Algemeen
Story-baas over Rob de Nijs: ”Hypotheek niet eens afbetaald”

Rob de Nijs: Geen miljonair, maar een man met passie voor muziek en het leven
De recente dood van Rob de Nijs heeft diepe indruk gemaakt op Nederland. De zanger, bekend om zijn iconische hits en een lange carrière in de muziekwereld, werd door velen gezien als een grootheid. Toch blijkt dat Rob de Nijs, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht bij beroemde artiesten, financieel niet als een miljonair is heengegaan. Volgens Story-chef Guido Den Aantrekker had de zanger zelfs zijn hypotheek in Bennekom nog niet afbetaald.
Financiële situatie: ‘Rob heeft vooral uitgegeven’
Het 0verlijden van de geliefde artiest heeft een golf van rouw veroorzaakt in Nederland. Zijn fans, vrienden en collega’s hebben hem herdacht als een man die zijn leven heeft gewijd aan muziek. Maar terwijl velen denken dat artiesten van zijn kaliber financieel binnen zijn, blijkt uit verklaringen van Den Aantrekker dat dit bij Rob de Nijs niet het geval was.
Guido Den Aantrekker liet in een uitzending van Shownieuws weten dat er financieel ‘niet veel te verdelen’ valt na zijn dood. “Iedereen denkt altijd dat bij dit soort grote sterren het geld echt binnenstroomt en dat ze miljonair zijn. Nou, Rob heeft vooral uitgegeven. Hij hield van prachtige motoren en mooie kleding,” aldus Guido.
De Nijs stond bekend om zijn liefde voor het goede leven, maar dat betekende ook dat hij niet over een grote financiële reserve beschikte. Hij bleef optreden om zijn vaste lasten, zoals zijn hypotheek, te kunnen betalen. In een interview uit 2019 gaf hij zelf aan dat hij nog steeds moest werken om rond te komen.
“Twee optredens vlak na elkaar, dat is niet meer te redden voor mij,” zei hij destijds. “Nu doe ik het op mijn gemak, zodat ik net mijn hypotheek kan betalen. Ja, die loopt gewoon door. In ons kamertje alleen zijn we allemaal gewone mensen.”
Hypotheek en levensstijl
Rob de Nijs woonde in een prachtige woning in Bennekom, maar deze was niet hypotheekvrij. In tegenstelling tot wat men vaak denkt bij beroemdheden, was het huis nog niet volledig afbetaald op het moment van zijn 0verlijden. Dit is iets wat de zanger zelf nooit onder stoelen of banken stak. Hij sprak er openlijk over in interviews en liet weten dat hij, ondanks zijn roem, nog steeds inkomsten nodig had om zijn levensstijl te kunnen bekostigen.
Zijn liefde voor luxe en mooie spullen was bekend. Hij genoot van bijzondere motoren en stijlvolle kleding, maar hield tegelijkertijd vast aan zijn passie: muziek. Dit bleef hij tot op het laatst doen, ondanks zijn gezondheidssituatie.
Een artiest met een sterke drang naar erkenning
Naast zijn financiële situatie werd ook een ander aspect van Rob de Nijs’ persoonlijkheid belicht door Den Aantrekker. Aan het begin van zijn carrière zou de zanger er alles aan hebben gedaan om herkend te worden.
“Ik breng het nog netjes, want over de doden niets dan goeds. Maar hij reed bijvoorbeeld heel vaak over de Linnaeusstraat en Middenweg in een auto van zijn vader met de lichten aan, zodat hij beter herkend zou worden ’s avonds.”
Dit soort acties laten zien hoezeer hij verlangde naar erkenning en succes. Het feit dat hij later een van de grootste Nederlandstalige artiesten werd, bewijst dat zijn harde werk en doorzettingsvermogen hun vruchten hebben afgeworpen.
“Dat vind ik dan wel weer heel erg lief eigenlijk,” voegde Den Aantrekker eraan toe.
Muzikale nalatenschap en nationale r0uw
Hoewel Rob de Nijs niet als miljonair is gestorven, laat hij een onschatbare muzikale erfenis achter. Zijn liedjes, waaronder klassiekers als Malle Babbe, Het werd zomer en Banger hart, zijn tijdloos en zullen nog generaties lang worden beluisterd. Zijn invloed op de Nederlandstalige muziek is enorm en zijn stem blijft een belangrijk onderdeel van de Nederlandse muziekhistorie.
