Algemeen
Vrienden komen massaal op voor Nadège na verraad Meilandjes: ´Akelige mensen!´

Nadège Coffinet, de voormalige huishoudster van de familie Meiland, heeft haar teleurstelling over de Meilandjes gedeeld. Wat ooit leek op een warme vriendschap, bleek volgens Nadège slechts een façade voor het programma Chateau Meiland. Op haar Facebookpagina ontvangt ze steun van vrienden, die haar moed inspreken in haar strijd tegen wat zij als verraad ervaart.
Voor de show
In het eerste seizoen van Chateau Meiland groeide Nadège uit tot een geliefd gezicht bij de kijkers. De Meilandjes gaven haar het gevoel dat ze onderdeel was van de familie, maar volgens Nadège was dit slechts voor de camera’s. Buiten het programma hadden de Meilandjes weinig behoefte aan contact. Deze harde realiteit kwam aan het licht toen de familie na hun vertrek uit Frankrijk nauwelijks nog contact met haar zocht.
Minimale ontmoetingen
Sinds hun terugkeer naar Nederland hebben de Meilandjes Nadège slechts twee keer gezien. Eén keer bezochten ze haar tijdens een reis door Frankrijk, en een andere keer kwam Nadège naar Nederland. Beide ontmoetingen stonden volledig in het teken van de opnames. ,,Toen ze langskwamen, bleven ze hooguit tien minuten voor hun serie. Daarna vertrokken ze en heb ik niets meer van hen gehoord,” aldus Nadège in een interview met Shownieuws.
Gevoel van misbruik
Nadège voelde zich gebruikt door de manier waarop de familie met haar omging. Ze onthult dat ze een vergoeding vroeg voor haar medewerking aan het programma. Het bedrag dat ze kreeg, stelde haar diep teleur. ,,Ik vroeg aan het productieteam of ik betaald werd voor de opnames en ze gaven me honderd euro. Honderd euro? Ik voelde me echt in de zeik genomen.”
Geen reactie
Ondanks haar teleurstelling probeerde Nadège een vriendelijk gebaar te maken naar Erica Meiland toen ze hoorde over een ingrijpende operatie. ,,Ik stuurde Erica een bericht om te vragen hoe het met haar ging, maar ik kreeg nooit een antwoord,” vertelt ze. Deze reactie, of juist het gebrek daaraan, heeft Nadège extra gekwetst.
Steun van vrienden
Nadège besloot haar frustraties openbaar te delen via haar Facebookpagina. Haar berichten roepen veel reacties op, vooral van vrienden die haar willen troosten.
,,Maak je niet druk, Nadège,” schrijft iemand onder haar bericht. ,,Dit toont de ware aard van de familie Meiland. Ze denken alleen aan zichzelf en geld. Het is beter om zulke mensen uit je leven te bannen.”
Het masker valt
De situatie tussen Nadège en de Meilandjes heeft duidelijk gemaakt dat niet alles in reality-tv even oprecht is. Wat voor de kijker een warme band leek, was volgens Nadège slechts toneelspel. Dit heeft haar diep geraakt en een bittere nasmaak achtergelaten.
Een harde les
De ervaring heeft Nadège een harde les geleerd over vertrouwen en hoe mensen zich anders kunnen voordoen voor de camera. Hoewel het haar pijn doet, lijkt ze zich nu te richten op het loslaten van deze negatieve ervaring.

