Algemeen
Het Holland Huis vroegtijdig van de buis gehaald en dit is de reden

Zorgen om kijkcijfers: dreigt Het Holland Huis van Roxeanne Hazes vroegtijdig geschrapt te worden?
Wat een sprankelend televisiedebuut had moeten worden, lijkt voor Roxeanne Hazes uit te draaien op een pijnlijke tegenslag. Het muziekprogramma Het Holland Huis, waarin de dochter van de legendarische André Hazes haar eerste stappen als presentatrice zet, kampt met drastisch tegenvallende kijkcijfers. Volgens tv-analist Tina Nijkamp zijn de cijfers inmiddels zo laag, dat het programma binnenkort mogelijk van de buis verdwijnt.
De teleurstelling is groot, zeker omdat het format veelbelovend oogde: bekende Nederlandse artiesten, een gezellige kroegsfeer en Roxeanne als gastvrouw. Toch lijkt de magie te ontbreken bij het grote publiek.
Roxeanne Hazes: veelbelovend debuut krijgt geen kans
Voor Roxeanne Hazes betekende Het Holland Huis meer dan zomaar een televisieklus. Na jaren in de schaduw van haar beroemde familie te hebben gestaan, was dit haar kans om zich als authentiek en veelzijdig presentatietalent te bewijzen. De verwachtingen waren hooggespannen, zowel bij haarzelf als bij haar fans.
Hoewel er op sociale media veel positieve reacties waren op Roxeanne’s presentatie — ze zou het “oprecht”, “nuchter” en “aansprekend” doen — is het grote publiek tot nu toe uitgebleven. En dat is funest voor een programma dat primetime wordt uitgezonden én geld moet opleveren voor de zender.
De harde cijfers: dramatische daling
De zorgen van tv-kenners worden onderbouwd door harde cijfers. In de eerste week wist Het Holland Huis nog ongeveer 400.000 kijkers te trekken. Geen enorm succes, maar ook geen complete ramp. Inmiddels zijn de cijfers echter verder gedaald tot een zorgwekkend dieptepunt van slechts 296.000 kijkers — een absoluut dieptepunt voor een muziekprogramma op een commerciële zender in het voorjaar.
Volgens Tina Nijkamp, voormalig programmadirecteur bij SBS 6 en veelgevraagd tv-analist, zijn dit ‘afschuwelijke cijfers’. Ze stelt in duidelijke bewoordingen dat het format “compleet is gecrasht” en dat de kans groot is dat het vroegtijdig van de zender gehaald zal worden.
“Met zulke cijfers moet er te veel worden gecompenseerd aan adverteerders. En dat is in deze tijd van het jaar — vlak voor Pasen — echt funest,” aldus Nijkamp.
Concurrentie van Gerard Joling: een tv-knaller
Tot overmaat van ramp moest Het Holland Huis het afgelopen vrijdag opnemen tegen Gerard Joling, die met zijn eigen realityserie een ware kijkcijferhit bleek. De zanger trok maar liefst 1,11 miljoen kijkers, goed voor een marktaandeel van 32,1 procent in de commerciële doelgroep (25–54 jaar).
Met die cijfers wist Gerard zelfs gevestigde titels als Flikken Maastricht te verslaan. Volgens Nijkamp is hij daarmee “de grote winnaar van de avond”, en een ware publiekstrekker voor de zender. Zijn programma scoorde meer dan drie keer zoveel kijkers als dat van Roxeanne, een verschil dat nauwelijks te compenseren valt.
“Gerard doet het zelfs beter dan Gordon, die ook al met zijn realityprogramma worstelde,” merkt Nijkamp op. De eerste aflevering van Gordon’s show trok slechts 460.000 kijkers — maar dat is alsnog fors meer dan de laatste cijfers van Het Holland Huis.
Wat is het probleem met Het Holland Huis?
Hoewel Roxeanne Hazes zelf sympathiek en toegankelijk overkomt op beeld, lijkt het programma als geheel niet de snaar te raken bij het grote publiek. Critici noemen het format “inwisselbaar” en wijzen erop dat het niet voldoende onderscheidend is in een overvolle tv-avond.
Ook de keuze van gasten en de opbouw van het programma zouden niet sterk genoeg zijn om kijkers structureel aan zich te binden. De “kroegsfeer” komt bij sommige kijkers over als gemaakt of geforceerd, en de mix van muziek, quiz en praatsegmenten zou niet altijd goed in balans zijn.
De timing van het programma – op vrijdagavond primetime – maakt het extra lastig. Het moet concurreren met populaire shows op andere zenders én met on-demand kijkgedrag via streamingsdiensten.
Dreigt het programma geschrapt te worden?
Volgens Tina Nijkamp wel. In haar analyse stelt ze dat Het Holland Huis een serieus financieel probleem is geworden voor de zender. Met een marktaandeel van slechts 3,9 procent in de commerciële doelgroep is er simpelweg geen gezonde verhouding meer tussen kosten en inkomsten. En dat, in een periode waarin veel adverteerders juist hun grote campagnes draaien richting Pasen, maakt de situatie extra nijpend.
