-

Algemeen

Rechterhand Matthijs van Nieuwkerk doet boekje open: ´Hij moet écht bang zijn!´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Dieuwke Wynia, jarenlang eindredacteur en hoofdredacteur van De Wereld Draait Door, heeft besloten haar kant van het verhaal te vertellen. Met haar publicaties op de Amerikaanse website Substack geeft ze een inkijkje in de sfeer achter de schermen van het populaire programma. En dat belooft weinig goeds voor Matthijs van Nieuwkerk.

Explosieve onthullingen

Dieuwke begon twintig jaar geleden bij de start van De Wereld Draait Door als samensteller en groeide later uit tot een van de belangrijkste krachten achter het programma. Maar in die periode zag ze ook de schaduwzijde van de redactie.

,,Er is veel over mij gezegd en geschreven, maar míjn verhaal ontbrak. Daarom publiceer ik het hier (dieuwkewynia.substack.com). In Je mist meer dan je ziet post ik over mijn ervaringen achter de schermen,” schrijft ze.

Matthijs van Nieuwkerk

Eén van de eerste personen die ze bespreekt, is Ewart van der Horst, voormalig eindredacteur van het programma. Volgens Dieuwke stond hij bekend om zijn onvoorspelbare gedrag. ,,Van der Horsts leiderschapsstijl was grillig en onvoorspelbaar. Hij kon onverwachts in woede uitbarsten, schreeuwen of tegen prullenbakken schoppen. Dit zorgde regelmatig voor een ongemakkelijke en soms zelfs pesterige sfeer op de redactie.”

Zelfde fouten als voorgangers

Toen Van der Horst in 2008 vertrok, nam Dieuwke zijn functie over. Ze had zich voorgenomen het anders te doen, maar nu geeft ze toe dat ze in sommige valkuilen is getrapt.

,,Toen ik zelf aan het roer kwam te staan, nam ik me voor het anders te doen. Maar zonder het te beseffen had ik gewoontes overgenomen die ik juist afkeurde. Pas later drong tot me door dat collega’s onder mijn leiding vergelijkbare ervaringen hadden als ik destijds onder Van der Horst, Karel van de Graaf en vele anderen.”

Matthijs van Nieuwkerk

Deze bekentenis roept vragen op over de cultuur binnen De Wereld Draait Door. Als zelfs Dieuwke erkent dat er sprake was van grensoverschrijdend gedrag, hoe diep zat dit probleem dan verankerd in de redactie?

Wat betekent dit voor Matthijs?

Dieuwke heeft aangekondigd dat ze in de komende weken dieper zal ingaan op haar tijd bij De Wereld Draait Door en de werkcultuur binnen het programma. En dat is geen goed nieuws voor Matthijs van Nieuwkerk.

Matthijs van Nieuwkerk

Volgens weekblad Privé kunnen haar onthullingen ervoor zorgen dat hij definitief uit beeld verdwijnt. ,,Hij mag dan na zijn mislukte rentree bij RTL zeggen dat hij geen nieuwe plannen heeft om terug te keren op televisie, de kans is groot dat de komende onthullingen van zijn voormalige rechterhand Dieuwke dat ook onmogelijk maken,” schrijft het blad.

Einde carrière?

Na de eerdere beschuldigingen rondom zijn gedrag op de redactie heeft Matthijs van Nieuwkerk al een flinke klap gekregen. Zijn geplande comeback bij RTL mislukte en sindsdien is hij niet meer op televisie verschenen. Als Dieuwke nu met nieuwe details komt die zijn positie verder ondermijnen, lijkt een terugkeer helemaal uitgesloten.

Het is de vraag hoe diepgaand haar onthullingen zullen zijn en of ze direct naar Matthijs wijzen. Maar één ding is zeker: de komende weken beloven spannend te worden voor de ooit zo gevierde presentator.

Algemeen

The Passion-kijkers gaan helemaal los: ”Echt slecht”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

The Passion 2025: Eva Simons krijgt felle kritiek én steun na haar optreden als Maria

Het is weer zover: Nederland stemt massaal af op The Passion, het jaarlijkse muzikale spektakel waarin het lijdensverhaal van Jezus wordt verteld in een modern jasje. Bekende Nederlanders vertolken hierbij hoofdrollen en zingen bekende popsongs die passen bij de emotionele lading van het verhaal. Elk jaar opnieuw leidt dit tot lof, ontroering, maar ook felle meningen op social media. En dit jaar is het Eva Simons die de meeste reacties oproept — zowel positief als kritisch.

Een hoofdrol met hoge verwachtingen

Eva Simons, zangeres van internationale allure, had dit jaar de eer om de rol van Maria op zich te nemen. Met hits als This Is Love met Will.i.am en een sterke live-reputatie, waren de verwachtingen hooggespannen. Eva, bekend om haar krachtige stem en energieke uitstraling, leek op papier de perfecte keuze voor deze emotioneel beladen rol. Maar zoals vaak bij live-optredens in de openlucht: niet alles gaat altijd volgens plan.

De eerste noten: valse start?

Direct na haar eerste nummer verschenen de eerste berichten op social media. De toon? Kritisch. Veel kijkers merkten op dat haar zang zuiverheid miste en dat de uitvoering niet in lijn lag met de verwachtingen die je van een ervaren zangeres mag hebben.

