Algemeen
Birgit Schuurman deelt vreselijk verdriet: ”Hier kan ik me niet tegen wapenen”
Birgit Schuurman (47), de zangeres en actrice die vaak in de schaduw van haar bekende zus Katja Schuurman staat, gaat door een emotioneel zware periode. Hoewel haar carrière momenteel succesvol is, met rollen in de bioscoopfilm De Break-Up Club en een theaterstuk genaamd Struikelen, kampt Birgit op persoonlijk vlak met verdriet. Vooral het co-ouderschap met haar ex-man Arne Toonen valt haar bijzonder zwaar. In een openhartig interview vertelt Birgit hoe moeilijk ze het vindt om haar zoon Chico nog maar de helft van de tijd te zien, wat haar diep raakt.
Een scheiding met emotionele gevolgen
Birgit Schuurman gaf in 2008 haar jawoord aan filmregisseur Arne Toonen. De twee vormden jarenlang een gelukkig koppel en verwelkomden in 2009 hun zoon Chico. Birgit hoopte op een toekomst vol liefde en stabiliteit voor haar gezin, maar helaas liep het anders. Na ruim tien jaar huwelijk kondigde Birgit in februari 2019 aan dat zij en Arne gingen scheiden. Volgens haar was het een moeilijke beslissing, maar het was onvermijdelijk omdat ze uit elkaar waren gegroeid.
In interviews gaf Birgit aan dat het besluit om te scheiden zwaar op haar drukte, vooral met het oog op hun zoon Chico. Ze worstelde met schuldgevoelens en voelde zich naar eigen zeggen de slechtste moeder op aarde. “Ik vond het verschrikkelijk dat ik ervoor koos om het gezin op te breken. Ik dacht dat ik Chico hiermee te kort zou doen,” vertelt Birgit openhartig in een interview met Libelle.
De impact op haar moederschap
De scheiding had een grote impact op Birgits leven, niet alleen als vrouw maar vooral als moeder. Na de breuk besloot het voormalige stel om de zorg voor Chico te verdelen en co-ouderschap in te voeren. Dit betekent dat Chico de ene week bij zijn vader woont en de andere week bij zijn moeder. Voor veel gescheiden ouders lijkt dit een eerlijke oplossing, maar voor Birgit blijkt het in de praktijk ontzettend moeilijk te zijn.
“Het feit dat ik mijn kind nog maar de helft van zijn leven zie, is mijn allergrootste verdriet,” vertelt Birgit. Ze legt uit dat het niet uitmaakt hoe goed het co-ouderschap geregeld is; het gevoel van gemis is er altijd. “Er is niets wat je kan voorbereiden op het moment dat je je kind moet missen. Je kunt je er gewoon niet tegen wapenen,” vervolgt ze. Birgit deelt hoe het gemis aan Chico tijdens de weken dat hij bij zijn vader is, haar diep raakt. Ondanks dat ze goed contact heeft met haar ex-man Arne en de verdeling in theorie goed werkt, blijft het emotioneel zwaar.
Nieuwe liefde, nieuwe gezinssituatie
Slechts een maand na de scheiding ontmoette Birgit een nieuwe liefde, personal trainer Sander van Haarlem. Sander had nog een grote wens: hij wilde graag vader worden. Hoewel Birgit al een zoon had uit haar huwelijk met Arne, stond ze open voor deze nieuwe fase in haar leven. Eind 2021 verwelkomden Birgit en Sander hun zoon Jimi, wat haar opnieuw moeder maakte.
Hoewel de geboorte van Jimi een vreugdevolle gebeurtenis was, bracht het ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Birgit heeft nu twee kinderen van verschillende vaders, en dat betekent ook dat er twee verschillende gezinsstructuren zijn waarmee ze moet jongleren. De zorg voor Jimi is constant, terwijl ze Chico slechts de helft van de tijd ziet. Deze situatie maakt het voor Birgit moeilijk om een balans te vinden tussen haar rollen als moeder van beide kinderen en haar carrière.
In haar interviews geeft Birgit aan dat ze enorm geniet van het moederschap en dat de komst van Jimi haar veel vreugde heeft gebracht. Toch kan ze de pijn van het gemis aan Chico niet negeren. “Ik zou het liefst elke dag met beide kinderen zijn,” zegt ze, maar de realiteit van het co-ouderschap laat dat niet toe.
De veerkracht van Birgit Schuurman
Ondanks het verdriet en de uitdagingen waar Birgit mee worstelt, laat ze zien dat ze een sterke vrouw is die vecht voor haar geluk. Ze blijft een succesvolle carrière najagen, ondanks de moeilijke persoonlijke omstandigheden. Haar rol in de film De Break-Up Club lijkt ironisch genoeg te resoneren met haar eigen leven. In de film speelt ze een vrouw die ook te maken krijgt met relatieproblemen en afscheid nemen. Deze rol biedt haar wellicht een uitlaatklep voor de gevoelens waar ze zelf mee te maken heeft.
