Algemeen
Mike meldt ‘grensoverschrijdend gedrag’ van programmamakers Winter Vol Liefde naar moeder Monique!

Winter Vol Liefde blijft kijkers aan de buis gekluisterd houden, maar dit seizoen is het niet alleen de zoektocht naar liefde die de gemoederen bezighoudt. Moeder Monique, de moeder van deelnemer Mike, is dit jaar misschien wel de meest besproken persoon uit het programma. Haar bemoeizucht met het liefdesleven van haar zoon roept hevige reacties op bij het publiek. Nu blijkt dat sommige scènes mogelijk in scène zijn gezet door RTL, wordt de kritiek alleen maar groter.
Moeder Monique: een overdreven bemoeial of een gecreëerd typetje?
Vanaf de eerste afleveringen was het duidelijk: Monique speelt een grote rol in het liefdesleven van Mike. Elke vrouw die geïnteresseerd is in haar zoon, lijkt eerst haar goedkeuring te moeten krijgen. Kijkers uiten massaal hun verbazing over hoe Monique zichzelf telkens op de voorgrond plaatst en vaak meer aandacht opeist dan Mike zelf.
💬 Reacties van kijkers:
🔹 “Ze lijkt wel meer geïnteresseerd in de dames dan Mike zelf.”
🔹 “Mike is 33, maar zijn moeder behandelt hem alsof hij 15 is.”
🔹 “Waarom moet elke vrouw haar eerst leuk vinden? Het draait toch
om Mike?”
Veel kijkers irriteren zich aan haar bemoeizuchtige houding en vermoeden dat ze niet wil dat haar zoon zich aan een vrouw bindt. Maar nu komt er een nieuwe twist in het verhaal: was dit gedrag wel helemaal spontaan, of heeft RTL het beeld van Monique bewust zo neergezet?
De padelbaan-scène: spontane actie of regie van RTL?
📌 De meest bizarre en besproken scène van dit seizoen vond plaats op de padelbaan.
Mike en Antine kregen eindelijk een momentje samen om te padellen. Zonder moeder Monique in de buurt, leek het eindelijk een echte date te worden. Maar na enkele minuten dook Monique ‘toevallig’ op en bleef ze aan de zijlijn zitten, terwijl ze zich met de date bemoeide.
👀 Kijkers waren in shock:
🔹 “Waarom zit ze daar? Laat die jongen gewoon even met rust!”
🔹 “Dit is zo ongemakkelijk, dit kan toch niet normaal zijn?”
🔹 “Echt waar, dit gaat veel te ver.”
Nu blijkt echter dat Monique hier helemaal niet zelf voor had gekozen. In een interview met het Algemeen Dagblad vertelt Mike dat deze scène door de productie is geregisseerd.
📢 Mike onthult:
🔹 “Mijn moeder wilde daar helemaal niet zitten.”
🔹 “Ze heeft zelfs gevraagd of de scène eruit kon, maar dat hebben
ze niet gedaan.”
Deze onthulling werpt een heel ander licht op de rol van Monique in het programma. Was ze echt zo opdringerig? Of heeft RTL haar bewust neergezet als een bemoeizuchtige moeder om drama te creëren?
RTL onder vuur: ‘grensoverschrijdend gedrag’
Nu duidelijk is dat de programmamakers Monique bewust hebben neergezet als een storende factor, rijzen er vragen over de ethische grenzen van reality-tv.
🗣️ Dyantha Brooks vraagt zich hardop af in Shownieuws waarom RTL dit heeft gedaan. “Als Monique expliciet heeft gevraagd om deze scène eruit te halen, waarom is daar dan niet naar geluisterd?”
📢 RTL verdedigt zichzelf:
🔹 “Het doel is om een authentiek verhaal te registreren.”
🔹 “De scène op de padelbaan was een belangrijk onderdeel van het
verhaal.”
🔹 “Aangezien het een waarheidsgetrouwe weergave is van de dag, was
er geen reden om de scène te schrappen.”
Voor veel critici is deze uitleg niet overtuigend. Mediacourant noemt het zelfs mogelijk grensoverschrijdend gedrag en suggereert dat Winter Vol Liefde het volgende realityprogramma zou kunnen zijn dat Tim Hofman aan de kaak stelt in zijn programma BOOS.
