Tragisch einde voor Spaanse
matador Iván Fandiño: de dramatische laatste momenten
In de zomer van 2017 werd de
wereld van het stierenvechten opgeschrikt door een tragedie die
velen nog steeds bijblijft. De beroemde Spaanse matador Iván
Fandiño kwam tijdens een stierengevecht in Frankrijk op gruwelijke
wijze om het leven. Zijn d00d was niet alleen een schok voor zijn
fans en collega’s, maar leidde ook tot een hernieuwde discussie
over de risico’s en ethiek van deze eeuwenoude traditie.
Een noodlottige misstap
Het fatale incident vond plaats
tijdens een traditioneel stierenvechtfestival in het stadje
Aire-sur-l’Adour, gelegen in het zuidwesten van Frankrijk. Fandiño,
toen 36 jaar oud, was op dat moment een doorgewinterde matador met
ruim tien jaar ervaring in de arena. Hij stond bekend als een
moedige vechter die niet terugdeinsde voor stieren die door anderen
als te gevaarlijk werden beschouwd.
Op de bewuste dag had Fandiño
al deelgenomen aan een eerdere confrontatie en stond hij opnieuw
klaar om de arena te betreden. Tijdens het gevecht gebeurde echter
het ondenkbare: Fandiño struikelde over zijn eigen cape, verloor
zijn evenwicht en kwam ten val. Nog voordat hij zichzelf kon
herpakken, stortte de stier – een imposant dier van bijna 500
kilogram – zich op hem.
De hoorn van de stier boorde
zich diep in Fandiño’s torso en doorboorde vitale organen,
waaronder zijn longen. Omstanders en hulpverleners reageerden
direct, maar de verwondingen bleken al snel fataal.
De laatste woorden van een
dappere strijder
Ondanks de zware verwondingen
was Fandiño aanvankelijk nog bij bewustzijn. Ooggetu!gen meldden
later dat hij bl0edend werd afgevoerd uit de arena, terwijl hij met
zwakke stem zijn laatste woorden uitsprak: “Schiet op, ik ga d00d.” Onderweg naar het
z!ekenhuis bezweek hij aan zijn verw0ndingen en kreeg hij een
fatale hartaanv*l.
Het nieuws van zijn
0verlijden verspreidde zich razendsnel. Vrienden, familie en fans
waren verbijsterd. Collega-matador Juan del Álamo, die na het
incident de stier d00dde, kon nauwelijks bevatten wat er was
gebeurd. “Het ging allemaal
zo snel. De stier trapte hem neer met zijn achterkant en hij viel
met zijn gezicht naar beneden,” zei hij geëmotioneerd.
Geen onbekende van
gevaar
Hoewel de d00d van een
matador zeldzaam is, was Fandiño bekend met de gevaren van zijn
beroep. In 2014 werd hij in Bayonne, Frankrijk, bewusteloos de
lucht in geslingerd door een stier. En in 2015 onderging hij een
vergelijkbare ervaring tijdens een gevecht in Pamplona, Spanje.
Toch bleef hij de arena betreden met een ongeëvenaarde
vastberadenheid en passie voor zijn vak.
Zijn d00d betekende de eerste
keer in bijna honderd jaar dat een matador stierf in een Franse
arena. De laatste keer dat dit gebeurde was in 1921, toen Isidoro
Mari Fernando zijn leven verloor in Béziers.
Een natie in rouw
Na het nieuws van Fandiño’s
d00d volgden talloze eerbetuigingen, zowel uit Spanje als uit
andere delen van de wereld. De Spaanse koning Felipe VI prees hem
als een “groot stierenvechter” en ook de toenmalige premier Mariano
Rajoy betuigde zijn respect. In zijn thuisregio Baskenland werden
wake’s gehouden en vele fans legden bloemen bij arena’s waar
Fandiño had gev0chten.
De stierenvechtwereld verloor
met Iván Fandiño niet alleen een talentvolle matador, maar ook een
symbool van moed en toewijding. Zijn nalatenschap leeft voort in de
herinneringen van zijn collega’s, fans en degenen die hem zagen
optreden in de arena.
De discussie over
stierenvechten laait opnieuw op
De tragische d00d van Fandiño
bracht opnieuw een intens debat op gang over het stierenvechten als
traditie. Voorstanders zien het als een belangrijk cultureel
erfgoed, diep geworteld in de geschiedenis van Spanje en delen van
Frankrijk. Tegenstanders daarentegen beschouwen het als een wrede
en achterhaalde praktijk die dringend afgeschaft moet worden.
