Algemeen
Miljoenenjacht-kijkers zeggen allemaal hetzelfde over finalist Elvi
Miljoenenjacht-kandidate Elfie raakt het hart van kijkers en verlaat het spel met 135.000 euro
Het blijft één van de spannendste momenten op de Nederlandse televisie: een kandidaat die tegenover Linda de Mol zit, twijfelend over het aanvaarden van een bod van de bank, terwijl er in de koffer voor haar mogelijk miljoenen verborgen liggen. In de nieuwste aflevering van Miljoenenjacht 2025 was het de sympathieke Elfie uit Sint Geertruid die dit intense finaleproces doorliep. En hoewel ze in eerste instantie twijfelde of ze wel wilde meespelen, wist ze uiteindelijk een indrukwekkende indruk achter te laten — én een flink geldbedrag in de wacht te slepen.

Twijfelend begin: durf ik dit wel?
De aflevering begon zoals gebruikelijk met vijf meerkeuzevragen voor het publiek in de studio. Degene die de juiste antwoorden het snelst wist te geven, mocht een keuze maken: door naar de volgende ronde, of kiezen voor een van de koffers met daarin een verrassing.
Elfie wist een van de vragen het snelst goed te beantwoorden. Linda de Mol gaf haar vervolgens de bekende keuze: “Wil je een koffer kiezen, of wil je doorspelen?”

In eerste instantie gaf Elfie aan dat ze het niet durfde. Ze vond het allemaal veel te spannend, en overwoog serieus om het spel aan zich voorbij te laten gaan. Linda, zoals vaker, probeerde haar gerust te stellen en haar een duwtje in de rug te geven.
“Wat is het ergste dat kan gebeuren?” vroeg Linda lachend. “Dat je per ongeluk de koffer met de auto kiest en daarna uit het spel vliegt? Dat zal toch niet gebeuren?”
Hoewel Elfie zichtbaar gespannen was, besloot ze toch de sprong te wagen — en dat bleek achteraf een zeer goede beslissing.
![]()
Naar de finale met de gunfactor
Wat volgde was een mooie ontwikkeling: Elfie bleek niet alleen slim, maar ook geliefd. Op social media reageerden kijkers massaal positief op haar uitstraling en persoonlijkheid.
De moeder uit het Limburgse Sint Geertruid had haar familie in groten getale meegenomen naar de studio. Tijdens het spel bleek ze een van de favorieten van het publiek. De reacties op X en Facebook logen er niet om:
-
“Deze vrouw heeft echt de gunfactor. Zo oprecht!”
-
“Ik hoop écht dat Elfie een mooi bedrag mee naar huis neemt.”
-
“Wat een lieve vrouw. Geweldig hoe rustig en positief ze blijft.”
Het is duidelijk: Elfie stal de harten van de kijkers, nog voordat de grote bedragen op tafel kwamen.

De koffers vliegen eruit
In het spannende kofferspel begon Elfie voortvarend, maar ook een beetje ongelukkig. Al snel verdwenen enkele grote bedragen uit het spel: de 5 miljoen euro en 2,5 miljoen euro gingen er in de eerste twee rondes al uit. Dat leidde tot een eerste bod van de bank van €38.000 euro.
Elfie besloot het bod niet te accepteren en door te spelen. Ook bij het volgende bod — €45.000 — koos ze ervoor om verder te gaan. De spanning in de studio liep op, maar Elfie bleef kalm.

“Ik speel gewoon verder,” zei ze met een glimlach. “We zien wel wat er gebeurt.”
Een uitspraak die haar nóg meer sympathie opleverde onder de kijkers. Haar nuchtere houding werkte ontwapenend.

Steun uit Sint Geertruid
Wat opviel in deze aflevering, was de massale steun die Elfie kreeg vanuit haar ‘eigen vak’ in het publiek. Haar broer, schoonzus en andere familieleden zaten zichtbaar gespannen te kijken, maar moedigden haar ook telkens aan.
Toen het spel vorderde en er uiteindelijk een bod kwam van maar liefst €135.000 euro, barstte de spanning los. Elfie keek naar haar familie, overlegde met haar broer, en hoorde van bijna iedereen hetzelfde advies: “Pak het bod. Dit is een prachtig bedrag.”

