-

Algemeen

Foto gaat viraal na posten met label: ‘Dit is het uiterlijk van de gemiddelde vrouw’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

In de afgelopen jaren is de manier waarop we schoonheid waarnemen ingrijpend veranderd, zowel in Amerika als wereldwijd. Sociale media hebben een revolutie teweeggebracht in hoe vrouwen hun schoonheid laten zien en beleven.

In plaats van dat schoonheidsnormen voornamelijk werden opgelegd door reclamecampagnes en modeontwerpers, hebben vrouwen in het digitale tijdperk nu de mogelijkheid om hun ware zelf te tonen. Deze verandering heeft geleid tot een grotere acceptatie en viering van diversiteit en schoonheid.

Sociale Media

Dankzij sociale media kunnen vrouwen nu hun unieke schoonheid delen op populaire platforms zoals Instagram, TikTok en Facebook. Deze platforms bieden de mogelijkheid om een breed scala aan schoonheidsnormen te tonen, variërend van diverse lichaamsmaten en vormen tot verschillende huidskleuren en stijlen.

Hierdoor wordt een inclusieve en diverse representatie van schoonheid bevorderd. Berichten ontvangen vaak duizenden likes en reacties, wat bijdraagt aan een cultuur van inclusiviteit en authenticiteit. Deze verandering heeft geleid tot een verschuiving in hoe schoonheid wordt gedefinieerd en gewaardeerd.

Vrouwen hoeven niet meer te voldoen aan traditionele schoonheidsidealen die vroeger werden opgelegd door de mode- en reclame-industrie. In plaats daarvan kunnen ze ervoor kiezen om hun natuurlijke schoonheid te omarmen en te vieren, en worden ze aangemoedigd om trots te zijn op hun unieke kenmerken en individualiteit.

Veranderingen

Recent onderzoek gepubliceerd in het International Journal of Fashion Design, Technology, and Education heeft aangetoond dat de gemiddelde lichaamsmaten van vrouwen in de Verenigde Staten in de loop der tijd zijn veranderd. Deze studie analyseerde gegevens van meer dan 5.500 vrouwen en onthulde dat de gemiddelde tailleomvang van vrouwen aanzienlijk is toegenomen sinds het begin van de 21e eeuw, wat wijst op een zorgwekkende trend van toenemend overgewicht en obesitas onder vrouwen.

Aan het begin van het millennium was de gemiddelde tailleomvang 34,9 inch, maar deze is nu gestegen naar gemiddeld 37,5 inch, wat een toename van 2,6 inch betekent. Deze verandering weerspiegelt niet alleen een stijging in de gemiddelde lichaamsomvang, maar benadrukt ook de diversiteit binnen verschillende etnische groepen.

Elk individu heeft unieke kenmerken en fysieke eigenschappen die bijdragen aan de rijke culturele en genetische variëteit die onze samenleving kenmerkt. Onderzoekers Susan Dunn en Deborah Christel van de Washington State University benadrukken dat de mode-industrie wordt beïnvloed door de veranderende demografie en benadrukken het belang van het aanbieden van kleding die past bij de realiteit van moderne vrouwen.

De Mode-Industrie

De toename van de gemiddelde tailleomvang heeft de mode-industrie geconfronteerd met de vraag hoe de sector zich kan aanpassen aan de evoluerende behoeften van consumenten.

Op dit moment dragen de meeste Amerikaanse vrouwen maat 16 tot 18, wat overeenkomt met de ondergrens van de plus-size categorie. Ondanks deze realiteit, waarin de diversiteit van lichaamsvormen en maten steeds meer wordt erkend, blijft een aanzienlijk deel van de mode-industrie vasthouden aan maat 2 als norm. Susan Dunn benadrukt dat het voor de mode-industrie cruciaal is om de huidige maten en pasvormen kritisch te evalueren en waar nodig te herzien, om een meer inclusieve en diverse benadering van mode te bevorderen.

