Algemeen
MAFS-kijkers gaan los, raken niet uitgesproken over huwelijksnacht Olof en Femke

Married At First Sight: kijkers krijgen al vroeg de kriebels van Olof – en Peters pak houdt de gemoederen bezig
De tweede aflevering van het nieuwe seizoen van Married At First Sight (MAFS) is inmiddels achter de rug, en opnieuw zat half Nederland voor de buis. Met nieuwe huwelijken, ongemakkelijke stiltes en opvallende outfits was er voor kijkers weer genoeg om over te praten. Vooral Olof en zijn gedrag richting Femke roept nu al veel reacties op, terwijl een ander koppel – Peter en Mariska – meteen stof gaf voor een ander soort gesprek: kledingkeuze. Kortom: het MAFS-seizoen is pas net begonnen, maar het publiek leeft al volop mee.
Peter en Mariska geven elkaar het jawoord
In de aflevering van woensdagavond stond het huwelijk van Peter en Mariska centraal. Twee mensen met levenservaring, een goede dosis hoop en een rugzakje aan emoties, stappen in het huwelijksbootje op zoek naar liefde. De trouwceremonie was – zoals we gewend zijn van MAFS – hartverwarmend, met stralende blikken en een gespannen maar oprechte sfeer.
Peter was zichtbaar nerveus. De spanning was op zijn gezicht af te lezen en in zijn bewegingen te zien. Maar terwijl de bruiloft keurig verliep, waren het niet de zenuwen van Peter waar de meeste kijkers over spraken op sociale media. Nee, het was zijn pak dat alle aandacht trok.
Pak te strak?
Het trouwpak van Peter zat volgens veel kijkers simpelweg te strak. “Het lijkt alsof hij er met moeite in is gehesen,” viel te lezen op X (voorheen Twitter). “Alsof het pak van een neef geleend is die drie maten kleiner is.” En zo waren er nog talloze reacties in die trant te vinden. Iemand anders merkte op: “Je ziet dat hij zich er niet comfortabel in voelt, zonde voor zo’n belangrijk moment.”
Een andere kijker stelde zelfs de productiestaf verantwoordelijk: “Kan er nou echt niemand van Married At First Sight even kledingadvies geven? Dit was zó makkelijk te voorkomen.” De kritiek richt zich niet op Peter zelf, maar eerder op het team achter de schermen dat verantwoordelijk is voor styling en begeleiding. En hoewel het ‘maar’ kleding is, snappen de fans hoe belangrijk het is dat je je op je gemak voelt op zo’n zenuwslopende dag.
Olof en Femke: het verhaal dat al vroeg de gemoederen bezighoudt
Terug naar het eerste koppel van dit seizoen: Olof en Femke. De twee gaven elkaar in de eerste aflevering het jawoord en zijn sindsdien onderwerp van gesprek. Niet alleen vanwege de chemie (of het gebrek daaraan), maar vooral door het gedrag van Olof – dat volgens velen nogal enthousiast is. Misschien zelfs té enthousiast.
Waar de gemiddelde Nederlander een beetje afwachtend zou zijn na vier uur samenzijn, heeft Olof daar duidelijk geen last van. Hij strooit vanaf het eerste moment met koosnaampjes als ‘lieverd’, ‘schat’, ‘mop’ en ‘moppie’. Femke zelf lijkt nog wat gereserveerd, maar zegt hier in de aflevering nog niets over. Kijkers daarentegen hebben er wél een mening over.
Kijkers krijgen de kriebels van Olof
Op social media regent het reacties op Olofs uitingen van affectie. “Ze kennen elkaar net vier uur, en hij noemt haar al mop,” schrijft een kijker. Een ander grapt: “Slaap lekker mop – wie zegt dat nou op je huwelijksnacht tegen een vreemde?” Of: “Olof is zó aanwezig. Even ademhalen, jongen. Geef haar wat ruimte.”
Veel kijkers hebben het idee dat Olof een beetje ‘camera-geil’ is. “Hij zoekt duidelijk de spotlight op,” luidt een veelgehoorde mening. Een aantal kijkers vergelijkt hem zelfs met een acteur uit een slechte romantische komedie: net iets te overdreven, net iets te snel vertrouwd.