Na kort twijfelen nam ze de beslissing: ze drukte op de knop en accepteerde het bod.
Maar… wat zat er in haar koffer?
Elfie speelde met koffer nummer 5. En toen de finale eenmaal was gespeeld, werd duidelijk wat er in haar koffer had gezeten: maar liefst 2 miljoen euro.
![]()
Een adembenemend moment — en zeker ook een zuur moment, want Elfie had overwogen om haar koffer tot het einde te behouden. Toch bleef ze bewonderenswaardig positief.
“Ik heb 135.000 euro gewonnen. Daar kan ik zó veel mooie dingen mee doen,” zei ze stralend.
Die reactie leverde haar nog meer lof op, want niet iedereen zou zo nuchter en dankbaar blijven na het mislopen van zo’n enorm bedrag.

Knappe prestatie, ondanks alles
Het is precies die houding van Elfie die haar zo geliefd maakt. Waar anderen misschien zouden balen, bleef zij oprecht gelukkig met wat ze had gewonnen. Haar optreden laat zien dat Miljoenenjacht meer is dan alleen geld — het gaat om moed, keuzes durven maken, en omgaan met wat het spel je brengt.
Voor veel kijkers werd Elfie de persoonificatie van waarom ze nog steeds graag naar Miljoenenjacht kijken. Een gewone vrouw, uit een klein dorp, die het aandurfde om op nationale televisie risico’s te nemen, eerlijk te blijven over haar spanning, en uiteindelijk met een prachtige geldprijs én een glimlach naar huis ging.

Reacties op social media
Na afloop van de uitzending stroomden de reacties binnen. Kijkers uit het hele land lieten weten dat ze genoten hadden van Elfie’s optreden:
-
“Wat een topwijf. Ze straalt rust uit en verdient elke euro.”
-
“Ze speelde fantastisch. En eerlijk? Die 2 miljoen in haar koffer? Ze bleef lachen. Daar heb ik zó veel respect voor.”
-
“Ik hoop dat Linda haar volgend jaar uitnodigt voor een terugblik.”

Sommigen wezen ook op het mentale spelaspect van Miljoenenjacht: dat het niet alleen gaat om geluk, maar vooral om besluitvaardigheid onder druk.
Deze vrouw heeft al de gunfactor #miljoenenjacht
— Jeroen Nab (@stokecity68) March 30, 2025
Ik gun het haar zo #miljoenenjacht
— Karin🎗 🙉🙈🙊 (@karinsaccountje) March 30, 2025
Zo'n oprecht lieve vrouw in de finale van #miljoenenjacht! Hoop dat ze er nog wat moois uit haalt. Tis haar gegund.
— René (@ReMu33) March 30, 2025
Conclusie: een avond om niet te vergeten
De vierde aflevering van Miljoenenjacht 2025 gaat zonder twijfel de boeken in als één van de meest gemoedelijke én spannende afleveringen van het seizoen. Elfie liet zien dat je ver kunt komen met lef, eerlijkheid en een positieve instelling — zelfs als het spel niet helemaal in jouw voordeel lijkt uit te pakken.
Met 135.000 euro op haar rekening, talloze kijkers die haar toejuichten, én een prachtig tv-moment op haar naam, kan Elfie terugkijken op een deelname waar velen alleen maar van kunnen dromen.

Algemeen
Jumbo-werkneemster niet blij met kerstpakket: ”Waardeloze rommel”

Het is weer die tijd van het jaar: kerst nadert, de agenda’s lopen vol met diners en borrels, en op veel werkvloeren verschijnt het inmiddels traditionele kerstpakket. Voor sommigen voelt het als een warm gebaar van waardering, voor anderen als een verplicht nummertje waar weinig gevoel bij zit. En wie even een kijkje neemt op Marktplaats, ziet meteen: niet iedereen is even enthousiast over wat er dit jaar onder de kerstboom van de werkgever lag.