“De kledingindustrie moet erkennen dat de gemiddelde vrouw niet zal verdwijnen. Ze is er en verdient kleding die zowel stijlvol als passend is,” zegt Dunn. De mode-industrie wordt aangemoedigd om kleding te ontwerpen die de diversiteit van lichaamstypes weerspiegelt, zodat alle vrouwen, ongeacht hun maat of vorm, mode kunnen dragen die hen zelfvertrouwen geeft en hen in staat stelt zich comfortabel en trots te voelen in hun kleding.

De Toekomst

De mode-industrie staat voor de uitdaging om zich aan te passen aan de veranderende schoonheidsnormen en demografische gegevens. Met de toenemende diversiteit in de samenleving ontstaat er een kans voor kledingontwerpers om innovatieve en inclusieve kledingopties te ontwikkelen. Het is essentieel voor de relevantie en vooruitgang van de mode-industrie om kledingmaten en -ontwerpen af te stemmen op moderne lichaamstypes.

Algemeen

Linda de Mol en Jeroen Rietbergen zijn weer gaan samenwonen: ‘Kleding van Jeroen ligt weer in de kast’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Linda de Mol hervindt rust en liefde in Portugal: “Sommige dingen zijn te waardevol om los te laten”

Na een bewogen periode, waarin zowel haar carrière als privéleven onder een vergrootglas lagen, lijkt Linda de Mol opnieuw balans te hebben gevonden. In het nieuwste nummer van haar eigen tijdschrift LINDA. blikt de presentatrice openhartig terug op de afgelopen tijd — en doet ze een opvallende onthulling: de kleding van Jeroen Rietbergen ligt weer keurig in hun vakantiehuis in de Portugese Algarve. Een klein detail, maar met een grote betekenis. Zonder het met zoveel woorden te zeggen, bevestigt Linda daarmee wat velen al vermoedden: zij en Jeroen zijn weer samen.

Een huis vol herinneringen aan familie, liefde en verlies

Al meer dan drie decennia is het vakantiehuis in Portugal een vaste plek voor Linda en haar gezin. Een huis waar niet alleen zomerse ontspanning centraal staat, maar waar ook tal van dierbare herinneringen liggen opgeslagen. In het interview deelt Linda hoe het huis al generaties lang een toevluchtsoord is — een plek waar ze samenkwam met haar kinderen, haar broer Jeroen, haar ouders en natuurlijk met Jeroen Rietbergen.

“Het leven gaat hier langzamer, en daardoor denk je er meer over na,” vertelt ze reflecterend. Het huis voelt als een tijdscapsule, waarin herinneringen uit het verleden moeiteloos samensmelten met het heden. Zo ligt het oude jeanshoedje van haar moeder nog altijd op zijn plek, als een tastbaar eerbetoon aan wie ze was. En nu dus ook de kleding van Jeroen — een subtiel, maar krachtig teken dat de liefde tussen hen opnieuw vorm heeft gekregen.


Terug naar de basis: Portugal als plek van bezinning

Linda’s liefde voor Portugal is niet nieuw. Al sinds haar jonge jaren is het haar tweede thuis, en dat blijkt ook uit de warmte waarmee ze over het land praat. Toch verliep het betrekken van het huis niet zonder slag of stoot. In de beginjaren werd het gezin geconfronteerd met een ambitieuze verbouwing die al snel uitmondde in taferelen zoals we die kennen uit Ik Vertrek. Denk aan taalbarrières, cultuurverschillen en misverstanden die uiteindelijk vooral voor komische anekdotes zorgden.


Een palmboompje met een verhaal

Eén van de meest gedenkwaardige momenten uit die periode was de kwestie rond een klein palmboompje in de tuin. Het boompje was ooit geplant door de vorige bewoners, ter nagedachtenis aan hun overleden zoon. Linda voelde direct dat het boompje méér was dan zomaar een plant en beloofde het met zorg te behandelen. Ze gaf het zelfs een ‘ereplek’ in het nieuwe tuinontwerp.