“De maanden maart en april zijn commercieel van groot belang. Als je dan zendtijd verspilt aan een programma dat onvoldoende scoort, moeten andere programma’s dat gaan compenseren,” aldus Nijkamp.
De kans dat Het Holland Huis zijn geplande seizoen volledig mag uitzenden, lijkt daarmee klein. Er gaan inmiddels geruchten dat zender SBS 6 al alternatieven onderzoekt, waaronder het versneld programmeren van het nieuwe seizoen van Peter Gillis.
Een pijnlijke klap voor Roxeanne Hazes
Mocht het programma vroegtijdig van de buis verdwijnen, dan is dat een gevoelige nederlaag voor Roxeanne Hazes. Haar presentatiecarrière leek net te beginnen, en ze had zich duidelijk voorbereid en ingezet om het programma te doen slagen.
Veel fans spreken op sociale media hun waardering voor haar inzet en charme uit, maar realiseren zich ook dat kijkcijfers uiteindelijk de doorslag geven in de televisiewereld.
De ironie is wrang: Roxeanne Hazes, jarenlang op de achtergrond gehouden in de schaduw van haar familie en publiekelijke familiedrama’s, probeert nu haar eigen pad te vinden — en wordt juist nu geconfronteerd met een professionele tegenslag.
Wat kan Roxeanne nu doen?
Hoewel het programma geen succes lijkt te worden, betekent dit niet dat Roxeanne’s carrière als presentatrice voorbij is. Televisie is grillig, en veel grote namen zijn ooit begonnen met een programma dat niet goed scoorde.
Roxeanne’s natuurlijke uitstraling, haar bekendheid bij een breed publiek, en haar groeiende zelfverzekerdheid op televisie zijn elementen die haar alsnog een toekomst kunnen bieden in de media. Met het juiste format, een passend tijdslot en een sterk team kan zij zich verder ontwikkelen als tv-persoonlijkheid.
Conclusie: nog geen einde verhaal, maar de druk is hoog
Het Holland Huis begon met hoopvolle verwachtingen en een bekende naam in de hoofdrol. Maar de harde realiteit van tegenvallende kijkcijfers en zware concurrentie van publiekslievelingen als Gerard Joling lijkt het programma de das om te doen. Volgens experts als Tina Nijkamp is het einde nabij, tenzij er snel een wonder gebeurt in de kijkcijfers.
Voor Roxeanne Hazes is dit ongetwijfeld een bittere pil. Maar ook uit tegenslagen kunnen mooie stappen volgen. Of ze nu op tv blijft of zich richt op andere creatieve projecten: één ding is zeker — Roxeanne is nog lang niet uitgespeeld.

Algemeen
MAFS-Femke zwijgt niet meer en is eerlijk over haar verleden

MAFS-deelneemster Femke onthult waarheid over Guido Weijers: ‘Het is verwaterd’
Het nieuwe seizoen van Married At First Sight (MAFS) is nog maar net begonnen, en nu al zorgt één deelnemer voor heel wat opschudding: Femke. Samen met Olof vormt zij het eerste koppel van dit tiende seizoen. De goedlachse Olof was meteen onder de indruk van zijn bruid, en hij is niet de enige: ook kijkers zijn betoverd door Femke’s verschijning. Toch is het niet alleen haar uiterlijk dat voor gespreksstof zorgt – ook haar verleden houdt de gemoederen bezig.
De mysterieuze schoonheid van MAFS
Al tijdens de eerste aflevering ging het los op sociale media. Kijkers vroegen zich massaal af waarom iemand als Femke überhaupt meedoet aan een programma als Married At First Sight. De opmerkingen op platforms als X en Instagram logen er niet om: “Femke kan zo tien matches vinden op Tinder,” schreef een gebruiker. Een ander merkte op: “Waarom doet zo’n knappe vrouw mee? Ze kan iedere man krijgen.”
En die vragen zijn begrijpelijk. Met haar zelfverzekerde houding, stijlvolle looks en charmante uitstraling is Femke zonder twijfel een opvallende verschijning. Maar achter dat uiterlijk schuilt meer. Niet alleen een serieuze intentie om de liefde te vinden, maar ook een verleden dat meermaals in de spotlights stond.
Geruchten over een bekende cabaretier
Al snel na haar tv-debuut doken er geruchten op over een mogelijke relatie tussen Femke en cabaretier Guido Weijers. Die verhalen werden gevoed door oude foto’s uit 2010, waarop Femke en Guido samen te zien waren tijdens een modeshow van couturier Ronald Kolk. De geruchtenmachine draaide meteen op volle toeren: waren zij een stel? En hoe serieus was het?