In Spanje is stierenvechten
nog altijd wettelijk beschermd, hoewel de publieke opinie langzaam
lijkt te verschuiven. Steeds meer jongeren keren zich tegen de
traditie, en verschillende Spaanse regio’s hebben het
stierenvechten inmiddels verboden of zwaar aan banden gelegd.
Ook in Frankrijk, waar het
stierenvechten in bepaalde delen als cultureel erfgoed is erkend,
groeit de weerstand. Dierenrechtenorganisaties roepen al jaren op
tot een volledig verbod. De d00d van matadors zoals Fandiño en,
minder dan een jaar eerder, Víctor Barrio, die eveneens op
tragische wijze omkwam in de arena, heeft deze roep alleen maar
versterkt.
Een leven gewijd aan het
gev*cht
Voor Fandiño was
stierenvechten echter meer dan een beroep; het was zijn roeping.
Geboren in Orduña, in het Spaanse Baskenland, groeide hij op met
een diepe liefde voor de traditie. Hij stond bekend om zijn
compromisloze stijl en zijn bereidheid om risico’s te nemen waar
anderen voor terugdeinsden.
Zijn moed bracht hem roem,
maar uiteindelijk ook zijn ondergang. Velen bewonderden hem om zijn
lef en integriteit, ook al begrepen niet alle buitenstaanders zijn
passie. Voor Fandiño betekende het stierenvechten niet alleen de
confrontatie met de d00d, maar ook een viering van leven, moed en
eer.
Het tragische erfgoed van de
arena
Het verhaal van Iván Fandiño
is zowel inspirerend als hartverscheurend. Het herinnert ons eraan
hoe dun de lijn is tussen glorie en tragedie in de wereld van het
stierenvechten. Voor zijn fans blijft hij een held – een man die
zijn leven wijdde aan een kunstvorm die zowel gevierd als verguisd
wordt.
Zijn d00d werpt een scherpe
blik op de risico’s die gepaard gaan met deze eeuwenoude traditie
en roept tegelijkertijd vragen op over de toekomst van het
stierenvechten in een steeds veranderende wereld.
Of je nu voor- of
tegenstander bent van het stierenvechten, één ding is zeker: Iván
Fandiño’s laatste momenten in de arena zullen nog lang in het
collectieve geheugen gegrift blijven. Een herinnering aan een man
die koos voor een leven vol risico’s, en die daarin zijn ultieme
prijs betaalde.
Kritiek op Yolanthe Cabau’s Netflix-serie: ‘Niet relevant en
zorgen om haar zoon Xess Xava’
Yolanthe Cabau is terug in de
spotlights dankzij haar eigen realityserie op Netflix, waarin ze
haar dagelijks leven en gezinsdynamiek deelt. Toch weten de
afleveringen lang niet iedereen te overtuigen. Critici noemen de
serie weinig boeiend en vragen zich hardop af of Yolanthe nog wel
relevant is in het huidige medialandschap. In de podcast
Strikt Privé van De
Telegraaf spraken verslaggevers Jordi Versteegden en Jan Uriot hun
zorgen en kritiek openlijk uit.
‘Waar is Yolanthe
gebleven?’
Volgens Jordi Versteegden is
het opvallend dat Yolanthe nu ineens weer opduikt met een eigen
realityserie. “Aan het begin van de eerste aflevering zegt ze dat
ze mensen een eerlijke blik op haar leven wil geven, omdat er veel
misvattingen over haar bestaan zouden zijn,” vertelt hij in de
podcast. “Maar eerlijk gezegd dacht ik vooral: waar is Yolanthe
eigenlijk al die tijd gebleven?”
De verslaggever herinnert zich
hoe Cabau jaren geleden naar Los Angeles verhuisde in de hoop een
internationale filmcarrière op te bouwen. “Maar van die grote
doorbraak is uiteindelijk weinig terechtgekomen,” merkt hij op. “We
hebben haar nooit in echt grote Hollywood-producties gezien. Dat
maakt deze realityserie toch wat bevreemdend.”
Een hechte moeder-zoonband
roept vragen op
Wat Versteegden vooral opvalt
in de Netflix-serie is de intense band tussen Yolanthe en haar zoon
Xess Xava, die ze samen kreeg met voormalig profvoetballer Wesley
Sneijder. Hoewel de liefde tussen moeder en zoon onmiskenbaar is,
roept het volgens hem ook vragen op.
