Algemeen
B&B Vol Liefde-Iris heeft eerste filmrolletje te pakken: ´Met glas wijn in de hand!´
Iris, een van de bekendste gezichten uit het populaire programma B&B Vol Liefde, heeft een nieuwe mijlpaal bereikt. Ze heeft namelijk haar eerste filmrol te pakken, en wel in een videoclip.
De Nederlandse pensionhouder, die in Griekenland woont, heeft door haar deelname aan het programma een ware TikTok-hype veroorzaakt met het woord “yamas”. Dit Griekse woord, dat gebruikt wordt om te proosten, is door Iris omarmd en groeide in Nederland uit tot een populair fenomeen.
De “Yamas”-Hype
Tijdens B&B Vol Liefde was Iris veel te zien met een glas wijn in de hand, terwijl ze vrolijk “yamas!” riep. Dit gedrag viel zo op, dat het een hype werd op TikTok. Veel van haar volgers plaatsten massaal video’s waarin ze het woord gebruikten, wat Iris inspireerde om een eigen kledinglijn op de markt te brengen. Het “yamas”-fenomeen heeft sindsdien een eigen leven geleid en blijft populair in Nederland.
Videoclip met Peter Borkes
Ook de Nederlandse volkszanger Peter Borkes, bekend van zijn Duitstalige Schlagers en Nederlandse feestnummers, zag potentie in de hype. Hij besloot een nummer uit te brengen met de titel “Yamas”, en voor de bijbehorende videoclip wist hij niemand minder dan Iris te strikken. In de video, die inmiddels online staat, verschijnt Iris uiteraard met een glas wijn in haar hand, proostend op de goede tijden. Het is voor haar een nieuw avontuur naast haar bekendheid uit het televisieprogramma.
Nieuwe Carrières voor Iris en Els
Iris is niet de enige uit B&B Vol Liefde die nieuwe carrièrepaden inslaat. Els, die bekend staat onder de naam Who Els, heeft ook groot nieuws te delen. Ze brengt op 26 november haar eerste boek uit, getiteld Somewhere Els. In dit boek neemt ze de lezers mee op haar avonturen als voormalig stewardess bij KLM.
Op haar Instagram kondigde ze trots de cover van haar boek aan en gaf alvast een inkijkje in wat haar volgers kunnen verwachten. Het boek bevat positieve, grappige en soms ontroerende verhalen over haar werk en reizen. Els, die altijd vol enthousiasme is, vertelde dat ze ontzettend blij en trots is op deze nieuwe mijlpaal.
Reünie of Romantiek?
Iris werd eerder deze maand gespot met Jan op een terras in Scheveningen. De twee waren te zien in een video die op TikTok circuleerde, wat veel vragen opriep bij haar volgers. Sommigen speculeerden dat dit te maken had met een aankomende reünie-aflevering van B&B Vol Liefde, terwijl anderen zich afvroegen of er misschien iets romantisch tussen de twee gaande was. Voorlopig blijft het gissen, maar de beelden hebben zeker voor opwinding gezorgd onder de fans van het programma.
Conclusie
Met haar debuut in de videoclip en de groeiende populariteit van haar “yamas”-kledinglijn, lijkt Iris volop te genieten van haar nieuwe roem. Samen met Els, die haar eigen boek gaat uitbrengen, bewijzen de deelnemers van B&B Vol Liefde dat hun avonturen ver buiten het televisieprogramma reiken. Het is duidelijk dat beide vrouwen hun nieuwe carrièrekansen met beide handen aangrijpen en volop in de schijnwerpers blijven staan.
Algemeen
NIEUWS ⚡ | Vrienden heengegaan in Tesla nadat ‘de elektronische deuren het begaven’ en ze niet naar buiten konden
In de vroege ochtend van 24 oktober vond in Toronto, Canada, een tragisch incident plaats waarbij een Tesla-auto na een b0tsing begon te r0ken, wat leidde tot een noodsituatie voor de vier inzittenden. De passagiers, Jay Sisodiya, Digvijay Patel, Neelraj Gohil en zijn zus Ketaba Gohil, waren tussen de 26 en 32 jaar oud. Het incident werpt niet alleen een schaduw over de veiligheid van elektrische voertuigen, maar stelt ook vragen over hoe toegankelijk deze voertuigen zijn in noodsituaties. Dankzij de moedige actie van een voorbijganger, Rick Harper, werd één van de inzittenden, een jonge vrouw, gered. Dit incident benadrukt echter ook de dringende noodzaak voor verbeteringen in de veiligheidsmechanismen van elektrische voertuigen.
Een daad van moed: Rick Harper in actie
Rick Harper, een medewerker van Canada Post, bevond zich toevallig in de buurt van het 0ngeval toen hij hulpgeroep hoorde. Zonder te aarzelen snelde hij naar het voertuig en trof een kritieke situatie aan. Door de r00kontwikkeling en het gebrek aan zichtbaarheid was het moeilijk te bepalen hoeveel mensen in de auto zaten. Harper wist een passagier te redden door een ruit in te slaan, nadat hij ontdekte dat de elektronische deuren niet functioneerden.
In een interview met de Toronto Star deelde Harper zijn
ervaringen:
“Je kon de deuren niet openen. Ik neem aan dat de jonge vrouw
de deur van binnenuit probeerde te openen, maar het lukte haar
niet. Of dat door de batterij kwam of iets anders, weet ik niet,
maar ze was wanhopig.”