Algemeen
Hoge kosten voor oudere auto´s vanwege gewijzigde wegenbelasting: ´Dit ga je nu betalen´

Voor veel Nederlanders is de auto een onmisbare schakel in het dagelijks leven. Een betrouwbare metgezel die je al jaren probleemloos van A naar B brengt. Maar dat vertrouwde gevoel kan snel omslaan wanneer je een blauwe envelop opent met daarin een forse verhoging van de motorrijtuigenbelasting (mrb). De aangekondigde herziening van deze belasting raakt vooral bezitters van oudere voertuigen — en hard ook.
Van degelijk naar duur: oudere auto’s onder vuur
De overheid werkt aan een nieuw belastingsysteem waarin niet alleen het gewicht en brandstoftype van je auto meetellen, maar ook de CO₂-uitstoot, het bouwjaar en het voertuigtype. Op papier klinkt dit als een logische stap richting verduurzaming. In de praktijk vertaalt het zich echter naar flinke extra kosten voor mensen met oudere benzine- of dieselwagens. Vooral diesels zonder roetfilter worden extra zwaar belast.
Financiële klap voor kwetsbare groepen
Het zijn juist mensen met een beperkt budget die vaak afhankelijk zijn van een oudere auto. Denk aan jongeren, alleenstaanden, kleine gezinnen en ouderen. Voor hen is de auto geen luxe, maar een noodzaak. Een voertuig waarmee ze naar werk, zorgafspraken of familie kunnen. Als deze auto door stijgende belastingen onbetaalbaar wordt, komt hun mobiliteit — en daarmee hun zelfstandigheid — onder druk te staan.
Elektrisch rijden is niet voor iedereen haalbaar
Hoewel de overheid inzet op elektrische mobiliteit, is dat voor veel mensen geen realistische optie. Tweedehands elektrische auto’s blijven duur, en zonder eigen oprit is thuisladen vaak onmogelijk. In veel regio’s buiten de Randstad ontbreekt bovendien een goed functionerend laadnetwerk. Duurzame keuzes worden dan onbereikbaar — zelfs als de wil er wel is.
Van stimulerend beleid naar straffende lasten
Wat wringt, is dat veel mensen ooit bewust kozen voor een auto die destijds als verantwoord werd gepresenteerd. Denk aan de belastingvoordelen voor zuinige diesels of leasemaatregelen. Nu diezelfde auto’s ineens als ‘vervuilend’ worden aangemerkt, betalen de eigenaren de prijs. Zonder waarschuwing veranderen de spelregels, terwijl mensen juist deden wat destijds werd gestimuleerd.
Kosten kunnen fors oplopen
Volgens voorlopige inschattingen kunnen de maandelijkse kosten voor sommige auto’s met tientallen euro’s stijgen. Voor een gezinsauto uit 2010 kan de mrb van zo’n €50 naar ruim €80 per maand gaan. En dat terwijl deze auto’s technisch prima functioneren en moeiteloos door de APK komen. Je wordt dus gestraft voor het rijden in een goed onderhouden voertuig.
Gevolgen voor de tweedehandsmarkt
Niet alleen je portemonnee, maar ook de tweedehandsmarkt wordt geraakt. Als oudere auto’s financieel onaantrekkelijk worden, verliezen ze snel waarde. Dat maakt doorverkopen lastiger. Veel van deze voertuigen zullen waarschijnlijk naar het buitenland verdwijnen, waarmee het milieuprobleem zich simpelweg verplaatst — in plaats van wordt opgelost.
Wat kun je doen?
Hoewel de nieuwe regels nog niet officieel zijn ingevoerd, lijkt het verstandig om vooruit te denken. Wie overweegt een andere auto aan te schaffen, doet er goed aan te kijken naar modellen met lage CO₂-uitstoot. Ook hybride voertuigen kunnen een uitkomst zijn. Informeer bij je gemeente naar mogelijke subsidies of vrijstellingen voor duurzame alternatieven.
De prijs van verandering
Niemand is tegen een beter milieu. Maar verduurzaming moet wel eerlijk en haalbaar zijn voor iedereen. De aangekondigde belastingmaatregelen voelen voor velen als oneerlijk en plotseling. Vooral als je jarenlang hebt vertrouwd op beleid dat nu wordt teruggedraaid. Verandering is nodig, maar mag niet ten koste gaan van mensen die geen andere keuze hebben.