Algemeen
Eerste beelden: Honderden fans nemen afscheid van Rob de Nijs

Een laatste groet aan een icoon: Nederland neemt afscheid van Rob de Nijs
Vandaag staat Nederland stil bij het verlies van een muzikale grootheid. In het hart van Amsterdam, voor het DeLaMar Theater, verzamelen zich sinds de vroege ochtenduren honderden fans om afscheid te nemen van Rob de Nijs. De zanger, die vorige week zondag op 81-jarige leeftijd 0verleed, laat een onuitwisbare indruk achter in de Nederlandse muziekgeschiedenis. Zijn stem, zijn liedjes, zijn persoonlijkheid – het raakte generaties. En dat wordt vandaag zichtbaar in de lange rij mensen die hem hun laatste eer willen bewijzen.
Lange rijen voor het DeLaMar Theater
Vanaf 09.30 uur ging het theater open voor het publiek. Hoewel dit het geplande tijdstip was, bleek al snel dat de belangstelling zo groot was dat de deuren eerder open moesten. Honderden mensen stonden al klaar, sommigen met bloemen in de hand, anderen zichtbaar geëmotioneerd. Op beelden van onder andere het NOS Journaal en Hart van Nederland is de lange rij voor het theater duidelijk te zien. Mensen vertellen aan verslaggevers wat de muziek van Rob voor hen heeft betekend. Eén vrouw pinkt tranen weg als ze zegt: “Zijn muziek was alles. Hij was er altijd, op de radio, bij bijzondere momenten. Dit voelt als afscheid nemen van een vriend.”
Een nationale rouw
De sfeer rondom het DeLaMar Theater is ingetogen, maar warm. Er worden herinneringen opgehaald, liedjes zachtjes meegezongen en er heerst een gevoel van gedeeld verlies. Rob de Nijs was meer dan een artiest – hij was een vaste waarde in het leven van velen. Zijn liedjes als “Banger Hart”, “Malle Babbe” en “Zondag” zijn klassiekers geworden en worden vandaag opnieuw gezongen, als eerbetoon.
De organisatie verwacht dat er gedurende de dag duizenden mensen langskomen. Om alles in goede banen te leiden, is er veel beveiliging aanwezig en zijn er afgezette rijen langs de straat geplaatst. Binnen in het theater ligt Rob opgebaard in een serene ruimte, omringd door bloemen, foto’s en muziek die zachtjes speelt. Een waardige, ingetogen setting voor een indrukwekkend afscheid.
Besloten ceremonie voor vrienden en familie
Hoewel het publiek tot in de middag afscheid mag nemen, zal er om 14.30 uur een besloten plechtigheid plaatsvinden. Familieleden, intimi en goede vrienden van Rob de Nijs zullen dan in stilte afscheid nemen. Naar verwachting zal ook hier muziek een grote rol spelen – Robs leven was immers onlosmakelijk verbonden met zijn liedjes.
De plechtigheid wordt niet uitgezonden of gedeeld met de media. “Het is een moment voor de mensen die hem persoonlijk kenden,” aldus een woordvoerder van de familie. “Een gelegenheid om in kleine kring te rouwen, te herinneren en te vieren wat hij heeft betekend.”
Belinda Meuldijk en zoon Yoshi afwezig
Opvallend is de afwezigheid van Belinda Meuldijk, de ex-vrouw van Rob de Nijs, en hun zoon Yoshi. Hoewel ze waren uitgenodigd voor de plechtigheid, kiezen zij bewust voor een intiem, eigen moment van afscheid. Hun advocaat liet weten: “Belinda en Yoshi herdenken Rob op een persoonlijke wijze, op een plek en tijdstip dat voor hen goed voelt. Ze wensen iedereen vandaag een mooi en waardig afscheid toe.”
Belinda Meuldijk, zelf jarenlang nauw betrokken bij Robs carrière als tekstschrijver van vele hits, reageerde eerder al via Facebook op zijn 0verlijden. In een ontroerende post bedankte ze fans voor hun steun en bracht ze een bijzonder lied uit: “Ooit Zal Ik Een Herinnering Zijn.”
Het laatste lied
Het nummer werd speciaal voor Rob geschreven door Belinda en zou oorspronkelijk door Rob zelf gezongen worden. Helaas was hij daar fysiek niet meer toe in staat. De demo werd uiteindelijk ingezongen door Han Kooreneef, een goede vriend van het stel. Belinda noemde het lied een ‘laatste groet’ en een symbolisch afscheid van iemand die voor haar én voor velen zo belangrijk was.
“Rob vond het een prachtig nummer. Daarom is het voor mij een dierbare herinnering,” schreef ze op Facebook. “Ik deel het nu met de wereld, in de hoop dat mensen het met aandacht beluisteren. Het is goed zo.” Het lied is inmiddels duizenden keren beluisterd en gedeeld, en roept bij velen heftige emoties op. In de reacties onder het Facebookbericht stromen de berichten van steun, bewondering en verdriet binnen. “Ik kon het niet droog houden”, schrijft een volger. Een ander reageert: “Wat een prachtig eerbetoon. Wat moet dat veel voor jullie hebben betekend.”
Een leven vol muziek
Rob de Nijs begon zijn muzikale carrière in de jaren zestig en groeide al snel uit tot een van de meest geliefde zangers van het land. Zijn repertoire besloeg tientallen jaren en generaties. Van tieneridool tot volwassen chansonnier, hij wist zich altijd opnieuw uit te vinden. Zijn samenwerking met Belinda Meuldijk leverde hem veel van zijn grootste hits op. Later vond hij opnieuw geluk bij zijn tweede vrouw Henriëtte, met wie hij een zoon kreeg: Julius.
Zijn diagnose van de ziekte van Parkinson in 2019 bracht zijn carrière langzaam tot een halt. Toch gaf hij nog meerdere afscheidsoptredens, waaronder een groots slotconcert in de Ziggo Dome, dat door duizenden fans werd bijgewoond. Tot het allerlaatste moment bleef Rob de Nijs verbonden aan muziek. “Zingen is ademen, het is leven,” zei hij ooit in een interview.
Een icoon voor altijd
Met zijn 0verlijden verliest Nederland een icoon. Maar de muziek blijft. En dat is precies wat vandaag zo tastbaar wordt in Amsterdam. In de straten rondom het DeLaMar Theater klinkt zijn stem, uit telefoons, draagbare radio’s en de speakers in het theater zelf. De mensen in de rij – jong en oud – bewijzen dat Rob de Nijs veel meer was dan een zanger. Hij was een onderdeel van het collectieve geheugen.
Lange rij voor DeLaMar-theater voor afscheid Rob de Nijs https://t.co/IX2V1lJwe6
— NH Nieuws (@NHNieuws) March 26, 2025
Zijn nalatenschap leeft voort in de platenkasten, op streamingdiensten, in herinneringen en – vandaag – in de tranen van een land dat afscheid neemt van een dierbare stem.
Rust zacht, Rob. Je bent niet alleen een herinnering. Je bent muziek geworden.