Naast haar filmrollen staat Birgit ook in het theater met de voorstelling Struikelen, wat symbolisch lijkt voor haar eigen ervaringen. Ze struikelt soms, zoals ze zelf zegt, maar weet steeds weer op te staan. “Het leven zit vol met ups en downs, en soms moet je struikelen om weer verder te kunnen gaan,” aldus Birgit. Ze benadrukt dat haar carrière haar helpt om te blijven focussen en door te gaan, ook al is het op persoonlijk vlak niet altijd makkelijk.
De kracht van co-ouderschap en verbondenheid
Hoewel co-ouderschap voor Birgit een bron van verdriet is, erkent ze dat het in het belang van Chico is dat hij beide ouders regelmatig ziet. Ze heeft bewust gekozen om een goede relatie met haar ex-man Arne te onderhouden, juist omwille van hun zoon. “Ik ben dankbaar dat Arne en ik nog steeds goed met elkaar kunnen omgaan,” vertelt ze. Deze samenwerking tussen beide ouders zorgt ervoor dat Chico zich gesteund voelt, ondanks de scheiding.
Toch maakt Birgit duidelijk dat het emotioneel moeilijk blijft. Vooral het besef dat ze bepaalde momenten in het leven van haar zoon mist, zoals spontane gesprekken of onverwachte gebeurtenissen die hij meemaakt wanneer hij bij zijn vader is. “Soms mis ik het om gewoon bij hem te zijn en de kleine dingen mee te maken. Dat is pijnlijk,” zegt ze.
Birgit gelooft dat het belangrijk is om open te blijven communiceren met haar kinderen, zodat ze begrijpen waarom de gezinsstructuur is zoals die is. Voor haar is het essentieel dat Chico weet dat hij onvoorwaardelijk geliefd is, ook al woont hij niet altijd bij haar.
Conclusie: Een zoektocht naar balans en geluk
Birgit Schuurman heeft het op professioneel vlak voor elkaar, met rollen in films en theaterproducties. Maar achter het succes schuilt een vrouw die worstelt met verdriet over het gemis van haar zoon door het co-ouderschap. Hoewel ze blij is met haar nieuwe liefde en het moederschap van haar jongste zoon Jimi, blijft het feit dat ze Chico maar de helft van de tijd ziet haar grootste pijnpunt.
Haar verhaal is een herinnering dat zelfs mensen die ogenschijnlijk alles op orde hebben, worstelen met persoonlijke uitdagingen. Birgit laat zien dat co-ouderschap, ondanks de voordelen, gepaard kan gaan met gevoelens van verlies en gemis. Toch blijft ze veerkrachtig en werkt ze hard om een evenwicht te vinden tussen haar carrière, haar nieuwe gezin en haar rol als moeder van twee zonen.
Birgits verhaal benadrukt hoe belangrijk het is om open te blijven over de uitdagingen van co-ouderschap en de emoties die daarbij komen kijken. Het laat ook zien dat, ondanks de moeilijkheden, liefde en verbondenheid de kracht kunnen bieden om door te gaan, zelfs in de meest complexe situaties.
Algemeen
NIEUWS ⚡ | Vrienden heengegaan in Tesla nadat ‘de elektronische deuren het begaven’ en ze niet naar buiten konden
In de vroege ochtend van 24 oktober vond in Toronto, Canada, een tragisch incident plaats waarbij een Tesla-auto na een b0tsing begon te r0ken, wat leidde tot een noodsituatie voor de vier inzittenden. De passagiers, Jay Sisodiya, Digvijay Patel, Neelraj Gohil en zijn zus Ketaba Gohil, waren tussen de 26 en 32 jaar oud. Het incident werpt niet alleen een schaduw over de veiligheid van elektrische voertuigen, maar stelt ook vragen over hoe toegankelijk deze voertuigen zijn in noodsituaties. Dankzij de moedige actie van een voorbijganger, Rick Harper, werd één van de inzittenden, een jonge vrouw, gered. Dit incident benadrukt echter ook de dringende noodzaak voor verbeteringen in de veiligheidsmechanismen van elektrische voertuigen.
Een daad van moed: Rick Harper in actie
Rick Harper, een medewerker van Canada Post, bevond zich toevallig in de buurt van het 0ngeval toen hij hulpgeroep hoorde. Zonder te aarzelen snelde hij naar het voertuig en trof een kritieke situatie aan. Door de r00kontwikkeling en het gebrek aan zichtbaarheid was het moeilijk te bepalen hoeveel mensen in de auto zaten. Harper wist een passagier te redden door een ruit in te slaan, nadat hij ontdekte dat de elektronische deuren niet functioneerden.
In een interview met de Toronto Star deelde Harper zijn
ervaringen:
“Je kon de deuren niet openen. Ik neem aan dat de jonge vrouw
de deur van binnenuit probeerde te openen, maar het lukte haar
niet. Of dat door de batterij kwam of iets anders, weet ik niet,
maar ze was wanhopig.”
Harper’s snelle handelen redde een leven, maar hij benadrukte dat de situatie veel chaotischer en moeilijker was dan hij had kunnen voorzien. Het incident roept grote zorgen op over hoe elektrische voertuigen reageren in noodsituaties.