Is Femke te perfect voor dit programma?
En dan is er nog iets dat de kijkers bezighoudt: waarom doet iemand als Femke eigenlijk mee aan MAFS? De brunette uit Eindhoven wordt online massaal geprezen om haar uiterlijk en uitstraling. “Zij hoeft toch geen tv-programma om een man te vinden?” schrijft iemand. “Heel Tinder swipet haar kant op,” aldus een andere reactie.
Deze opmerkingen voeden de theorie dat Femke misschien wel een ‘plant’ is – een actrice, zo suggereren sommigen. Natuurlijk zijn daar geen bewijzen voor, maar het laat wel zien hoe sterk Femkes verschijning is binnen de dynamiek van het programma.
Olof maakt (opnieuw) indruk met zijn huwelijksnacht
De huwelijksnacht van Olof en Femke werd ook nog kort in beeld gebracht. Hierin zien we Olof niet alleen overspoelen met complimenten, maar ook zijn gevoelens enigszins terughouden. “Ik heb niet direct de behoefte om met haar te slapen,” zegt hij eerlijk voor de camera. Opmerkelijk, want een uur eerder noemde hij haar nog het mooiste wat hij ooit had gezien.
Toch blijft de aai over haar bol, het ‘moppie hier’ en het ‘lieverd daar’ voor kijkers een punt van discussie. “Ik kreeg plaatsvervangende jeuk,” schreef iemand op X. Iemand anders: “Als hij mij mop had genoemd na vier uur, had ik de hotelkamer uitgevlucht.”
Het MAFS-gevoel is weer terug
Wat je er ook van vindt: Married At First Sight leeft weer volop. Het programma heeft de juiste ingrediënten voor gespreksstof aan de keukentafel en op sociale media. Met onverwachte matches, ongemakkelijke momenten, outfits die niet kloppen, en kandidaten die net wat té enthousiast zijn, is het recept voor kijkcijferhit opnieuw geslaagd.
En we zijn pas twee afleveringen onderweg. Wat staat ons nog allemaal te wachten? Gaan Peter en Mariska elkaar echt vinden? Kan Olof zijn enthousiasme een beetje temperen? En zal Femke ooit reageren op alle koosnaampjes?
Nieuwe aflevering, nieuwe kansen
De komende weken beloven weer vol verrassingen te zitten. Met meerdere koppels die nog voorgesteld moeten worden en natuurlijk de huwelijksreizen, gezamenlijke diners en mogelijke botsingen die op de loer liggen, wordt het spannend wie het experiment overleeft – en wie niet.
Wat wél duidelijk is, is dat de kijker betrokken is. De reacties op sociale media zijn levendig, scherp en vol humor. En dat maakt Married At First Sight niet alleen een liefdesexperiment, maar ook een van de leukste sociale spiegels van de Nederlandse samenleving.
“He lieverd?”, “He mop?”
Ik was in m’n hartjespyjama zo naar buiten gerend… 😱#mafs #mafsnl
— ‧͙⁺˚*・༓☾ RΛϾHELLE ☽༓・*˚⁺‧͙ (@korreltjezout84) April 9, 2025
Married At First Sight is te zien op dinsdag, woensdag en donderdag om 20.30 uur op RTL 4. Wie niet kan wachten, kijkt vooruit via Videoland. Eén ding is zeker: met dit seizoen wordt er weer volop getrouwd, gelachen, gezucht én getwitterd.
Olof; ja lieverd, schat, mop….🙄 ze kennen elkaar 4 uur🙃#MAFS
— janna (@jopjeF) April 9, 2025
Lieverd dit lieverd dat, slaap lekker mop… Huuuuuuuu glibber glijer #mafs
— Claudia (@_cloudy_a) April 9, 2025

Algemeen
Zangeres en actrice Joke Bruijs (73) plotseling overleden

Joke Bruijs (73) laat indrukwekkend nalatenschap achter na bewogen leven
Nederland heeft afscheid moeten nemen van een bijzondere vrouw: Joke Bruijs. De veelzijdige actrice en zangeres is op 73-jarige leeftijd heengegaan, zo maakte haar management bekend. Het nieuws kwam kort na het verlies van haar ex-man en goede vriend Gerard Cox, met wie zij decennialang een bijzondere band deelde. Ondanks hun scheiding bleef hun samenwerking intens en hartelijk. Dat zij vrijwel in dezelfde periode hun laatste hoofdstuk afsloten, voelt voor velen symbolisch.