Een veel gedeelde reactie op X (voorheen Twitter) luidde: “Oef Eva, en ik maar denken dat jij de enige echte zangeres was. Valt dat even tegen!” Een ander schreef: “Wat slecht van Eva Simons. Slechte keus zeg.” De kritiek was duidelijk: mensen vonden haar eerste optreden ondermaats.

Meer nuance na tweede nummer

Toch veranderde de toon iets na haar tweede muzikale bijdrage. Het nummer klonk stabieler, met meer controle en emotionele overtuiging. Sommige kijkers gaven toe dat het tweede optreden veel beter was dan het eerste, maar de eerste indruk bleek lastig te wissen. Toch bleef het aantal negatieve reacties aanhouden, waarbij men zich afvroeg of ze niet beter een andere artiest hadden kunnen vragen voor deze sleutelrol.

“Ik vind Eva normaal een goede zangeres… Maar dit was het gewoon niet vanavond,” aldus een andere kijker.

Steun vanaf de bank

Gelukkig kreeg Eva Simons ook de nodige steun. Er waren ook kijkers die benadrukten hoe knap het is om live te zingen tijdens een groot televisie-evenement als The Passion, dat bovendien in de open lucht plaatsvindt — vaak onder koude weersomstandigheden en met een flinke portie zenuwen.

Een fan reageerde fel op de kritiek: “Berichten vanuit de luie stoel dat Eva vals zingt. Ik vind het knap dat ze dit doet! Niet makkelijk in de kou!” Iemand anders sloot zich daarbij aan: “Wat zitten mensen te zeiken over Eva. Ze doet het heel goed. Oh ja wat erg als ze eens ff een toon mist.”

Een andere kijker voegde eraan toe: “Vergeet niet: live zingen op tv, buiten, met zenuwen… Dat is echt heel moeilijk. Respect voor iedereen die dat durft.”

Het blijft een uitdaging

The Passion is niet zomaar een concert of show. Het is een productie vol emotie, dramatiek en verwachtingen. BN’ers die meedoen, worden vaak keihard beoordeeld. Niet alleen op hun zang, maar ook op hun acteerwerk, uitstraling en geloofwaardigheid in de rol die ze spelen. Daarbij speelt social media een steeds grotere rol in de beleving van het programma. Al tijdens de uitzending vliegen de reacties over het scherm — vaak zonder nuance of begrip voor de omstandigheden waarin de artiesten werken.

Eva Simons zat in een lastige positie. Niet alleen vanwege de technische uitdagingen van het live zingen, maar ook omdat Maria een rol is die veel vraagt op emotioneel vlak. De moeder van Jezus staat symbool voor verdriet, kracht en onvoorwaardelijke liefde. Het is geen makkelijke rol om geloofwaardig te vertolken, zeker niet voor een publiek dat gewend is om haar vooral te zien als popzangeres.

Een carrière buiten de grenzen

Eva’s deelname aan The Passion is ook bijzonder omdat ze vooral bekend is van haar internationale carrière. Ze werkte samen met wereldsterren, stond op grote festivals en scoorde hits in binnen- en buitenland. Voor haar was deze rol een kans om zich van een andere kant te laten zien: kwetsbaarder, serieuzer en meer verbonden met een traditioneel publiek.

Juist daarom werd er extra scherp gekeken. Misschien verwachtten mensen te veel, of misschien is de lat voor vrouwelijke artiesten met een grote naam automatisch hoger. Hoe dan ook: haar keuze om zich kwetsbaar op te stellen in zo’n grote liveshow is op zichzelf al bewonderenswaardig.

Kracht en kwetsbaarheid

Ondanks de verdeeldheid onder kijkers, blijft één ding overeind: Eva Simons heeft lef getoond. In plaats van op veilige shows te blijven hangen, koos ze ervoor om een iconische rol te vertolken in een productie met miljoenen kijkers. Ze stond daar live, in de kou, onder grote druk, en gaf zich volledig.

Die kracht om door te zetten, ondanks alle meningen die al tijdens de uitzending over haar heen kwamen, getuigt van karakter. Het laat zien dat Eva meer is dan alleen een stem of een hitmachine. Ze is ook een artiest die risico’s durft te nemen — en die weet dat het soms fout kan gaan, maar toch de sprong waagt.

De impact van The Passion

Jaar na jaar weet The Passion Nederland te boeien. Het verbindt generaties, gelovigen én niet-gelovigen, met een verhaal dat universeel aanvoelt. Dat daarbij zoveel aandacht uitgaat naar de prestaties van de BN’ers, is logisch: zij dragen de avond. Maar het roept ook de vraag op hoe we omgaan met onze verwachtingen, met kritiek, en met de mensen die hun nek uitsteken voor een avondje televisie die iets wil vertellen over hoop, verlies en liefde.

In die context verdient Eva Simons misschien wat meer begrip. Haar optreden was niet perfect — maar in welke rol is dat ooit wel het geval?

Tot slot

Of je nu onder de indruk was van Eva’s optreden of niet: The Passion doet wat het moet doen. Het roept emotie op, zet mensen aan het denken en creëert gesprek. En dat is uiteindelijk belangrijker dan een perfecte noot.

Deel jij de mening van de critici, of ben je juist trots op Eva? Laat je reactie achter op Facebook en laat weten wat jij vond van deze editie van The Passion.

Lees verder