Algemeen
Verboden glamour kiekjes van Willem Alexander en Máxima dan toch online!

Wanneer Koning Willem-Alexander, Koningin Máxima of de prinsessen Amalia, Alexia en Ariane in het wild worden gefotografeerd, mag dit niet zomaar online worden geplaatst. Dit is geregeld via de ‘mediacode’.
De mediacode zorgt ervoor dat de privacy van het koninklijk gezin wordt beschermd door te bepalen dat beelden buiten officiële evenementen niet zonder toestemming mogen worden gebruikt. Echter, deze mediacode krijgt steeds meer kritiek, en er ontstaan vaak discussies over of foto’s van het gezin, buiten officiële gebeurtenissen, door de media kunnen worden gebruikt.
Aangezien het Koningshuis wordt gefinancierd door belastinggeld, willen veel mensen meer weten over wat de leden van het Koningshuis allemaal doen. Ze zijn benieuwd hoe ze vakantie vieren en met wie ze omgaan. Critici vinden dat hoewel de leden van het Koningshuis geen publiek bezit zijn, er best wat meer openheid mag zijn.
De mediacode geldt echter niet altijd alleen in Nederland, vooral niet wanneer een lid van het Koningshuis in het buitenland onfortuinlijk wordt gefotografeerd.
Zo heeft de Koning een Duits blad al eens ‘dwingend gevraagd’ om een foto offline te halen. Maar aangezien de mediacode niet in het buitenland geldt, kan het alleen bij vragen blijven, zoals ook het geval was in Argentinië.
Onlangs zijn Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima samen met prinsessen Amalia en Alexia gespot in Griekenland. Opvallend was dat ze niet alleen waren; prinses Ariane ontbrak, maar de rest van het gezin was in gezelschap van beroemdheden.
Het Argentijnse blad Hola! publiceerde vakantiefoto’s van het gezin op luxe jachten, waaronder de Wajer 55 en de TM Blue One, een superjacht ter waarde van 15 miljoen euro van modeontwerper Valentino Garavani. De Oranjes waren op deze jachten te zien samen met de oprichter van het modemerk Valentino en de beroemde actrice Anne Hathaway, die in 2013 een Oscar won voor haar rol in “Les Misérables”.
De Nederlandse media zijn terughoudend met het plaatsen van deze foto’s vanwege de mediacode, maar op Twitter zijn ze inmiddels wel openbaar verschenen.
Evert Santegoeds, een bekende Nederlandse journalist, uitte zijn frustratie over de mediacode: “We zagen foto’s in Argentijnse bladen van de Oranjes op vakantie voordat ze naar Parijs gingen en daar zitten ze op het super-de-luxe jacht van Valentino, de kledingontwerper van onder andere Máxima’s trouwjurk.
Op dat schip zit ook Anne Hathaway, dus de Oranjes gaan tegenwoordig voor glamour. Ze zitten met z’n allen op dat schip. Ja, die foto’s mogen we in Argentinië wel zien en bij ons niet, door die mediacode.”
Guido den Aantrekker, een andere journalist, voegde hieraan toe: “De mediacode is volledig eenzijdig bedacht door Willem-Alexander. Als journalist kun je je daar wel of niet aan houden. De consequentie als je je er niet aan houdt, is dat je wordt uitgesloten.”
Deze opmerkingen illustreren de groeiende onvrede over de mediacode en de uitdagingen die journalisten ervaren bij het verslag doen over het privéleven van het Nederlandse koningshuis. De discussie blijft gaande over hoe ver de privacybescherming van publieke figuren mag gaan, vooral als het om met belastinggeld gefinancierde instellingen gaat.

Algemeen
Ruzie tussen MAFS-Femke en Olof bereikt nieuw hoogtepunt: ´Ik ben helemaal niet nep!´

De relatie tussen Olof en Femke gaat allesbehalve zoals gehoopt. Na een kort moment van opluchting, waarin ze samen met relatietherapeut Lennart Klipp hun problemen bespraken, leek er een kans voor verbetering. Toch liep het proces van herstel al snel vast. De zoektocht naar liefde die ooit hun gezamenlijke doel was, verandert nu steeds meer in een confrontatie die wordt gekarakteriseerd door verwijten, misverstanden en gekwetste gevoelens.
Olof’s onzekerheid speelt een grote rol
Tijdens een openhartig gesprek met Lennart geeft Olof toe dat zijn onzekerheid diep geworteld is. Hij vertelt over zijn verleden als topsporter en hoe hij, ondanks zijn harde werk, nooit echt het gevoel had uit te blinken. Olof legt uit dat de opmerkingen van anderen hem vaak het gevoel gaven dat hij niet goed genoeg was. “Ik heb op topniveau gezwommen, maar ik heb niet geëxcelleerd door mijn zijstraten,” vertelt hij. Deze onzekerheid beïnvloedt nu zijn relatie met Femke.
Femke ziet zowel goede als negatieve kanten
Femke erkent de pijn die Olof met zich meedraagt, maar maakt ook duidelijk dat sommige problemen bij hem zelf liggen. Ze ziet zijn positieve eigenschappen, maar merkt op dat hij nog steeds met zijn onzekerheden worstelt. Dit zorgt voor een steeds groter wordende kloof tussen het stel, die moeilijk te overbruggen lijkt.
Een gezellige avond eindigt in verwarring
Na een avond waarin het stel eindelijk leek te ontspannen, draaide de sfeer onverwacht bij. Femke vertelt dat ze de avond wilde afsluiten met een knuffel en een kus, maar Olof wilde nog iets zeggen. “Jij kan wel acteren hoor,” zei hij ineens. Femke was verbijsterd. Ze voelde zich gekwetst, alsof Olof haar integriteit in twijfel trok. “Het voelde alsof hij me nep noemde,” zegt ze, duidelijk nog aangeslagen door de woorden van haar partner.
Olof voelt zich genegeerd en trekt verkeerde conclusies
Vanuit Olof’s perspectief ziet de situatie er anders uit. Hij zegt zich uitgeput te hebben gevoeld na de avond en voegt eraan toe dat hij vond dat Femke hem minder aandacht gaf dan de vorige dag. “Als de camera draait, pakt ze mijn hand en geeft ze me een kus. Maar daarbuiten voel ik weinig,” legt Olof uit. Deze gevoelens leidde tot een felle reactie van Femke, die Olof beschuldigde van het beschuldigen van haar van ‘acting’. Olof probeert zijn bedoelingen uit te leggen, maar de misverstanden stapelen zich op.
Lennart confronteert Olof met zijn woorden
Relatietherapeut Lennart neemt Olof onder de loep en confronteert hem met de manier waarop hij zijn gevoelens uit. Lennart legt uit dat er een groot verschil is tussen het benoemen van je gevoelens en iemand beschuldigen. Hij waarschuwt Olof om zijn woorden zorgvuldig te kiezen, vooral als emoties hoog oplopen. Olof blijft echter zijn frustraties delen en wijst op de herhaalde drama’s die telkens uit kleine meningsverschillen voortkomen.
Toekomst van hun relatie is onzeker
De voortdurende misverstanden en felle confrontaties zetten de relatie tussen Olof en Femke verder onder druk. Wat ooit begon als een zoektocht naar liefde, lijkt nu steeds meer op een emotionele strijd. Het is de vraag of hun huwelijk de stormen die ze doormaken kan overleven, of dat het uiteindelijk zal eindigen in de eerste scheiding van dit seizoen.