingenomen.

Het roept de vraag op of reality-tv-producties voldoende bescherming bieden aan hun deelnemers — zeker wanneer het gaat om kwetsbare, persoonlijke momenten zoals daten, slapen en douchen in een vreemde omgeving. De balans tussen kijkcijfers en verantwoordelijkheid lijkt bij dit soort programma’s steeds vaker onderwerp van discussie.

Realiteit versus entertainment

Wat begon als een dromerige zoektocht naar liefde, heeft voor meerdere deelnemers van B&B Vol Liefde een nare bijsmaak gekregen. De serie profileert zich als feelgood-televisie, maar de grens tussen romantiek en ongemak lijkt soms dun. Zeker wanneer deelnemers zich niet gehoord of beschermd voelen, komt het format onder druk te staan.

Experts uit de mediawereld pleiten al langer voor strengere gedragsregels op realitysets en voor betere nazorg. De verhalen van deelnemers zoals Malgosia onderstrepen dat deze discussie nog steeds actueel is. In een tijd waarin kijkers steeds kritischer worden op de ethiek achter programma’s, lijkt openheid en transparantie noodzakelijker dan ooit.

Een roep om duidelijkheid

Of er een onderzoek komt naar de vermeende camerabeelden en de andere beschuldigingen, is op dit moment nog niet bekend. Wat wel duidelijk is, is dat deze uitspraken opnieuw het belang van veiligheid en vertrouwen binnen realityformats benadrukken.

De kijker ziet romantiek, drama en humor, maar achter de schermen kunnen situaties ontstaan die veel ingewikkelder en gevoeliger liggen dan het programma laat zien. De verhalen van deelnemers zouden een wake-up call moeten zijn voor makers, zenders én publiek: echte mensen staan hier centraal, geen personages.

Tot slot

Malgosia’s verhaal roept ongemakkelijke vragen op, maar laat ook zien hoe belangrijk het is dat deelnemers zich veilig en gerespecteerd voelen — tijdens én na het programma. Of haar uitspraken leiden tot meer transparantie of zelfs actie van de producenten, zal de tijd leren.

In ieder geval toont dit voorval opnieuw aan dat reality-tv meer is dan alleen luchtig vermaak: het is een platform waar verantwoordelijkheid en zorgvuldigheid onmisbaar zijn.

Lees verder