Algemeen
Cristiano Ronaldo woedend op Rafael van der Vaart na intieme kleedkamer-onthullingen

Rafael van der Vaart heeft onlangs een bijzonder en humoristisch verhaal gedeeld over Cristiano Ronaldo, waarmee hij in 2009 samen speelde bij Real Madrid. In een interview met de Engelse sportradiozender TalkSport blikt de oud-profvoetballer terug op hun samenwerking en doet hij een onthulling die inmiddels viraal is gegaan.
Bijzondere anekdote uit de kleedkamer
Volgens Van der Vaart ging het er in de kleedkamer van Real Madrid soms hilarisch aan toe. Hoewel het normaal is dat voetballers na een training of wedstrijd samen douchen, had Ronaldo hier zo zijn eigen aanpak. Van der Vaart grapt: “Ik zeg altijd dat Ronaldo de enige speler is wiens pnis ik nog nooit heb gezien!” Hij voegt hier lachend aan toe: “Hij was altijd als eerste op het veld en als laatste weg.”
Hoe was het om samen te spelen met Ronaldo?
Van der Vaart kijkt gemengd terug op zijn tijd met Ronaldo. Hoewel hij de kwaliteiten van de Portugese sterspeler niet ontkent, noemt hij hem ook “ongelooflijk egocentrisch”. “Als we met 6-0 wonnen en hij scoorde niet, was hij niet blij. Maar als we verloren en hij had twee keer gescoord, was dat voor hem helemaal prima,” vertelt de voormalig international.
De obsessie met scoren
Het gedrag van Ronaldo draaide volgens Van der Vaart altijd om één ding: scoren. “Voor hem was het allerbelangrijkste dat hij een doelpunt maakte. Het ging hem niet eens om de winst van het team, maar om zijn eigen prestaties,” legt Van der Vaart uit. Toch erkent hij ook dat deze focus Ronaldo zo succesvol heeft gemaakt.
Respect voor Ronaldo’s discipline
Ondanks de kritiek spreekt Van der Vaart met bewondering over de werkethiek en discipline van Ronaldo. “Zijn lichaam is echt indrukwekkend, een echte machine,” vertelt hij. Volgens Van der Vaart was Ronaldo zijn tijd ver vooruit. “Wat hij deed qua voeding, slapen en sportschoolbezoek, daar zijn spelers nu pas echt mee bezig.”
Niet altijd makkelijk, wel leerzaam
Het samenwerken met een speler van Ronaldo’s kaliber bracht uitdagingen met zich mee, maar ook veel leerzame momenten. Van der Vaart geeft toe dat het soms lastig was om samen op het veld te staan met iemand die zoveel nadruk legde op persoonlijke prestaties. Toch heeft hij geen spijt van de ervaring en noemt hij het een unieke kans in zijn carrière.
Ronaldo’s huidige carrière
Tegenwoordig speelt Cristiano Ronaldo voor de Saoedische club Al-Nassr, waar hij zijn status als wereldster blijft bevestigen. Hoewel hun wegen al jaren geleden zijn gescheiden, blijft Van der Vaart respect houden voor de prestaties van zijn voormalige teamgenoot. “Zijn focus en discipline zijn ongeëvenaard,” besluit hij.
Een verhaal om te onthouden
Het grappige verhaal van Van der Vaart laat niet alleen zien dat hij humor heeft, maar ook dat de samenwerking met Ronaldo memorabele momenten opleverde. Of het nu om zijn ego of zijn discipline ging, Ronaldo blijft een speler die iedereen bijblijft – zelfs in de kleedkamer.