Harper’s snelle handelen redde een leven, maar hij benadrukte dat de situatie veel chaotischer en moeilijker was dan hij had kunnen voorzien. Het incident roept grote zorgen op over hoe elektrische voertuigen reageren in noodsituaties.
Veiligheidsuitdagingen van elektrische voertuigen
Elektrische voertuigen zoals die van Tesla hebben veel voordelen, maar het incident in Toronto legt ook enkele kwetsbaarheden bloot. Tesla’s deuren werken elektronisch en zijn afhankelijk van stroom. Bij een storing, zoals na een zware b0tsing, kunnen deze systemen falen. Br*ndweerkapitein Randy Schmitz, een expert in voertuigveiligheid, wijst op de uitdagingen die elektrische voertuigen kunnen opleveren voor h*lpdiensten.
“Wanneer de stroomtoevoer wordt onderbroken, zijn deuren vaak niet meer te bedienen via de standaardknoppen. Dit kan het voertuig ontoegankelijk maken voor zowel inzittenden als hulpverleners.”
Hoewel deze technologieën ontworpen zijn voor gebruiksgemak, blijkt dat ze in noodsituaties juist een obstakel kunnen vormen.
De rol van batterijen in r00kontwikkeling
Een ander punt van zorg is de rol van lithium-ionbatterijen bij r00kontwikkeling. Tesla gebruikt geavanceerde batterijpakketten die ontworpen zijn om veilig en efficiënt energie te leveren. Bij beschadiging kunnen deze batterijen echter hitte en r00k produceren, wat de situatie aanzienlijk gevaarlijker maakt.
Adjunct-br*ndweercommandant Jim Jessop legt uit dat de r00k die ontstond in Toronto waarschijnlijk werd veroorzaakt door beschadigde accucellen. Deze cellen kunnen blijven reageren, waardoor er sprake is van een aanhoudende r00k- en hitteontwikkeling. Dit maakt het blussen van elektrische voertuigen veel complexer dan bij voertuigen met een traditionele verbrandingsmotor.
Tesla’s veiligheidsclaims onder de loep
Tesla heeft een sterke reputatie als het gaat om innovatieve technologie en veiligheidssystemen. Het merk beweert dat hun voertuigen, zoals de Model S, Model 3, Model X en Model Y, behoren tot de veiligste voertuigen ter wereld. De batterijen zijn laag in het chassis geplaatst, wat niet alleen zorgt voor stabiliteit, maar ook passagiers beschermt tijdens een botsing.
In theorie biedt dit ontwerp bescherming tegen letsel en beperkt het de kans op batterijbeschadiging. Tesla benadrukt ook dat hun systemen zijn ontworpen om r00kontwikkeling te isoleren en warmte af te voeren. Echter, het incident in Toronto toont aan dat er in praktijk nog steeds risico’s bestaan, vooral wanneer elektronische toegangssystemen falen.
“In reële noodsituaties blijkt dat zelfs de meest geavanceerde technologie kwetsbaarheden kan hebben,” aldus Schmitz.
Afhankelijkheid van elektronische toegang
Een van de grootste lessen uit dit incident is het belang van redundantie in toegangssystemen. Tesla’s elektronische deuren, die zijn ontworpen voor comfort en gebruiksgemak, zijn niet altijd betrouwbaar in noodsituaties. Zonder stroomtoevoer kunnen passagiers of hulpverleners niet snel handelen, wat kostbare seconden kan kosten in levensbedreigende situaties.
Veel experts pleiten voor de toevoeging van mechanische noodontgrendelingen die handmatig kunnen worden bediend, zelfs bij stroomuitval. Dit zou de veiligheid van elektrische voertuigen aanzienlijk kunnen verbeteren en stressvolle situaties voor inzittenden en reddingswerkers verminderen.
De toekomst van elektrische voertuigen
Het incident in Toronto onderstreept de noodzaak van voortdurende innovatie en verbetering in de ontwerp- en veiligheidsprotocollen van elektrische voertuigen. Nu deze voertuigen steeds vaker de weg op gaan, moeten fabrikanten extra stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat ze in elke situatie veilig en toegankelijk zijn.
Fabrikanten kunnen bijvoorbeeld overwegen om aanvullende veiligheidsmechanismen te implementeren, zoals handmatige deurontgrendelingen en verbeterde br*ndpreventiesystemen. Hulpdiensten zouden ook beter getraind moeten worden om te gaan met elektrische voertuigen in noodsituaties.
Conclusie: Lessen uit Toronto
Het tragische incident in Toronto biedt waardevolle inzichten in de uitdagingen en risico’s van elektrische voertuigen. Terwijl de technologie enorme vooruitgang heeft geboekt op het gebied van efficiëntie en gebruiksgemak, toont dit voorval aan dat er op het gebied van veiligheid nog veel werk te doen is.
Met de moedige actie van Rick Harper als lichtpuntje, blijft het cruciaal dat fabrikanten en veiligheidsinstanties samenwerken om elektrische voertuigen veiliger en toegankelijker te maken. Alleen door deze stappen te nemen, kunnen we ervoor zorgen dat deze innovatieve technologie niet alleen de toekomst van transport, maar ook van veiligheid vertegenwoordigt.