Algemeen
Tom Waes zwaar onder vuur na tv-comeback: ´Hij is de nieuwe Glennis Grace en mag nooit meer op televisie´

Angela de Jong heeft zich in de krant weer flink uitgesproken over Tom Waes, de Vlaamse presentator die in opspraak is gekomen vanwege een incident waarbij hij onder invloed van alcohol achter het stuur stapte en mensenlevens in gevaar bracht. De opiniediva van AD kan haar ergernis over Waes’ gedrag en zijn ‘lame’ comeback op televisie niet verbergen.
Geen excuses, maar een slap statement
Wat Angela het meest irriteert, is dat Waes zijn terugkeer op televisie niet koos voor een serieus platform om zijn excuses aan te bieden, maar voor een programma over wielrennen. “Het is echt ongelooflijk dat iemand die zulke zware fouten heeft gemaakt, zijn comeback maakt met een kort statement om daarna weer over sport te praten. Wat een slap gelul!” schrijft Angela. Ze is van mening dat Waes geen enkel respect toont voor de ernst van zijn gedrag en vindt zijn keuze om dit via een sportprogramma te doen niets meer dan een poging om zich snel weer in de picture te spelen zonder de nodige verantwoordelijkheid te nemen.
Vergelijking met Glennis Grace
Angela vergelijkt Waes’ terugkeer met die van Glennis Grace, die naar haar mening ook de media misbruikt om haar carrière weer een zet te geven.
“Dit is echt ongepast, net zoals Glennis Grace die Ranking the Stars gebruikte om zichzelf weer in de schijnwerpers te zetten. Waes is geen haar beter”, zegt Angela. Ze vindt dat hij, net als Grace, een media-optreden gebruikt om zijn imago te herstellen zonder zich echt diepgaand te verantwoorden voor zijn daden.
Een slap optreden
In plaats van een oppervlakkig tv-optreden in een wielrenprogramma, vindt Angela dat Waes zijn excuses had moeten aanbieden op een veel kritischer podium.
“Kies voor je eerste media-optreden het meest kritische podium dat je kunt vinden. Iemand die je flink aanpakt en waar je echt door het stof moet gaan. Pas dan geloof ik dat je het serieus meent”, aldus de Jong. Ze gelooft niet dat Waes’ incident een eenmalige vergissing was en vindt het wel degelijk waarschijnlijk dat dit soort gedrag vaker heeft plaatsgevonden. “Je gaat niet zomaar één keer met zoveel drank achter het stuur zitten, zonder gordel, dat gebeurt niet uit het niets”, zegt ze fel.
Het vertrouwen is weg
Angela’s oordeel is keihard: “Ik geloof er geen bal van dat dit een eenmalig incident was.” Ze vertrouwt Waes totaal niet meer en vindt dat hij veel meer moet doen dan alleen een vluchtig tv-optreden om zijn imago te herstellen. Ze is duidelijk: “Tom moet echt helemaal met de billen bloot. Pas dan kan hij eventueel mijn vertrouwen weer winnen.”
Angela’s kritiek op Tom Waes is een duidelijke boodschap dat mensen niet zomaar kunnen wegkomen met ernstige fouten, vooral wanneer ze hun publieke imago willen herstellen zonder zich werkelijk diepgaand te verantwoorden. De Jong blijft kritisch, want voor haar is het vertrouwen in Waes nu definitief verdwenen.