Algemeen
Verboden glamour kiekjes van Willem Alexander en Máxima dan toch online!

Wanneer Koning Willem-Alexander, Koningin Máxima of de prinsessen Amalia, Alexia en Ariane in het wild worden gefotografeerd, mag dit niet zomaar online worden geplaatst. Dit is geregeld via de ‘mediacode’.
De mediacode zorgt ervoor dat de privacy van het koninklijk gezin wordt beschermd door te bepalen dat beelden buiten officiële evenementen niet zonder toestemming mogen worden gebruikt. Echter, deze mediacode krijgt steeds meer kritiek, en er ontstaan vaak discussies over of foto’s van het gezin, buiten officiële gebeurtenissen, door de media kunnen worden gebruikt.
Aangezien het Koningshuis wordt gefinancierd door belastinggeld, willen veel mensen meer weten over wat de leden van het Koningshuis allemaal doen. Ze zijn benieuwd hoe ze vakantie vieren en met wie ze omgaan. Critici vinden dat hoewel de leden van het Koningshuis geen publiek bezit zijn, er best wat meer openheid mag zijn.
De mediacode geldt echter niet altijd alleen in Nederland, vooral niet wanneer een lid van het Koningshuis in het buitenland onfortuinlijk wordt gefotografeerd.
Zo heeft de Koning een Duits blad al eens ‘dwingend gevraagd’ om een foto offline te halen. Maar aangezien de mediacode niet in het buitenland geldt, kan het alleen bij vragen blijven, zoals ook het geval was in Argentinië.
Onlangs zijn Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima samen met prinsessen Amalia en Alexia gespot in Griekenland. Opvallend was dat ze niet alleen waren; prinses Ariane ontbrak, maar de rest van het gezin was in gezelschap van beroemdheden.
Het Argentijnse blad Hola! publiceerde vakantiefoto’s van het gezin op luxe jachten, waaronder de Wajer 55 en de TM Blue One, een superjacht ter waarde van 15 miljoen euro van modeontwerper Valentino Garavani. De Oranjes waren op deze jachten te zien samen met de oprichter van het modemerk Valentino en de beroemde actrice Anne Hathaway, die in 2013 een Oscar won voor haar rol in “Les Misérables”.
De Nederlandse media zijn terughoudend met het plaatsen van deze foto’s vanwege de mediacode, maar op Twitter zijn ze inmiddels wel openbaar verschenen.
Evert Santegoeds, een bekende Nederlandse journalist, uitte zijn frustratie over de mediacode: “We zagen foto’s in Argentijnse bladen van de Oranjes op vakantie voordat ze naar Parijs gingen en daar zitten ze op het super-de-luxe jacht van Valentino, de kledingontwerper van onder andere Máxima’s trouwjurk.
Op dat schip zit ook Anne Hathaway, dus de Oranjes gaan tegenwoordig voor glamour. Ze zitten met z’n allen op dat schip. Ja, die foto’s mogen we in Argentinië wel zien en bij ons niet, door die mediacode.”
Guido den Aantrekker, een andere journalist, voegde hieraan toe: “De mediacode is volledig eenzijdig bedacht door Willem-Alexander. Als journalist kun je je daar wel of niet aan houden. De consequentie als je je er niet aan houdt, is dat je wordt uitgesloten.”
Deze opmerkingen illustreren de groeiende onvrede over de mediacode en de uitdagingen die journalisten ervaren bij het verslag doen over het privéleven van het Nederlandse koningshuis. De discussie blijft gaande over hoe ver de privacybescherming van publieke figuren mag gaan, vooral als het om met belastinggeld gefinancierde instellingen gaat.

Algemeen
Pijnlijke beelden: Jada Borsato keihard uitgescholden na ‘vreselijk slecht’ optreden