Veiligheidsuitdagingen van elektrische voertuigen
Elektrische voertuigen zoals die van Tesla hebben veel voordelen, maar het incident in Toronto legt ook enkele kwetsbaarheden bloot. Tesla’s deuren werken elektronisch en zijn afhankelijk van stroom. Bij een storing, zoals na een zware b0tsing, kunnen deze systemen falen. Br*ndweerkapitein Randy Schmitz, een expert in voertuigveiligheid, wijst op de uitdagingen die elektrische voertuigen kunnen opleveren voor h*lpdiensten.
“Wanneer de stroomtoevoer wordt onderbroken, zijn deuren vaak niet meer te bedienen via de standaardknoppen. Dit kan het voertuig ontoegankelijk maken voor zowel inzittenden als hulpverleners.”
Hoewel deze technologieën ontworpen zijn voor gebruiksgemak, blijkt dat ze in noodsituaties juist een obstakel kunnen vormen.
De rol van batterijen in r00kontwikkeling
Een ander punt van zorg is de rol van lithium-ionbatterijen bij r00kontwikkeling. Tesla gebruikt geavanceerde batterijpakketten die ontworpen zijn om veilig en efficiënt energie te leveren. Bij beschadiging kunnen deze batterijen echter hitte en r00k produceren, wat de situatie aanzienlijk gevaarlijker maakt.
Adjunct-br*ndweercommandant Jim Jessop legt uit dat de r00k die ontstond in Toronto waarschijnlijk werd veroorzaakt door beschadigde accucellen. Deze cellen kunnen blijven reageren, waardoor er sprake is van een aanhoudende r00k- en hitteontwikkeling. Dit maakt het blussen van elektrische voertuigen veel complexer dan bij voertuigen met een traditionele verbrandingsmotor.
Tesla’s veiligheidsclaims onder de loep
Tesla heeft een sterke reputatie als het gaat om innovatieve technologie en veiligheidssystemen. Het merk beweert dat hun voertuigen, zoals de Model S, Model 3, Model X en Model Y, behoren tot de veiligste voertuigen ter wereld. De batterijen zijn laag in het chassis geplaatst, wat niet alleen zorgt voor stabiliteit, maar ook passagiers beschermt tijdens een botsing.
In theorie biedt dit ontwerp bescherming tegen letsel en beperkt het de kans op batterijbeschadiging. Tesla benadrukt ook dat hun systemen zijn ontworpen om r00kontwikkeling te isoleren en warmte af te voeren. Echter, het incident in Toronto toont aan dat er in praktijk nog steeds risico’s bestaan, vooral wanneer elektronische toegangssystemen falen.
“In reële noodsituaties blijkt dat zelfs de meest geavanceerde technologie kwetsbaarheden kan hebben,” aldus Schmitz.
Afhankelijkheid van elektronische toegang
Een van de grootste lessen uit dit incident is het belang van redundantie in toegangssystemen. Tesla’s elektronische deuren, die zijn ontworpen voor comfort en gebruiksgemak, zijn niet altijd betrouwbaar in noodsituaties. Zonder stroomtoevoer kunnen passagiers of hulpverleners niet snel handelen, wat kostbare seconden kan kosten in levensbedreigende situaties.
Veel experts pleiten voor de toevoeging van mechanische noodontgrendelingen die handmatig kunnen worden bediend, zelfs bij stroomuitval. Dit zou de veiligheid van elektrische voertuigen aanzienlijk kunnen verbeteren en stressvolle situaties voor inzittenden en reddingswerkers verminderen.
De toekomst van elektrische voertuigen
Het incident in Toronto onderstreept de noodzaak van voortdurende innovatie en verbetering in de ontwerp- en veiligheidsprotocollen van elektrische voertuigen. Nu deze voertuigen steeds vaker de weg op gaan, moeten fabrikanten extra stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat ze in elke situatie veilig en toegankelijk zijn.
Fabrikanten kunnen bijvoorbeeld overwegen om aanvullende veiligheidsmechanismen te implementeren, zoals handmatige deurontgrendelingen en verbeterde br*ndpreventiesystemen. Hulpdiensten zouden ook beter getraind moeten worden om te gaan met elektrische voertuigen in noodsituaties.
Conclusie: Lessen uit Toronto
Het tragische incident in Toronto biedt waardevolle inzichten in de uitdagingen en risico’s van elektrische voertuigen. Terwijl de technologie enorme vooruitgang heeft geboekt op het gebied van efficiëntie en gebruiksgemak, toont dit voorval aan dat er op het gebied van veiligheid nog veel werk te doen is.
Met de moedige actie van Rick Harper als lichtpuntje, blijft het cruciaal dat fabrikanten en veiligheidsinstanties samenwerken om elektrische voertuigen veiliger en toegankelijker te maken. Alleen door deze stappen te nemen, kunnen we ervoor zorgen dat deze innovatieve technologie niet alleen de toekomst van transport, maar ook van veiligheid vertegenwoordigt.