Kerstpakket: een traditie zonder verplichting
Laten we beginnen met een belangrijk feit: een kerstpakket is in Nederland géén verplichting. Werkgevers zijn niet wettelijk gehouden om hun personeel rond de feestdagen iets te geven. Er zijn bedrijven die het wel doen, bedrijven die het soms doen en organisaties die er principieel voor kiezen om helemaal niets uit te delen. Formeel kan een werknemer daar weinig tegenin brengen, hoe teleurstellend dat soms ook voelt.
Toch is het kerstpakket diep verankerd in de Nederlandse werkcultuur. Het wordt gezien als een moment van erkenning: een bedankje voor de inzet van het afgelopen jaar. Juist daarom roept het ook emoties op. Want wie zich het hele jaar uit de naad heeft gewerkt, hoopt stiekem dat dat terug te zien is in het presentje dat hij of zij meekrijgt.

Van blikken soep tot luxe gadgets
Wie al wat langer meedraait op de arbeidsmarkt, herinnert zich waarschijnlijk nog de klassieke kerstpakketten van vroeger: een stevige doos met houdbare etenswaren. Blikken soep, crackers, een pot augurken, een pak chocolademelk en misschien een fles wijn. Niet spectaculair, maar wel bruikbaar. Het idee was simpel: je kon er de feestdagen mee doorkomen.
Die tijd is duidelijk veranderd. Tegenwoordig proberen werkgevers creatiever te zijn. Kerstpakketten zijn moderner, persoonlijker en soms zelfs verrassend luxe. Denk aan cadeaubonnen, belevenissen, duurzame producten of elektronica. Sommige bedrijven laten medewerkers zelfs zelf kiezen via een online platform, zodat iedereen iets krijgt wat past bij zijn of haar smaak.
Maar creativiteit is ook een risico. Wat de één leuk vindt, ervaart de ander als compleet nutteloos. En precies daar ontstaat elk jaar opnieuw dezelfde discussie.

Marktplaats als graadmeter van ontevredenheid
Wie wil weten hoe kerstpakketten dit jaar ontvangen worden, hoeft maar één ding te doen: Marktplaats openen. Rond de feestdagen verandert het platform steevast in een etalage vol ongewenste cadeaus. Van ongeopende dozen tot gloednieuwe apparaten, alles verschijnt er in rap tempo.
RTL Nieuws nam recent een kijkje op Marktplaats en zag dat het aanbod alweer flink groeit. En eerlijk is eerlijk: er zitten opvallend veel prima producten tussen. Dat maakt het fenomeen des te interessanter. Het gaat blijkbaar niet altijd om de waarde van het cadeau, maar vooral om de vraag of iemand er iets mee kan.

