-

Algemeen

Na Ron Brandsteder-flater: RTL weigert ook eerbetoon Loretta Schrijver

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Waarom RTL 4 geen eerbetoon bracht na het overlijden van Ron Brandsteder – en de discussie over Loretta Schrijver

Het 0verlijden van Ron Brandsteder op 74-jarige leeftijd heeft Nederland diep geraakt. De geliefde televisiepresentator was tientallen jaren lang een bekend gezicht op de Nederlandse televisie. Zijn 0verlijden leidde tot een golf van verdriet en nostalgie. Toch bleef het opvallend stil bij RTL 4, het commerciële televisienetwerk waar Brandsteder jarenlang werkte.

Er kwam geen speciaal eerbetoon, geen herhaling van oude programma’s, geen documentaire over zijn rijke carrière. De enige omroep die inhoudelijk aandacht aan zijn 0verlijden besteedde was Omroep MAX, terwijl juist RTL over een goedgevuld archief beschikt met programma’s van Ron. Dat zorgde voor flinke verbazing bij zowel televisiekijkers als media-insiders.


Verwarring en teleurstelling: waar bleef het eerbetoon?

Voor veel televisieliefhebbers voelde het uitblijven van een herdenkingsprogramma als een gemiste kans. Niet alleen werkte Ron Brandsteder jarenlang voor RTL, hij was ook medeverantwoordelijk voor de populariteit van programma’s zoals Wie Ben Ik?, Ron’s Honeymoon Quiz en Te Land, Ter Zee en In de Lucht.

In het programma RTL Boulevard werd de stilte vanuit de zender direct besproken. Een redacteur liet weten:

“Vind je het niet raar… Ik vind het best wel raar… Hij heeft natuurlijk twintig jaar bij ons gewerkt. Waarom is er dan geen herhaling van bijvoorbeeld Wie Ben Ik? uitgezonden?”

De opmerking sloeg de spijker op zijn kop: de afwezigheid van eerbetoon viel op, en zorgde zelfs intern voor gefronste wenkbrauwen.


Rob Goossens: “Het was een zakelijke beslissing”

Volgens televisiekenner Rob Goossens ligt de oorzaak van deze keuze niet zozeer bij persoonlijke afwegingen, maar bij zakelijke belangen. Goossens denkt dat zenderbaas Peter van der Vorst vooral keek naar kijkcijfers en reclame-inkomsten.

“Ik denk dat zo’n eerbetoon relatief ‘oud’ gescoord zou hebben,” zegt Goossens. “Dat is in de ogen van een commerciële zender zonde voor de marktaandelen.”

Met andere woorden: het risico dat een herhaling van een jaren ’90-programma niet goed bekeken zou worden, woog zwaarder dan het sentiment rondom het 0verlijden van Brandsteder.

Toch roept die benadering vragen op, zeker bij het publiek. Moet alles in televisie draaien om kijkcijfers? Of mag er, in uitzonderlijke gevallen, ook ruimte zijn voor waardigheid en eerbetoon?


De discussie laait op: krijgt Loretta Schrijver wél een eerbetoon?

De discussie kreeg deze week een extra lading na het 0verlijden van Loretta Schrijver, een andere grote naam uit de RTL-stal. Loretta werkte tientallen jaren bij RTL en werd door Van der Vorst zelfs omschreven als “Mevrouw RTL”.

Daarom luidt de vraag nu: gaat RTL dit keer wél hun programmering aanpassen? Of wordt ook dit eerbetoon uitbesteed aan een andere omroep, zoals eerder gebeurde bij Ron?


Een bewogen verleden bij Omroep MAX

Een complicerende factor is dat Loretta Schrijver, ondanks een korte periode bij Omroep MAX, geen fijne ervaring had met die zender. In interviews sprak ze openlijk over haar burn-out, die mede werd veroorzaakt door de werkomstandigheden bij MAX.

“Ik zat thuis met een burn-out en wilde nog een kort kinderfilmpje inspreken,” vertelde Loretta in een eerder interview. “Jan Slagter was woedend. Uiteindelijk las ik in de krant dat ik ontslagen was.”

Het leidde ertoe dat Loretta zich terugtrok uit Hilversum. Haar verbondenheid met RTL was daarentegen sterk en langdurig — des te meer reden voor de zender om een eerbetoon te brengen.


RTL “beraadt zich” nog op een mogelijke herdenking

Op de redactie van Shownieuws meldde Bart Ettekoven dat RTL nog overweegt hoe zij het 0verlijden van Loretta Schrijver zullen herdenken.