📢 Dyantha Brooks stelt:
🔹 “Misschien was er die dag een andere activiteit waarbij Monique
wél vrijwillig aanwezig was, en heeft RTL dat gewoon nog een keer
opnieuw in scène gezet.”
📢 Eline de Ruig (collega Shownieuws) vindt het
onacceptabel:
🔹 “Als iemand aangeeft dat een scène niet goed voelt en vraagt om
verwijdering, dan zou RTL dat moeten respecteren.”
De discussie over de manier waarop reality-tv-kandidaten worden neergezet, laait opnieuw op.
Wat betekent dit voor Winter Vol Liefde?
De onthulling over Monique’s ‘geforceerde’ rol zet vraagtekens bij de betrouwbaarheid van het programma. Veel kijkers vragen zich nu af:
❓ Hoeveel scènes zijn er nog meer
‘geënsceneerd’?
❓ Zijn andere deelnemers ook bewust in een bepaald daglicht
gezet?
❓ Wat is er nog écht aan Winter Vol Liefde?
Ondanks deze controverse blijft het programma onverminderd populair. Maar het laat ook zien hoeveel invloed de programmamakers hebben op het beeld dat kijkers krijgen voorgeschoteld.
Voor Monique betekent dit dat ze mogelijk onterecht als de slechterik van het seizoen is neergezet. Terwijl kijkers haar als een dramatische, bemoeizuchtige moeder zagen, blijkt nu dat ze niet altijd zelf koos voor haar rol op het scherm.
🔹 Moeten we Monique nu anders gaan zien?
🔹 Heeft RTL haar karakter verdraaid om de show
interessanter te maken?
Wat de waarheid ook is, één ding is zeker: de discussie rondom Winter Vol Liefde is nog lang niet voorbij.
Dit bericht op Instagram bekijken

Algemeen
Ophef in The Passion door Mike en Monique: ‘Ik ben bij je’ krijgt plots een andere betekenis

The Passion 2025 krijgt onverwachte wending door komst van Mike en Monique uit Winter Vol Liefde
Wat bedoeld was als een ingetogen moment in een jaarlijks terugkerende televisietraditie, veranderde op donderdagavond in een onderwerp van nationale discussie. Tijdens de vijftiende editie van The Passion verschenen Mike en zijn moeder Monique – bekend van het populaire datingprogramma Winter Vol Liefde – kort op het podium. Hun verschijning was misschien slechts enkele zinnen lang, maar de reacties die erop volgden waren allesbehalve klein.
De aankondiging kwam pas op de middag van de uitzending, wat het verrassingseffect alleen maar groter maakte. De keuze om de twee realitysterren een plek te geven in het doorgaans serieuze en muzikale paasevenement leidde al snel tot een golf aan reacties op sociale media, in columns én bij tv-recensenten.
Verbazing en discussie tijdens de uitzending
Kijkers die hadden afgestemd op The Passion – dat ieder jaar op Witte Donderdag wordt uitgezonden en traditiegetrouw het lijdensverhaal van Jezus vertelt in een eigentijds jasje – wisten even niet wat ze zagen toen plots Mike en Monique op het podium verschenen. Hun bijdrage bestond uit een korte tekstpassage, passend binnen het verhaal, maar hun verschijning deed bij velen de wenkbrauwen fronsen.
Hoewel het moment inhoudelijk klein was, werd het onmiddellijk opgemerkt. Velen deelden screenshots van het fragment op X (voorheen Twitter), Instagram en TikTok. De reacties varieerden van verbazing tot cynisme. Sommige kijkers vroegen zich af of The Passion nu vooral mikt op “talk value”, meer dan op spirituele of muzikale inhoud.
Kritiek op de programmamakers: “Waar is de lijn?”
De meeste kritiek richtte zich niet zozeer op Mike en Monique zelf, maar op de makers van The Passion. Waarom werd gekozen voor deelname van twee personen die hun bekendheid vooral danken aan reality-tv? Was het een bewuste poging om een jonger, digitaal publiek te bereiken? Of juist een wanhopige poging om relevant te blijven in een steeds competitiever televisielandschap?
In talkshows en columns werden de vragen openlijk gesteld. Had een programma met een religieus en cultureel karakter als The Passion niet beter kunnen kiezen voor deelnemers met een inhoudelijke of artistieke achtergrond?