De airfryer die niemand nodig had
Een opvallend voorbeeld is het kerstcadeau van horecagroothandel HANOS. Met zo’n vijfduizend medewerkers besloot het bedrijf dit jaar groots uit te pakken: personeel kreeg een airfryer van het merk Severin. Op papier klinkt dat als een uitstekend cadeau. Airfryers zijn populair, handig en relatief prijzig.
Toch staan ze inmiddels massaal te koop. Voor bedragen rond de 60 à 65 euro wisselen de apparaten van eigenaar. Dat roept vragen op. Waarom verkoopt iemand zo’n cadeau?
Het antwoord is vaak simpel: veel mensen hebben er al één. De airfryer is de afgelopen jaren zo ingeburgerd geraakt dat een tweede exemplaar voor velen overbodig is. Anderen gebruiken het apparaat simpelweg niet en zien liever contant geld of iets wat beter past bij hun leefstijl.
@jumbo.arnhem Kerstpakket 2025🌲#fyp #jumbo #jumbokerstpakket #viraal #kerstpakket
Spelletjes die geen spelplezier opleveren
Niet alleen dure cadeaus belanden op Marktplaats. Ook goedkopere kerstgeschenken blijken niet altijd een schot in de roos. Een voorbeeld dat veel voorbijkomt, is het spel Hister. Een populair gezelschapsspel, zo dachten werkgevers, en dus een veilige keuze voor een breed publiek.
Maar ook hier blijkt de
praktijk weerbarstig. Verschillende medewerkers bieden het spel
vrijwel direct na ontvangst te koop aan. Soms met een opvallend
eerlijke toelichting. Zo schrijft iemand uit Lage Mierde zonder
omwegen:
“Jawel, mijn werkgever is het weer gelukt om een waardeloos
kerstpakket te bedenken. Hier kan ik echt niks mee. Wil het wel
graag verkopen, kan ik er misschien nog een goede fles wijn van
kopen.”
De toon is scherp, maar ook veelzeggend. Het laat zien dat sommige werknemers het kerstpakket niet meer zien als een cadeautje, maar als een ruilmiddel: iets dat snel omgezet kan worden in iets wat wél gewaardeerd wordt.
@jumbourkerhard Unbox met ons het kerstpakket van jumbo!🤩💛 #foryoupage #jumbosupermarkt #jumbo #jumbowerkt #fy #fyp
Ondankbaar of gewoon eerlijk?
Elk jaar laait dezelfde discussie op: is het ondankbaar om je kerstpakket te verkopen? Of juist eerlijk? De meningen zijn verdeeld. Sommige mensen vinden dat je blij moet zijn met wat je krijgt. Een gegeven paard kijk je immers niet in de bek. Anderen stellen dat een cadeau pas een cadeau is als je er daadwerkelijk iets aan hebt.
Voor veel werknemers voelt het verkopen van het kerstpakket niet als een statement tegen de werkgever, maar als een praktische keuze. Waarom zou je iets laten verstoffen in een kast als iemand anders er blij van wordt? Zeker in tijden waarin alles duurder wordt, is een extra bedrag rond de feestdagen geen overbodige luxe.
Wat zegt dit over werkgevers?
De massale verkoop van kerstpakketten roept ook vragen op voor werkgevers. Het laat zien hoe lastig het is om iedereen tevreden te stellen. In grote organisaties met honderden of duizenden medewerkers is er simpelweg geen cadeau dat voor iedereen perfect is.
Tegelijkertijd biedt het een leerpunt. Steeds meer bedrijven kiezen daarom voor flexibiliteit: een cadeaubon, een keuzeplatform of zelfs een financiële bonus. Dat haalt misschien een deel van de verrassing weg, maar vergroot wel de kans dat het gebaar daadwerkelijk gewaardeerd wordt.
De emotionele waarde van een kerstpakket
Toch gaat het bij een kerstpakket om meer dan alleen het product. De manier waarop het wordt uitgedeeld, de boodschap die erbij zit en de aandacht die erin is gestoken, spelen minstens zo’n grote rol. Een persoonlijk kaartje of een oprechte dankwoord kan soms meer betekenen dan een duur cadeau.
Wanneer medewerkers het gevoel hebben dat er écht is nagedacht over hun inzet en welzijn, zullen ze minder snel geneigd zijn om hun kerstpakket online te zetten. Het draait uiteindelijk om erkenning, niet om spullen.
Kerstpakketten blijven gespreksonderwerp
Dat Marktplaats elk jaar volloopt met kerstpakketten, is inmiddels bijna een traditie op zich geworden. Het zegt iets over onze tijd, over verwachtingen en over de veranderende relatie tussen werkgever en werknemer.
Of het nu gaat om een airfryer, een spelletje of een doos met etenswaren: het perfecte kerstpakket bestaat waarschijnlijk niet. Wat wel bestaat, is de wens om gezien en gewaardeerd te worden. En zolang die wens niet altijd wordt vervuld, zal Marktplaats rond kerst blijven fungeren als een spiegel van de werkvloer.
De vraag is dus niet alleen wat er in het kerstpakket zit, maar vooral: voelt het als een oprecht bedankje? Want dát is uiteindelijk waar het tijdens de feestdagen om draait.