Strijd tegen z!ekte
De laatste jaren stond Joke’s gezondheid onder druk. Ze leefde met de z!ekte van Parkinson, een aandoening die steeds meer invloed kreeg op haar dagelijks leven. Gerard Cox sprak er recent nog openlijk over in een interview, waarin hij aangaf dat het steeds moeilijker werd voor zijn ex-partner. Toch bleef Joke, ondanks haar fysieke beperkingen, zo lang mogelijk actief en betrokken bij haar werk en haar omgeving.
Dat ze haar lichaam ter beschikking heeft gesteld aan de wetenschap, is tekenend voor haar nuchtere en betrokken aard. In plaats van een traditionele uitvaart koos zij bewust voor een bijdrage aan onderzoek, zodat toekomstige generaties kunnen leren van haar situatie. Het besluit raakt veel mensen, omdat het zoveel zegt over wie Joke was: iemand die altijd vooruitkeek en het grotere belang diende.
Een carrière vol hoogtepunten
Joke Bruijs groeide uit tot een veelzijdig gezicht in de Nederlandse entertainmentwereld. Haar stem, haar humor en haar warme uitstraling maakten haar geliefd bij een breed publiek. Als zangeres maakte ze naam met haar muzikale optredens, terwijl ze als actrice furore maakte op televisie en in het theater.
Een van de grootste mijlpalen in haar loopbaan was de populaire tv-serie Toen Was Geluk Heel Gewoon. Samen met Gerard Cox wist ze jarenlang miljoenen kijkers aan zich te binden met de herkenbare, humoristische en toch altijd menselijke verhalen. Hun chemie op het scherm werd vaak geprezen, ook lang nadat hun huwelijk voorbij was.
In 2022 werkten ze opnieuw samen, dit keer in de film Casa Coco. Het was voor beiden een terugkeer naar het witte doek, en opnieuw viel de natuurlijke wisselwerking tussen de twee op. Hun samenwerking bewees dat kunst en persoonlijke relaties soms los van elkaar kunnen bestaan, maar elkaar ook kunnen versterken.
Een bijzondere band met Gerard Cox
De relatie tussen Joke Bruijs en Gerard Cox ging verder dan wat het publiek op het scherm zag. Hoewel hun huwelijk in de loop der jaren strandde, bleef de vriendschap overeind. Ze ondersteunden elkaar in werk en privé, en spraken vaak liefdevol over de tijd die ze samen hadden gedeeld.
Dat beiden binnen enkele dagen tijd zijn heengegaan, raakt velen. Voor fans voelt het alsof een iconisch duo uit de Nederlandse cultuur definitief is verdwenen. Het contrast tussen hun humoristische, vaak luchtige optredens en het verdriet van deze periode onderstreept de diepe band die ze met elkaar hadden – een band die niet gebroken werd door tijd of omstandigheden.
Joke als mens: warm en toegankelijk
Collega’s en vrienden omschrijven Joke als iemand met een hart van goud. Ze was hartelijk, toegankelijk en stond altijd klaar voor de mensen om haar heen. Ondanks haar bekendheid bleef ze zichzelf en gaf ze vaak blijk van een nuchtere kijk op het leven.
Haar warmte kwam niet alleen tot uiting in haar werk, maar ook in haar persoonlijke contacten. Acteurs, muzikanten en crewleden die met haar samenwerkten, spreken van een vrouw die altijd ruimte liet voor humor en gezelligheid, ook tijdens lange draaidagen.
Geen uitvaart, maar een bewuste keuze
Het besluit om geen uitvaart te organiseren, heeft voor veel mensen verrassing gebracht. Toch past het bij Joke. Ze koos ervoor haar lichaam ter beschikking te stellen aan de wetenschap, waarmee ze een laatste daad van betekenis leverde. Voor haar stond altijd het grotere geheel voorop: bijdragen aan kennis, vooruitgang en de samenleving.