“RTL beraadt zich nog over de invulling van een mogelijk eerbetoon,” zei Ettekoven. “Loretta heeft zelf ooit aangegeven dat ze het mooi zou vinden als bijvoorbeeld een natuurdocumentaire die zij heeft ingesproken, nog eens wordt uitgezonden.”

Volgens RTL is daarover nagedacht, maar is nog geen definitieve beslissing genomen. Wel wijst de zender erop dat het 0verlijden van Loretta in diverse programma’s ruim aan bod kwam, waaronder in RTL Boulevard en Editie NL.

Voor sommige kijkers voelt dat als onvoldoende. Zeker gezien de emotionele band die Loretta met RTL had, lijkt een uitgebreider eerbetoon passend — en gepast.


Een gemiste kans voor televisienostalgie?

De situatie rondom Ron Brandsteder en Loretta Schrijver legt een dieper probleem bloot: de manier waarop commerciële zenders omgaan met afscheid en herdenken. Waar publieke omroepen als MAX vaker stilstaan bij het erfgoed van televisie-iconen, kiezen commerciële partijen soms voor de veilige route: geen afwijking van het uitzendschema, geen risico voor marktaandeel.

Toch zijn er ook voorbeelden waarin RTL wél ruimte maakte voor herdenkingen, zoals bij het 0verlijden van Carlo Picornie, of bij bijzondere jubileums van iconische programma’s. De wisselvalligheid daarin zorgt bij kijkers en critici voor verwarring.


Publieke opinie: eerbetoon of kijkcijfers?

Op sociale media wordt er volop gediscussieerd over het uitblijven van een eerbetoon aan Ron Brandsteder. Veel reacties zijn kritisch richting Peter van der Vorst. Kijkers vragen zich af waarom commerciële belangen zwaarder lijken te wegen dan het vieren van een carrière die miljoenen mensen plezier heeft gebracht.

Een veel gedeelde reactie op X (voorheen Twitter) luidt:

“Ron Brandsteder was jarenlang een vertrouwd gezicht in onze huiskamers. Het minste wat RTL had kunnen doen, is één avond inruimen voor een eerbetoon.”

Anderen pleiten ervoor dat omroepen in de toekomst vaste protocollen moeten opstellen voor het herdenken van belangrijke mediapersoonlijkheden. Een soort ‘code van eer’, waarbij het menselijke aspect vóór het commerciële gaat.


Loretta’s stem: symbool van kwaliteit

Mocht RTL besluiten om alsnog iets te organiseren ter nagedachtenis aan Loretta Schrijver, dan is er genoeg materiaal beschikbaar. Van haar eerste nieuwsuitzendingen bij RTL Nieuws tot haar tijd bij Koffietijd, The Masked Singer en haar werk als voice-over voor natuurdocumentaires: Loretta’s archief is rijk, divers en geliefd.

Een heruitzending van een natuurdocumentaire met haar stem zou een passend, ingetogen en stijlvol eerbetoon kunnen zijn. Niet alleen omdat zij het zelf had gewenst, maar ook omdat het de rust, diepte en kracht van haar stem én persoonlijkheid weerspiegelt.


Conclusie: de balans tussen respect en commercie

Het uitblijven van een televisueel eerbetoon aan Ron Brandsteder heeft veel losgemaakt. Niet alleen vanwege het gebrek aan erkenning voor een legendarisch tv-icoon, maar ook vanwege de bredere vraag: hoe gaan we in Nederland om met onze tv-erfenis?

Bij het 0verlijden van Loretta Schrijver heeft RTL nog de kans om het anders te doen — om te kiezen voor eerbetoon in plaats van kijkcijferbehoud. Zoals velen het verwoorden: als je het voor haar niet doet, voor wie dan wél?

Het is nu aan de zenderleiding om te laten zien dat er ruimte is voor waardering, zelfs in een commerciële context. De kijker is er klaar voor — en verdient het ook.

Algemeen

B&B Vol Liefde-kandidaat Petra bevestigt in snel verwijderd bericht wat kijkers al dachten

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Verwarring en achterdocht in B&B Vol Liefde: “Petra wist niet eens voor wie ze zich had opgegeven”

Het nieuwe seizoen van B&B Vol Liefde is in volle gang en zorgt opnieuw voor gespreksstof aan de keukentafel én online. Deze week leidde een ongemakkelijk moment tot verwarring én vragen bij de kijkers. In de aflevering van woensdag werd duidelijk dat kandidate Petra niet wist bij welke B&B-eigenaar ze zich had aangemeld – en dat zorgt voor ongeloof op sociale media.