De programmaredactie heeft vooralsnog geen officiële reactie gegeven op de keuze voor Mike en Monique, maar het is duidelijk dat de beslissing in elk geval tot brede aandacht heeft geleid.
Veronica Superguide-columnist noemt het “het meest gênante tv-moment van 2025”
De scherpste kritiek kwam van Robin Heerkens, hoofdredacteur van Veronica Superguide. In zijn wekelijkse column spaarde hij de makers van The Passion niet:
“In een wanhopige poging om een viral-momentje te creëren, mochten Winter Vol Liefde-sterren Mike en zijn moeder Monique een paar woorden opdreunen bij het podium,” schreef hij.
Heerkens ging verder door te stellen dat het moment niet alleen onnodig was, maar ook ten koste ging van de toon en het karakter van het programma:
“We hoeven niet meer verder te zoeken: het meest gênante tv-moment van 2025 zat in The Passion.”
Zijn column werd breed gedeeld via entertainmentplatforms en zette de discussie nog verder op scherp. Veel lezers sloten zich aan bij zijn kritiek, terwijl anderen het juist opnamen voor de inclusieve en moderne benadering van het programma.
Ironie rondom het thema van het jaar
Het thema van deze editie van The Passion was “Ik ben bij je” – een boodschap van troost en nabijheid, passend bij het paasverhaal. Die boodschap kreeg echter een onverwacht ironische lading toen Monique samen met haar zoon op het podium verscheen.
Heerkens speelde hier in zijn column subtiel op in:
“Monique past overigens wel héél goed bij het thema ‘Ik ben bij je’. Dat neemt ze heel letterlijk, weet zoon Mike uit jarenlange ervaring.”
Deze opmerking – bedoeld als humoristische prik – werd door velen op sociale media overgenomen, wat zorgde voor een stroom aan memes, gevatte reacties en ludieke video’s. Of het nu terecht was of niet, feit is dat Monique’s aanwezigheid het thema van het jaar onbedoeld een dubbele laag gaf.
Online reacties: van humor tot afkeuring
Op X, Instagram en TikTok lieten kijkers massaal van zich horen. Sommige reacties waren speels van toon, anderen ronduit kritisch.
“Waren alle echte acteurs ineens bezet?” schreef iemand cynisch.
Een ander vroeg zich af: “Volgend jaar Giel de Winter als Judas?”
Ook veelvoorkomend: “Kan iemand me uitleggen waarom Mike en Monique in hemelsnaam een rol hebben in The Passion?”
Toch waren er ook geluiden die opriepen tot nuance. Sommige kijkers gaven aan dat The Passion juist altijd zoekt naar verbinding en actualiteit, en dat daar ruimte is voor een breed scala aan stemmen en gezichten. “Of je nou van reality-tv houdt of niet, het zijn óók mensen met een verhaal,” aldus één van de reacties.
Caststrategie of media-experiment?
De vraag blijft hangen: was de keuze voor Mike en Monique onderdeel van een bewuste mediastrategie? Wilde de redactie het programma een virale boost geven door herkenbare gezichten uit een andere tv-wereld te introduceren?
In het verleden werden vaker verrassende keuzes gemaakt voor de cast van The Passion, maar deze editie lijkt een nieuwe grens te hebben verkend. De snelle verspreiding van het fragment en de hoeveelheid aandacht die het opleverde, wijst erop dat die strategie op z’n minst effect had – al is het nog maar de vraag of dat positief uitpakt voor de reputatie van het programma.
Een uitzending die mensen bezighoudt
Los van de inhoudelijke discussies is één ding zeker: The Passion 2025 laat niemand onberoerd. Of je nu fan bent van het paasspektakel of juist sceptisch kijkt, het programma wist wederom de aandacht te trekken van een breed publiek. De buzz die ontstond rondom de aanwezigheid van Mike en Monique bewijst dat televisie anno 2025 nog steeds in staat is om het gesprek van de dag te bepalen.
De komende tijd zal moeten uitwijzen of dit moment The Passion blijvend verandert, of dat het wordt gezien als een eenmalige, discutabele keuze. Wat de uitkomst ook is: het gesprek over de balans tussen cultuur, religie, entertainment en relevantie is geopend – en dat is misschien wel het belangrijkste resultaat van deze editie.
Blijf ons volgen voor meer achtergrondverhalen over televisie, media en BN’ers die het gesprek van de dag bepalen.