Inmiddels heeft Femke zelf gereageerd op alle speculaties. Op haar Instagram-pagina was ze opvallend openhartig: “We konden het goed met elkaar vinden,” schreef ze. Ze bevestigde dat ze elkaar regelmatig zagen en elkaars werk steunden. “Guido kwam naar mijn modeshows, ik ging naar zijn theatervoorstellingen,” aldus Femke. “Maar uiteindelijk is het verwaterd.”
Geen liefdesrelatie, wél wederzijds respect
Hoewel er duidelijk sprake was van een vriendschappelijke klik tussen de twee, benadrukt Femke dat het nooit écht romantisch werd. Ze voegt eraan toe dat ze destijds allebei in een relatie zaten. “Zo gaan die dingen,” schrijft ze nuchter. Daarmee lijkt ze definitief een punt te zetten achter de roddels over een serieuze relatie met Guido.
Toch illustreert haar openheid hoe snel deelnemers van MAFS onderwerp van gesprek worden – zeker als ze al enigszins bekend zijn. In het geval van Femke lijkt haar connectie met de entertainmentwereld breder te zijn dan veel kijkers aanvankelijk wisten.
Bekende ex-vriend: Piet Velthuizen
Wat veel mensen niet weten, is dat Femke een serieuze relatie heeft gehad met een andere bekende Nederlander: voormalig topkeeper Piet Velthuizen. De oud-doelman, die onder meer uitkwam voor Vitesse, AZ en het Nederlands Elftal, had jarenlang een relatie met Femke. Samen kregen zij twee kinderen.
Hun relatie kreeg destijds ook media-aandacht, onder andere vanwege interviews die ze samen gaven. Daarin spraken ze openlijk over hun leven samen, het ouderschap, en Femke’s overstap van de modellenwereld naar de marketingwereld. Hun leven kende pieken en dalen, maar leek lange tijd stabiel. Tot het alsnog misliep.
Op Facebook deelde Femke later: “En dan sta je er ineens alleen voor… Met een kindje van 1 en over een paar weken ook een dochtertje… Geen woorden.” Een emotioneel bericht dat veel steunbetuigingen opleverde van vrienden en volgers.
Een tweede kans op liefde bij MAFS
Inmiddels is Femke opnieuw op zoek naar liefde – dit keer via het populaire televisieprogramma. De matchmakers van Married At First Sight zagen een mogelijke klik tussen haar en Olof, een energieke en spraakzame ondernemer uit Eindhoven.
Hoewel de vonken er in de eerste afleveringen nog niet direct vanaf spatten, lijken Femke en Olof hun best te doen om elkaar écht te leren kennen. Toch laten kijkers zich ook uit over het gedrag van Olof, die volgens sommigen iets te veel zijn best doet met koosnaampjes als “lieverd” en “mop”. Voor Femke – die zichtbaar wat gereserveerder is – lijkt dat soms wat overweldigend.
Kijkers kritisch, maar hoopvol
Toch zijn veel kijkers hoopvol. Femke komt over als iemand met levenservaring, die weet wat ze wil. Haar deelname wordt gezien als oprecht, en haar verleden met bekende Nederlanders maakt haar alleen maar menselijker. Ze heeft liefgehad, is teleurgesteld geraakt, en zoekt nu naar een nieuwe start.
Een Twitter-gebruiker vatte het mooi samen: “Femke is knap, stijlvol en intelligent. Ze verdient gewoon een goede vent – en wie weet is Olof dat wel.”
Van geruchten naar realiteit
De overgang van het gerucht over Guido Weijers naar de realiteit van een nieuw begin bij MAFS toont aan hoe snel de perceptie van kijkers kan veranderen. Waar sommigen haar eerder betichtten van acteerwerk of ‘neppe bedoelingen’, lijken die geluiden inmiddels verstomd. Haar eerlijkheid op social media, en de kalme manier waarop ze Olof benadert, zorgen ervoor dat kijkers haar nu vooral zien als een vrouw die met open vizier de liefde opzoekt.
Wat brengt de toekomst?
Het is nog te vroeg om te zeggen of Olof en Femke dé match van het seizoen worden. Maar dat er veel over hen te doen is, staat vast. De combinatie van Femke’s verleden, haar media-aandacht en haar zoektocht naar liefde zorgt voor een fascinerende verhaallijn. Én voor kijkcijfers, want MAFS blijft een kijkcijferkanon.
Wie benieuwd is naar hoe het verder gaat met Femke en Olof, kan wekelijks terecht bij RTL 4 op dinsdag-, woensdag- en donderdagavond. Of vooruitkijken via Videoland.
Conclusie: Meer dan een mooi gezicht
Femke blijkt meer te zijn dan alleen een mooie vrouw op televisie. Ze heeft een verleden, ze is moeder, ze is openhartig én ze durft zich kwetsbaar op te stellen voor het oog van heel Nederland. Of het nu klikt met Olof of niet: ze heeft zich al bewezen als één van de meest spraakmakende deelnemers van dit seizoen. En dát maakt haar verhaal het volgen meer dan waard.