Algemeen
Art Rooijakkers zwaar gestraft: ´Zal zo nooit meer tegen Wierd Duk praten´

Art Rooijakkers ligt onder vuur na een scherpe uitwisseling met journalist Wierd Duk tijdens zijn nieuwe rol als presentator van het rechtse SBS 6-journaal. Volgens opiniemaker Harry Vermeegen heeft Art “ongelooflijk op z’n sodemieter gehad” en zal hij zich voortaan gedeisd houden tegenover Duk.
Botsing op Televisie
Tijdens de tweede uitzending van het programma maande Art Wierd Duk om zijn verhaal korter te houden, met de sneer: “Het is geen spreekbeurt.” Deze opmerking viel slecht bij zowel Duk als de kijkers, die hun kritiek uitten op sociale media.
Harry Vermeegen: “Art Heeft Geblunderd”
Harry Vermeegen uitte zijn mening op zijn analysekanaal, waarbij hij benadrukte dat Art een fout heeft gemaakt door de verhoudingen niet te begrijpen.
“Art denkt dat het programma om hem draait, terwijl hij in feite de bal moet toespelen naar de experts van De Telegraaf,” stelt Vermeegen. Hij betwijfelt of Art deze rol aankan, gezien zijn verleden met lichtere entertainmentprogramma’s zoals B&B Vol Liefde en Expeditie Robinson.
Reacties van de Kijkers
De clash heeft geleid tot een stortvloed aan reacties van kijkers, die vooral kwamen om Wierd Duk te zien. De verwachting is dat Art na deze ervaring zijn toon zal matigen en beter zal afstemmen op de verwachtingen van het publiek en de prominente gasten.
Toekomst van Art bij SBS 6
Hoewel sommige analisten zoals Raymond Mens menen dat het te vroeg is om over ontslag te spreken, blijft de toekomst van Art bij SBS 6 onzeker. Zijn vermogen om zich aan te passen aan de nieuwe rol en het publiek tevreden te stellen, zal bepalend zijn voor zijn verdere succes bij het programma.

Algemeen
Ophef in The Passion door Mike en Monique: ‘Ik ben bij je’ krijgt plots een andere betekenis