Zijn 0verlijden heeft Nederland diep geraakt. Overal in het land wordt hij herdacht, en fans blijven zijn muziek draaien om hem te eren. Concertzalen en radiozenders besteden speciale aandacht aan zijn leven en carrière. Het is duidelijk dat, hoewel hij misschien niet als financieel miljonair is heengegaan, hij een onschatbare rijkdom aan herinneringen en muziek heeft achtergelaten.
Conclusie
Rob de Nijs was een icoon, een man met een ongekende liefde voor muziek en een artiest die zijn hele leven bleef optreden. Hoewel hij geen grote financiële rijkdom heeft nagelaten, was zijn werkelijke rijkdom te vinden in de muziek die hij heeft gemaakt en de harten die hij heeft geraakt.
Zijn openheid over zijn financiële situatie laat zien dat roem niet altijd gelijkstaat aan financieel succes. Wat blijft, is zijn indrukwekkende muzikale nalatenschap en de herinneringen die hij heeft gecreëerd bij zijn publiek. Rob de Nijs mag dan niet als miljonair heengegaan zijn, maar hij zal altijd herinnerd worden als een van de grootste artiesten die Nederland ooit heeft gekend. Rust in vrede, Rob.

Algemeen
Tina Nijkamp werkt niet graag meer bij Reinout Oerlemans na vreselijke gebeurtenis

Tina Nijkamp over haar vertrek bij SBS: “Mijn hele basis viel weg”
Tegenwoordig kennen we haar als dé autoriteit op het gebied van kijkcijfers. Haar analyses over televisieprogramma’s worden op sociale media en in talkshows als leidend beschouwd, en haar dagelijke updates over het kijkgedrag van Nederland worden massaal gelezen en besproken. Maar Tina Nijkamp is veel meer dan alleen de ‘koningin van de kijkcijfers’. Ooit stond ze zelf aan het roer van een van de grootste commerciële zenders van het land. Als voormalig directeur televisie bij SBS6 was ze jarenlang een van de invloedrijkste vrouwen in Hilversum.
Haar vertrek in 2011 kwam dan ook als een verrassing. Wat weinigen wisten, was dat achter die abrupte exit een diep persoonlijke en aangrijpende reden schuilging. In een openhartig interview met Het Parool blikt Tina terug op een van de donkerste periodes in haar leven.
De hoogtijdagen bij SBS6
In de jaren voorafgaand aan haar vertrek zat Tina op het absolute toppunt van haar carrière. Ze was medeverantwoordelijk voor de programmering van SBS6, Veronica en Net5. In 2008 werd ze zelfs uitgeroepen tot Omroepvrouw van het Jaar – een erkenning voor haar scherpe visie en commerciële instinct. Ze wist met haar keuzes de zender naar grote hoogten te brengen.
Maar terwijl het professioneel voor de wind ging, begonnen in haar privéleven de eerste donkere wolken zich samen te pakken.
Een reeks tragedieën: “Mijn hele basis viel weg”
Tussen 2008 en 2010 werd Tina geconfronteerd met een niet te bevatten opeenstapeling van persoonlijke verliezen. In een tijdsbestek van slechts tweeënhalf jaar verloor ze haar moeder, zus én vader, allemaal aan de gevolgen van kanker.
“Mijn hele basis was weg,” vertelt ze in het interview. “Ik kon niet meer slapen, dacht dat ik zelf ziek was. Het ging gewoon niet meer.”
Ze stortte geestelijk volledig in. Uiteindelijk was het haar echtgenoot die de knoop doorhakte en contact opnam met haar werkgever.
“Mijn man heeft gebeld: Tina komt niet meer.”
Dat telefoontje betekende het einde van haar tijd bij SBS. Een gedwongen afscheid van een carrière waar ze jarenlang alles voor had gegeven.
Een korte poging tot een nieuwe start bij Eyeworks
Na ongeveer een jaar van rust en rouw besloot Tina voorzichtig haar weg terug te zoeken naar het werkende leven. Ze ging aan de slag bij Eyeworks, het productiebedrijf van Reinout Oerlemans. Hoewel het werk inhoudelijk interessant leek en de collega’s vriendelijk waren, voelde ze zich totaal niet op haar plek.
“Ik zat op een vreselijk bedrijventerrein in Amsterdam-West,” zegt ze daarover. “Ik keek om me heen en dacht alleen maar: wat doe ik hier?”