Jada Borsato legt school naast zich neer en kiest volledig voor muziek: eerste optredens roepen gemengde reacties op
De naam Borsato is in Nederland onlosmakelijk verbonden met muziek. Nadat vader Marco Borsato jarenlang succes had met zijn imposante zangcarrière, is nu dochter Jada Borsato bezig om haar eigen weg te vinden in de muziekindustrie. Onlangs gaf de jonge zangeres in een interview aan dat ze gestopt is met school, omdat ze haar energie volledig wil steken in het bouwen van een carrière als artiest.
Vol voor de muziek
Jada, dochter van Marco en Leontine Borsato, koos er kort na de middelbare school voor om geen vervolgopleiding te starten. In plaats daarvan besloot ze al haar aandacht te richten op zingen en optreden. “Ik heb geen plan B,” vertelde ze twee maanden geleden in een gesprek met het Algemeen Dagblad. Volgens de zangeres kan ze momenteel leven van haar muziek, al erkent ze dat het een onzekere weg is. “De ene maand verdien ik genoeg, de andere maand weet ik het niet zeker,” legde ze openhartig uit.
Bekend als ‘BN’er-kind’
Nederland kent inmiddels meerdere kinderen van bekende Nederlanders die een eigen plek proberen te veroveren in de showbizz. Denk bijvoorbeeld aan Sem van Dijk, de zoon van Wendy van Dijk en Xander de Buisonjé, of aan de familie Froger, waarvan de kinderen al jaren zingen zonder echt door te breken. Ook bij de familie Borsato wordt met belangstelling gekeken of de volgende generatie eenzelfde muzikale impact kan maken. Jada’s broer Luca speelt gitaar, maar heeft nog geen notering in de hitlijsten weten te behalen. Voor Jada geldt voorlopig hetzelfde: ze werkt hard, maar een grote hit is nog niet op haar naam geschreven.
Eerste stappen in de spotlight
Jada bracht eerder haar single Blik Op Jou uit, die inmiddels ruim 50.000 keer bekeken is op YouTube. Hoewel dit bescheiden cijfers zijn vergeleken met grote artiesten, benadrukt de jonge zangeres dat elke luisteraar telt en dat ze stap voor stap wil groeien. “Het is een proces,” aldus Jada.
Afgelopen week stond ze opnieuw op het podium, dit keer in Café de Bank in Veendam. Het optreden, in een intieme setting, was voor haar een kans om zich te laten zien aan een livepubliek. Bezoekers deelden foto’s en video’s van het optreden via sociale media.
Verdeelde reacties
Zoals vaak gebeurt bij jonge artiesten, riep ook dit optreden gemengde reacties op. Waar sommigen het waardeerden dat Jada haar passie durft te volgen en zich kwetsbaar opstelt op het podium, waren anderen kritisch over haar zang. “Ze moet nog veel groeien,” merkte een bezoeker op. Een andere kijker vond dat Jada meer tijd nodig heeft om zich te ontwikkelen voordat ze grotere podia betreedt.
Online werden ook minder milde opmerkingen gemaakt, waarbij sommigen de vergelijking met haar ouders niet konden laten. Toch is er een groeiende groep fans die juist nieuwsgierig blijft naar Jada’s ontwikkeling en haar moed prijst om ondanks kritiek door te gaan.
Een onzeker pad
De muziekindustrie staat bekend als een onvoorspelbare wereld, zeker voor jonge artiesten die nog aan het begin staan. Het feit dat Jada openlijk toegeeft dat er geen vast inkomen is en dat ze zonder plan B vol inzet op muziek, maakt haar verhaal extra kwetsbaar én inspirerend. Het getuigt van lef en doorzettingsvermogen om te kiezen voor een droom die allesbehalve gegarandeerd succes biedt.
Toekomstplannen
Hoewel er op dit moment nog geen concrete aankondigingen zijn van nieuwe singles of albums, lijkt Jada vastberaden om door te zetten. Ze blijft optreden in kleinere zalen en café’s, waar ze ervaring kan opdoen en haar stem verder kan ontwikkelen. Bovendien is ze actief op sociale media, waar ze haar volgers meeneemt in haar muzikale reis.
De druk van een bekende achternaam
Voor Jada is het onvermijdelijk dat haar carrière vergeleken wordt met die van haar vader. Marco Borsato bouwde in de jaren negentig en tweeduizend een indrukwekkende muziekcarrière op met vele hits en uitverkochte concerten. Voor zijn dochter kan die nalatenschap zowel een springplank als een last zijn: de verwachtingen liggen hoog, maar tegelijkertijd kan de naam deuren openen.
Jong talent in ontwikkeling
Of Jada het uiteindelijk redt om een blijvende plek te veroveren in de Nederlandse muziekwereld, zal de toekomst uitwijzen. Voor nu lijkt ze vooral bezig te zijn met ervaring opdoen, vallen en opstaan, en leren van elk optreden. Veel fans zien in haar een jong talent dat tijd nodig heeft om zichzelf te vormen en te groeien in een wereld die vaak snel oordeelt.
Wat vaststaat: Jada kiest bewust voor haar passie en zet daar alles op in. En dat alleen al maakt haar verhaal interessant om te volgen.