The Passion 2025 krijgt onverwachte wending door komst van Mike en Monique uit Winter Vol Liefde
Wat bedoeld was als een ingetogen moment in een jaarlijks terugkerende televisietraditie, veranderde op donderdagavond in een onderwerp van nationale discussie. Tijdens de vijftiende editie van The Passion verschenen Mike en zijn moeder Monique – bekend van het populaire datingprogramma Winter Vol Liefde – kort op het podium. Hun verschijning was misschien slechts enkele zinnen lang, maar de reacties die erop volgden waren allesbehalve klein.
De aankondiging kwam pas op de middag van de uitzending, wat het verrassingseffect alleen maar groter maakte. De keuze om de twee realitysterren een plek te geven in het doorgaans serieuze en muzikale paasevenement leidde al snel tot een golf aan reacties op sociale media, in columns én bij tv-recensenten.
Verbazing en discussie tijdens de uitzending
Kijkers die hadden afgestemd op The Passion – dat ieder jaar op Witte Donderdag wordt uitgezonden en traditiegetrouw het lijdensverhaal van Jezus vertelt in een eigentijds jasje – wisten even niet wat ze zagen toen plots Mike en Monique op het podium verschenen. Hun bijdrage bestond uit een korte tekstpassage, passend binnen het verhaal, maar hun verschijning deed bij velen de wenkbrauwen fronsen.
Hoewel het moment inhoudelijk klein was, werd het onmiddellijk opgemerkt. Velen deelden screenshots van het fragment op X (voorheen Twitter), Instagram en TikTok. De reacties varieerden van verbazing tot cynisme. Sommige kijkers vroegen zich af of The Passion nu vooral mikt op “talk value”, meer dan op spirituele of muzikale inhoud.
Kritiek op de programmamakers: “Waar is de lijn?”
De meeste kritiek richtte zich niet zozeer op Mike en Monique zelf, maar op de makers van The Passion. Waarom werd gekozen voor deelname van twee personen die hun bekendheid vooral danken aan reality-tv? Was het een bewuste poging om een jonger, digitaal publiek te bereiken? Of juist een wanhopige poging om relevant te blijven in een steeds competitiever televisielandschap?
In talkshows en columns werden de vragen openlijk gesteld. Had een programma met een religieus en cultureel karakter als The Passion niet beter kunnen kiezen voor deelnemers met een inhoudelijke of artistieke achtergrond?
De programmaredactie heeft vooralsnog geen officiële reactie gegeven op de keuze voor Mike en Monique, maar het is duidelijk dat de beslissing in elk geval tot brede aandacht heeft geleid.
Veronica Superguide-columnist noemt het “het meest gênante tv-moment van 2025”
De scherpste kritiek kwam van Robin Heerkens, hoofdredacteur van Veronica Superguide. In zijn wekelijkse column spaarde hij de makers van The Passion niet:
“In een wanhopige poging om een viral-momentje te creëren, mochten Winter Vol Liefde-sterren Mike en zijn moeder Monique een paar woorden opdreunen bij het podium,” schreef hij.
Heerkens ging verder door te stellen dat het moment niet alleen onnodig was, maar ook ten koste ging van de toon en het karakter van het programma:
“We hoeven niet meer verder te zoeken: het meest gênante tv-moment van 2025 zat in The Passion.”
Zijn column werd breed gedeeld via entertainmentplatforms en zette de discussie nog verder op scherp. Veel lezers sloten zich aan bij zijn kritiek, terwijl anderen het juist opnamen voor de inclusieve en moderne benadering van het programma.
Ironie rondom het thema van het jaar
Het thema van deze editie van The Passion was “Ik ben bij je” – een boodschap van troost en nabijheid, passend bij het paasverhaal. Die boodschap kreeg echter een onverwacht ironische lading toen Monique samen met haar zoon op het podium verscheen.
Heerkens speelde hier in zijn column subtiel op in:
“Monique past overigens wel héél goed bij het thema ‘Ik ben bij je’. Dat neemt ze heel letterlijk, weet zoon Mike uit jarenlange ervaring.”
Deze opmerking – bedoeld als humoristische prik – werd door velen op sociale media overgenomen, wat zorgde voor een stroom aan memes, gevatte reacties en ludieke video’s. Of het nu terecht was of niet, feit is dat Monique’s aanwezigheid het thema van het jaar onbedoeld een dubbele laag gaf.
Online reacties: van humor tot afkeuring
Op X, Instagram en TikTok lieten kijkers massaal van zich horen. Sommige reacties waren speels van toon, anderen ronduit kritisch.
“Waren alle echte acteurs ineens bezet?” schreef iemand cynisch.
Een ander vroeg zich af: “Volgend jaar Giel de Winter als Judas?”
Ook veelvoorkomend: “Kan iemand me uitleggen waarom Mike en Monique in hemelsnaam een rol hebben in The Passion?”
Toch waren er ook geluiden die opriepen tot nuance. Sommige kijkers gaven aan dat The Passion juist altijd zoekt naar verbinding en actualiteit, en dat daar ruimte is voor een breed scala aan stemmen en gezichten. “Of je nou van reality-tv houdt of niet, het zijn óók mensen met een verhaal,” aldus één van de reacties.
Caststrategie of media-experiment?
De vraag blijft hangen: was de keuze voor Mike en Monique onderdeel van een bewuste mediastrategie? Wilde de redactie het programma een virale boost geven door herkenbare gezichten uit een andere tv-wereld te introduceren?
In het verleden werden vaker verrassende keuzes gemaakt voor de cast van The Passion, maar deze editie lijkt een nieuwe grens te hebben verkend. De snelle verspreiding van het fragment en de hoeveelheid aandacht die het opleverde, wijst erop dat die strategie op z’n minst effect had – al is het nog maar de vraag of dat positief uitpakt voor de reputatie van het programma.
Een uitzending die mensen bezighoudt
Los van de inhoudelijke discussies is één ding zeker: The Passion 2025 laat niemand onberoerd. Of je nu fan bent van het paasspektakel of juist sceptisch kijkt, het programma wist wederom de aandacht te trekken van een breed publiek. De buzz die ontstond rondom de aanwezigheid van Mike en Monique bewijst dat televisie anno 2025 nog steeds in staat is om het gesprek van de dag te bepalen.
De komende tijd zal moeten uitwijzen of dit moment The Passion blijvend verandert, of dat het wordt gezien als een eenmalige, discutabele keuze. Wat de uitkomst ook is: het gesprek over de balans tussen cultuur, religie, entertainment en relevantie is geopend – en dat is misschien wel het belangrijkste resultaat van deze editie.
Blijf ons volgen voor meer achtergrondverhalen over televisie, media en BN’ers die het gesprek van de dag bepalen.