De combinatie van het gebrek aan inspiratie, de zakelijke setting en het gevoel dat ze zichzelf kwijt was, zorgden ervoor dat Tina al snel besefte dat ze deze weg niet moest vervolgen.
De keuze voor het gezin: van topvrouw naar huismoeder
Na haar korte terugkeer in de mediawereld besloot Tina om het roer volledig om te gooien. Ze koos ervoor om huismoeder te worden, en richtte zich volledig op haar gezin. Een radicale keuze, maar voor haar een logische.
“Ik geniet ervan,” vertelt ze openhartig. “Wasjes draaien, er voor de kinderen zijn, met de hond wandelen. Het simpele leven is ook waardevol.”
In een wereld waarin ambitie vaak gelijk wordt gesteld aan carrièretijgeren, kiest Tina bewust voor rust, overzicht en verbondenheid met haar naasten. Ook financieel past ze zich aan. “Ik geef niet veel geld uit,” zegt ze. “Ik ga nergens heen en koop mijn kleding gewoon bij de HEMA of H&M.”
Het contrast met haar glamoureuze leven als televisiedirecteur is groot, maar Tina straalt tevredenheid uit. Ze heeft zichzelf opnieuw uitgevonden.
Het leven in Amsterdam: geen naoberschap
Hoewel ze geniet van het moederschap en haar nieuwe rol als analist en columnist, is er één aspect waar ze zich nog altijd aan stoort: de anonimiteit van de grote stad. Tina woont in Amsterdam-Zuid, tussen de BN’ers en de statige woningen, maar mist daar iets essentieels.
“Er is geen gemeenschapszin,” zegt ze. “Geen naoberschap zoals je dat in een dorp hebt. Hier kun je een maand dood in je huis liggen en niemand merkt het.”
De nuchtere en warme dorpsmentaliteit die ze waardeert, ontbreekt volgens haar volledig in de stad. Toch blijft ze er wonen — vooral vanwege haar kinderen.
“Mijn dochter wilde naar het gymnasium en werd aangenomen op haar eerste keuze, hier vlakbij. Dat soort onderwijs vind je in een dorp niet altijd.”
Een nieuwe invulling: televisiecommentator met invloed
Hoewel Tina haar functie als televisiedirecteur definitief heeft neergelegd, is ze bepaald niet uit de media verdwenen. Integendeel: de afgelopen jaren is ze uitgegroeid tot een veelgevraagd tv-commentator en kijkcijferanalist.
Op haar sociale media deelt ze dagelijks inzichten in de prestaties van tv-programma’s, met soms een vlijmscherpe analyse. Tina’s meningen over programma’s als De Oranjezomer, Kopen Zonder Kijken of Het Perfecte Plaatje worden breed opgepikt door pers en publiek.
Ze is voor velen een soort geweten van de Nederlandse televisie geworden. Onafhankelijk, deskundig, eerlijk én met gevoel voor nuance. Haar verleden als programmamaker maakt dat ze weet waar ze het over heeft.
Tina Nijkamp vandaag: krachtig én kwetsbaar
Het verhaal van Tina Nijkamp is er een van succes én verlies, van glamour én eenvoud. Het laat zien dat carrière en ambitie niet het hele verhaal zijn. Dat achter elke topvrouw ook een mens schuilgaat, met verdriet, twijfels en de behoefte aan verbinding.
Ze verloor in korte tijd haar hele gezin van herkomst, maar vond kracht in het moederschap, in het kleine dagelijkse leven en uiteindelijk in het terugvinden van haar eigen stem als commentator. Waar ze vroeger de koers bepaalde van grote zenders, bepaalt ze nu op haar eigen manier het televisiedebat in Nederland.
Conclusie: van kijkcijferkoningin tot levenswijze moeder
Tina Nijkamp bewijst dat impact niet altijd schuilt in een kantoor met een directiestoel. Soms zit invloed juist in de manier waarop je het leven herpakt, het roer omgooit en trouw blijft aan wat voor jou belangrijk is. Van het hoofdkantoor van SBS tot de wasmand thuis: Tina’s reis is er een van keuzes durven maken, ook als die niet populair of conventioneel zijn.
En ondertussen? Blijft ze ons elke dag voorzien van inzicht, scherpte en een dosis relativeringsvermogen over wat er op de buis gebeurt — én daarbuiten.