Maar tijdens de verbouwing ging het mis. De Portugese aannemer begreep haar uitleg niet helemaal goed. Toen Linda terugkwam van een korte reis, bleek het boompje pontificaal te zijn ingegraven — midden op het nieuwe terras. “Op de plek waar de zonnebedjes moesten komen!” zegt Linda met een glimlach. De aannemer keek haar vol trots aan: “You say tree very important, tree must stay!” Waarop Linda alleen maar kon zuchten: “Yes, maar niet hier midden op het terras!”

Het verhaal is luchtig en humoristisch, maar heeft een onderliggende betekenis: sommige dingen zijn te waardevol om zomaar te verplaatsen. Het boompje staat er nog steeds, als symbool voor trouw, herinnering en respect — waarden die ook terugkeren in haar hernieuwde band met Jeroen.


De liefde tussen Linda en Jeroen: geen makkelijke weg

De terugkeer van Jeroen Rietbergen in Linda’s leven komt na een roerige tijd. Hun relatie werd eerder overschaduwd door berichtgeving in de media, wat leidde tot een tijdelijke breuk. De publieke opinie was verdeeld en Linda trok zich lange tijd terug uit de schijnwerpers. Ze worstelde met gevoelens van teleurstelling, verdriet en twijfel — allemaal zichtbaar, maar nooit volledig uitgesproken.

Toch toont ze zich nu kwetsbaar en eerlijk. In haar eigen omgeving, op haar eigen tempo. De keuze om opnieuw samen te zijn met Jeroen lijkt er een van volwassenheid, vergeving en wellicht ook acceptatie. Het is geen statement, geen show — het is een stille herstart, waarbij het samen-zijn voorop staat.


“Je hoeft niet alles uit te leggen om begrepen te worden”

Dat Linda haar terugkeer naar rust en liefde niet breed uitsmeert in de media, lijkt een bewuste keuze. Ze gelooft in de kracht van het subtiele: het laten zien van de kleren van Jeroen in de kast van hun gezamenlijke vakantiehuis is wat haar betreft genoeg. De rest mag men zelf invullen. “Soms hoef je niet alles uit te leggen om begrepen te worden,” lijkt haar boodschap.

Het past ook bij de Linda zoals velen haar waarderen: een vrouw die ondanks haar publieke leven, haar privégevoelens beschermt. Die kiest voor nuance in plaats van sensatie. En die weet dat sommige dingen, hoe klein ook, voor haarzelf groots van betekenis zijn.


De kracht van herinneringen en rituelen

In het interview benadrukt Linda hoe belangrijk kleine rituelen zijn geworden. Zo houdt ze vast aan tradities die haar moeder ooit startte. Barbecues op het terras, lange wandelingen langs het strand, samen lachen aan tafel — het zijn rituelen die haar verbinden met haar familie én met zichzelf.

Het huis in Portugal is daarmee niet alleen een vakantiewoning, maar een plek van herinnering, groei en heling. Een plek waar verdriet én liefde mogen bestaan naast elkaar.


Een boodschap aan haar kinderen: “Dat boompje is belangrijk”

Linda sluit het interview af met een ontroerende boodschap aan haar kinderen. Ze vertelt dat ze het palmboompje in de tuin heeft laten opnemen in haar testament. “Ook als ik er niet meer ben, moet dat boompje blijven leven,” zegt ze resoluut. Daarmee geeft ze niet alleen blijk van haar liefde voor het leven, maar ook van haar wens om haar waarden door te geven.

Het is een kleine boom, maar met een groot verhaal. Net zoals de liefde tussen haar en Jeroen — niet perfect, maar diepgeworteld. En blijkbaar sterk genoeg om opnieuw te mogen groeien.


Conclusie: Stil geluk in de Portugese zon

Linda de Mol hoeft geen grote woorden meer. Geen interviews vol verklaringen, geen Instagram-posts met hartjes of hashtags. Het beeld van een kast, gevuld met herinneringen en een paar kledingstukken, zegt genoeg. In de rust van de Portugese Algarve heeft ze niet alleen zichzelf hervonden, maar ook de liefde.

En misschien is dat wel de mooiste boodschap van allemaal: dat het leven soms een omweg neemt, om je terug te brengen naar waar je altijd al thuis was.

Lees verder