Voor fans en bekenden biedt dit geen gelegenheid voor een traditioneel afscheid, maar velen grijpen sociale media aan om herinneringen en foto’s te delen. Op die manier leeft haar nalatenschap voort, niet alleen in haar werk, maar ook in de persoonlijke herinneringen die ze heeft achtergelaten.
Een stem en gezicht van generaties
Joke’s werk kende een breed bereik. Jong en oud konden genieten van haar optredens, juist omdat ze erin slaagde om herkenbaarheid en humor samen te brengen. Haar muziek bracht vreugde op feesten en partijen, terwijl haar acteerwerk vaak troost en vermaak bood tijdens de avonden op de bank.
De veelzijdigheid van haar carrière maakt dat ze niet in één hokje te plaatsen is. Of het nu ging om een theaterrol, een lied of een televisiescène: Joke maakte het zich eigen en wist haar publiek te raken. Daarmee behoort zij tot de generatie artiesten die een blijvende indruk heeft nagelaten op de Nederlandse cultuur.
De erfenis van een duo
De samenwerking tussen Joke en Gerard zal altijd een bijzonder hoofdstuk in de Nederlandse televisiegeschiedenis blijven. Hun gezamenlijke werk staat symbool voor een tijd waarin humor, herkenbaarheid en warmte centraal stonden in de huiskamer.
Hun 0verlijden in dezelfde periode voelt voor velen als het sluiten van een tijdperk. Toch leeft hun nalatenschap voort in talloze herhalingen van Toen Was Geluk Heel Gewoon, in muziek, in film en vooral in de herinneringen van kijkers die met hun werk zijn opgegroeid.
Publieke reacties en steun
Na het bekendmaken van Joke’s 0verlijden stromen de reacties binnen. Fans, collega’s en vrienden delen hun herinneringen en betuigen steun aan haar naasten. Veel mensen benadrukken haar humor, haar warmte en de manier waarop ze zichzelf altijd trouw bleef.
Op sociale media worden fragmenten gedeeld van haar bekendste rollen en optredens. Het laat zien dat Joke niet alleen een publiek figuur was, maar ook iemand die een diepe indruk naliet in de harten van velen.
Symboliek en herinnering
Dat Joke Bruijs en Gerard Cox kort na elkaar het toneel verlieten, wordt door velen gezien als een bijzondere vorm van symboliek. Hun levens en carrières waren zo nauw met elkaar verweven dat hun heengaan in dezelfde periode bijna als vanzelfsprekend voelt. Het is pijnlijk, maar tegelijk troostend: alsof ze elkaar, ook na de scheiding en alle jaren van samenwerking, nooit helemaal loslieten.
Een laatste groet
Met het 0verlijden van Joke Bruijs verliest Nederland een van zijn meest veelzijdige artiesten. Haar werk, haar stem en haar humor zullen blijven voortleven. Voor het publiek dat jarenlang met haar meeleefde, voelt dit verlies groot. Maar in de keuzes die ze maakte – zoals het ter beschikking stellen van haar lichaam aan de wetenschap – schuilt ook de boodschap dat het leven draait om meer dan roem of traditie.
Joke laat een nalatenschap na van warmte, professionaliteit en menselijkheid. Ze herinnerde ons eraan dat lachen en huilen soms dicht bij elkaar liggen, en dat kunst een spiegel kan zijn van het leven zelf.
Key-points
-
Joke Bruijs is op 73-jarige leeftijd heengegaan, kort na het 0verlijden van haar ex-man en vriend Gerard Cox.
-
Ze leed aan de z!ekte van Parkinson en koos ervoor haar lichaam aan de wetenschap te schenken.
-
Bekend van o.a. Toen Was Geluk Heel Gewoon en de film Casa Coco.
-
Haar samenwerking met Gerard Cox werd iconisch en blijft een blijvend hoofdstuk in de Nederlandse cultuur.
-
Joke wordt herinnerd als een warme, toegankelijke en veelzijdige vrouw die een onuitwisbare indruk heeft nagelaten.