Twee keer Petra

Het moment speelt zich af op het zonnige Lesbos, waar de energieke B&B-houdster Petra haar zoektocht naar liefde voortzet. Op woensdag krijgt zij er een nieuwe logee bij, die toevallig ook Petra heet. Bij aankomst in de Griekse B&B valt haar oog direct op medekandidate Lieske, die haar vriendelijk begroet.

“Hallo, ik ben Petra,” zegt de nieuwe logee bij binnenkomst. Waarop Lieske met een lichte aarzeling reageert: “Petra? O… dat is een andere Petra.” De verwarring is compleet wanneer de nieuwe Petra zich realiseert dat Lieske níet de B&B-eigenaar is waarvoor ze zich had aangemeld. “Ik ben Petra niet,” verduidelijkt Lieske. “Ik ben Lieske.”

De ongemakkelijke stilte die volgt, is voelbaar – ook voor de kijker thuis.

“Weet ze überhaupt voor wie ze zich had aangemeld?”

Op X (voorheen Twitter) en Instagram regent het reacties. Veel kijkers vinden het vreemd dat een kandidaat zich kan opgeven voor B&B Vol Liefde zonder te weten bij wie ze precies terechtkomt. “Hoe kun je je inschrijven en dan niet weten voor wie je komt?” vraagt iemand zich hardop af. Een ander stelt: “Dit voelt wel heel gekunsteld. Zou het programma hier zelf een hand in hebben gehad?”

De situatie roept vragen op over de echtheid van het programma, dat juist bekendstaat om zijn oprechte ontmoetingen en pure emoties. “Als dit inderdaad in scène is gezet, dan verliest het programma een deel van zijn geloofwaardigheid,” aldus een veelgelezen reactie.

Logee Petra reageert zelf… en verwijdert bericht weer snel

Wat de situatie extra opvallend maakt, is dat de ‘nieuwe’ Petra zich inmiddels ook heeft uitgesproken via social media. In een kort, maar krachtig bericht – dat ze enkele minuten later weer verwijderde – schreef ze:

“Dit is allemaal in scène gezet en aan elkaar gemonteerd. Get a job.”

De toon van het bericht en het feit dat het snel offline werd gehaald, maakt het voor kijkers alleen maar mysterieuzer. Was dit een spontane frustratie? Of een bewuste poging om duidelijkheid te scheppen?

Herinnering aan vorig seizoen

Het is niet de eerste keer dat deelnemers van B&B Vol Liefde zich na de uitzending uitspreken over hoe het programma is gemonteerd. Vorig jaar waren er meerdere kandidaten die aangaven zich niet helemaal in de montage te herkennen. Dat leidde ertoe dat RTL besloot een mediaverbod in te stellen voor logees: alleen de B&B-houders mochten zich publiekelijk uitlaten over het programma, in de hoop onrust en geruchten te beperken.

Met de ophef van deze week lijkt die maatregel opnieuw actueel te worden.

Gemanipuleerd of gewoon vergist?

Of de verwarring rondom Petra nu een product is van creatieve montage of een simpel misverstand, blijft vooralsnog onduidelijk. Sommige kijkers nemen het op voor de kandidate. “Misschien kreeg ze weinig informatie vooraf, of was er sprake van een last-minute wissel,” stelt een gebruiker op Facebook. Een ander merkt op: “Bij zoveel kandidaten, locaties en opnamedagen kan een foutje natuurlijk gebeuren. Laten we ook een beetje mild blijven.”

Toch overheerst bij velen het gevoel dat de magie van het programma niet mag verdwijnen. B&B Vol Liefde werd juist populair dankzij de oprechte ontmoetingen, de spanning van het onbekende en de charme van gewone mensen op zoek naar liefde in het buitenland.

Wat vinden fans?

Online worden inmiddels allerlei theorieën gedeeld. Zo zou de productie bewust voor verwarring hebben gezorgd om het programma spannender te maken. Anderen denken juist dat Petra zelf niet goed heeft opgelet. Opvallend is dat er ook stemmen klinken die zich zorgen maken over de impact op de kandidaten. “Iedereen maakt wel eens een fout. Laten we niet te hard oordelen over iemand die voor de camera iets door elkaar haalt.”

Toch blijft de hamvraag voor veel kijkers hangen: was dit een echt misverstand, of zit er meer achter?

Geef je mening

Het fragment is inmiddels veelbesproken en wordt volop gedeeld op social media. Wat denk jij? Was de verwarring oprecht, of is dit het werk van slimme montage? Laat het weten in de reacties en praat mee over deze opvallende aflevering van B&B Vol Liefde.

Lees verder