Algemeen
BREAKING: Hierdoor stortte het Air India-vliegtuig neer

Nieuwe videobeelden werpen ander licht op cr*sh Air India vlucht AI171: deskundige verandert van mening
De tragische cr*sh van Air India vlucht AI171 blijft wereldwijd stof doen opwaaien. Waar eerst werd gedacht aan een menselijke fout in de cockpit, wijzen nieuwe videobeelden en geluidsopnames nu op een totaal andere oorzaak. Luchtvaartdeskundige Steve Schreiber, die eerder deze week al een analyse gaf, heeft zijn conclusies bijgesteld na het bekijken van een nog niet eerder vertoond fragment.
Cr*sh kort na vertrek
Vlucht AI171, een Boeing 787-8 Dreamliner op weg van Mumbai naar Londen, kwam donderdag kort na het opstijgen in de problemen. Kort daarna stortte het toestel neer, met een rampzalige afloop voor vrijwel alle inzittenden. Slechts één passagier, de 40-jarige Vishwash Kumar Ramesh, wist op wonderbaarlijke wijze ongedeerd het toestel te verlaten. Beelden waarop te zien is hoe hij zelfstandig wegloopt van de plek van het incident, gingen wereldwijd viraal.
Eerst een fout in de cockpit, nu toch iets anders?
Aanvankelijk vermoedde Schreiber, een ervaren gezagvoerder en luchtvaartanalist, dat een fout van de co-piloot mogelijk aan de basis lag van de cr*sh. Hij dacht dat er verwarring was ontstaan tussen het intrekken van het landingsgestel en de vleugelkleppen – een vergissing die bij lage snelheid funest kan zijn.
Maar nu, enkele dagen later, verandert hij van inzicht. In een nieuwe video die inmiddels al meer dan 9 miljoen keer bekeken is, toont Schreiber frame voor frame een cruciaal detail: een klein grijs stipje onder de rechtervleugel van het toestel.
Wat is dat stipje onder de vleugel?
Volgens Schreiber is dit geen willekeurige beschadiging of visuele storing, maar de zogeheten Ram Air Turbine – kortweg RAT genoemd. Deze kleine, propellerachtige turbine is een soort laatste redmiddel waarmee een vliegtuig in extreme noodsituaties alsnog kan beschikken over stroom en hydraulische druk.
“Het lijkt een beetje op een klein buitenboordmotortje”, legt Schreiber uit. “De RAT wordt automatisch geactiveerd als het vliegtuig plots alle reguliere stroomvoorziening en hydraulische ondersteuning kwijtraakt.” De turbine klapt uit via een luikje aan de zijkant van de romp, meestal aan de rechterkant.
En precies dat is zichtbaar op de nieuwe beelden, stelt Schreiber. “Wat we zien, is onmiskenbaar het open luikje met daarachter de uitgeklapte turbine.”
Het geluid als doorslaggevend bewijs
De videobeelden worden ondersteund door een geluidsfragment, waarop volgens de luchtvaartdeskundige een helder herkenbaar geluid te horen is. “De RAT maakt een heel karakteristiek geluid, bijna zoals een ouderwets propellervliegtuig,” zegt hij. “Een scherp, gierend geluid dat eigenlijk niet te missen is.”
Normaal gesproken wordt deze turbine alleen geactiveerd bij een dubbele motoruitval op grote hoogte. Dat het toestel dit systeem al op relatief lage hoogte (ongeveer 120 tot 150 meter) nodig had, baart Schreiber zorgen. “Dat zou inhouden dat er sprake was van een volledige uitval van beide motoren, vrijwel direct na het opstijgen.”
Nieuwe richting voor het onderzoek
De aanwezigheid van de RAT betekent volgens de deskundige dat het toestel te maken kreeg met een zeldzame en ernstige mechanische situatie. De eerder vermoede menselijke fout lijkt daarmee minder waarschijnlijk, hoewel nader onderzoek uitsluitsel moet geven. De zwarte dozen zijn inmiddels geborgen, en kunnen nu helpen om het technische verloop van de vlucht exact te reconstrueren.
Wat de beelden ook laten zien: het moment waarop de turbine uitslaat is consistent met een vliegtuig dat op dat moment plots geen aandrijving meer heeft. “Het vliegtuig lijkt te zinken in plaats van te klimmen,” aldus Schreiber. “Dat duidt op krachtverlies – en de RAT is een automatisch signaal dat dat inderdaad aan de hand was.”
Een wonder in de chaos
Te midden van de tragedie is er ook ruimte voor verwondering. De overlevende Vishwash Kumar Ramesh wist – tegen alle verwachtingen in – zelfstandig de plek van de cr*sh te verlaten. Internationaal wordt hij inmiddels het “wonder van AI171” genoemd.
Over hoe hij het voor elkaar kreeg om ongedeerd te blijven, is nog weinig bekend. De autoriteiten hebben bevestigd dat hij medisch in goede toestand verkeert, en dat hij nauw betrokken zal worden bij het verdere onderzoek. Volgens experts zou zijn plaats in het toestel, gecombineerd met een specifieke hoek van impact, mogelijk zijn overleving verklaren.
Impact op de luchtvaartgemeenschap
De hele luchtvaartwereld volgt het onderzoek met verhoogde aandacht. Dat een relatief nieuw toestel als de Boeing 787-8, uitgerust met moderne veiligheids- en waarschuwingssystemen, zo kort na het opstijgen in een kritieke situatie terechtkwam, roept veel vragen op.
Schreiber benadrukt dat het activeren van de Ram Air Turbine wijst op een ernstige systeemuitval. “Het is geen knop die de piloten zelf bedienen. Het systeem kiest voor je – en alleen als er echt niets anders meer werkt.”
Wat weten we tot nu toe?
-
Vlucht AI171 stortte kort na vertrek neer tijdens een geplande vlucht van Mumbai naar Londen.
-
Slechts één inzittende overleefde de cr*sh.
-
Luchtvaartdeskundige Steve Schreiber wijst nu op dubbele motoruitval als waarschijnlijke oorzaak.
-
Een uitgeklapte Ram Air Turbine (RAT) is zichtbaar op videobeelden en te horen op geluidsopnames.
-
De zwarte dozen zijn geborgen; analyse volgt de komende dagen.