“Het is prachtig om te zien
hoe close ze zijn, maar ik vraag me ook af of het wel gezond is dat
ze zo op elkaar aangewezen lijken. Je ziet dat kind in de serie
nooit met leeftijdsgenootjes spelen,” stelt hij. “Het lijkt alsof
Yolanthe zijn enige gezelschap is, en dat kan toch niet de
bedoeling zijn voor een opgroeiend kind.”
Ook geeft hij aan dat Xess
Xava alleen naar zijn vader in Nederland reist wanneer Yolanthe
voor werk weg moet. “Daarbuiten is hij altijd bij haar,” aldus
Versteegden, die zich afvraagt of het jongetje wel voldoende ruimte
krijgt om zich zelfstandig te ontwikkelen.
Luxe levensstijl roept vragen
op
Naast zorgen over de
opvoedingsstijl van Yolanthe, wordt er ook gefronst bij haar
huidige levensstijl. Zo kocht ze onlangs een riante villa in het
chique Bel-Air, een wijk in Los Angeles waar de huizenprijzen
torenhoog zijn. Volgens Versteegden is onduidelijk hoe ze deze
aankoop precies heeft kunnen financieren.
“Je hoort weinig over grote
acteerklussen of internationale doorbraken,” merkt hij op. “Dus hoe
ze dat allemaal bekostigt, blijft gissen.” Daarbij haalt hij een
gerucht aan dat al langer rondgaat: dat Yolanthe bij haar scheiding
van Wesley Sneijder financieel goed zou zijn weggegaan.
“Ze waren getrouwd in
gemeenschap van goederen,” weet Versteegden. “Er is ooit
gesuggereerd dat ze bij de scheiding zo’n 19 miljoen euro heeft
overgehouden. Dat zou kunnen verklaren hoe ze haar luxe levensstijl
in stand houdt, maar het blijft speculatie.”
‘Internationaal succes?
Onwaarschijnlijk’
Collega Jan Uriot haakt in op
het verhaal en is eveneens kritisch. Volgens hem is de kans klein
dat Yolanthe alsnog internationaal doorbreekt. “In Nederland lijkt
de aandacht voor haar steeds minder te worden,” zegt Uriot. “En
internationaal is de concurrentie moordend. Yolanthe is op haar
best als bekende Nederlander, maar of dat in Los Angeles nog iets
voorstelt? Ik betwijfel het.”
Volgens Uriot is het
begrijpelijk dat Yolanthe probeert haar merk nieuw leven in te
blazen met een realityserie, maar hij ziet weinig toekomst in het
concept. “Zeker voor een internationaal publiek zal het weinig
betekenen. Het is een beetje ’too little, too late’.”
Fans verdeeld
Ondanks de kritiek heeft de
Netflix-serie van Yolanthe ook positieve reacties ontvangen van
fans. Zij prijzen de openheid waarmee ze haar leven laat zien en
vinden het verfrissend dat ze zich kwetsbaar opstelt. Toch blijft
het online rumoerig: waar sommigen haar authenticiteit waarderen,
zien anderen het vooral als een laatste poging om relevant te
blijven.
In de reacties op sociale
media zijn de meningen dan ook verdeeld. Sommigen vinden het dapper
dat ze haar leven zo open deelt, zeker gezien de turbulente jaren
die ze achter de rug heeft. Anderen noemen de serie “te gepolijst”
of “weinig inhoudelijk”, en vragen zich af of het echt nodig was om
deze verhalen wereldwijd te delen.
Yolanthe zelf zwijgt
Yolanthe Cabau heeft
voorlopig niet gereageerd op de kritiek of de vragen over haar
persoonlijke leven en financiën. Op haar eigen Instagramkanaal laat
ze vooral zonnige beelden zien van haar leven in Los Angeles,
afgewisseld met lieve momenten met haar zoon en af en toe een
projectupdate.
Wat wél duidelijk is:
Yolanthe probeert opnieuw een plek te veroveren in de mediawereld –
zowel nationaal als internationaal. Of haar realityserie op Netflix
daar het juiste middel voor is, zal de komende tijd uitwijzen.
Conclusie
De Netflix-realityserie van
Yolanthe Cabau levert volop stof tot gesprek op. Waar de één haar
dappere comeback prijst, stellen anderen kritische vragen over haar
relevantie, haar privéleven en haar financiële situatie. De intieme
band met haar zoon roept bewondering én bezorgdheid op, en ook haar
carrièreplannen blijven voer voor speculatie.
Wat de toekomst ook brengt,
Yolanthe is voorlopig weer onderwerp van gesprek. Maar of dat
genoeg is om écht een nieuw hoofdstuk te starten, zal moeten
blijken. Eén ding is zeker: de ogen zijn weer even op haar
gericht.