-

Algemeen

B&B vol liefde: Els loopt een blauwtje op en was dit een verkapte doodsbedreiging?

Avatar foto

Gepubliceerd

op

In de recente aflevering van B&B Vol Liefde hadden de deelnemers te maken met allerlei emotionele en ongemakkelijke situaties. Van scheve verhoudingen tot onverwachte uitspraken, het zat de kandidaten niet bepaald mee. Vooral Thijz, die zijn grote schoonmaakactie doorzette, leek vastberaden om Ammarie zo snel mogelijk te laten vertrekken. Ondertussen verliep de situatie bij Mirjam zonder enige romantische vooruitzichten, ondanks de schunnige opmerkingen van Robert Jan die meer beleefdheid dan flirten bleken te zijn. Alleen in Griekenland bloeide de liefde voorzichtig op.

Respectloos vertrek

Ammarie, een enthousiaste wildplukster, verliet de B&B van Thijz met een bittere nasmaak. “Hij gaat vrij respectloos met mij om,” zei ze op de ochtend van haar vertrek. Thijz, een zelfingenomen hippie, had haar willen wegsturen naar een andere camping, een voorstel dat Ammarie duidelijk niet accepteerde. Ondanks een laatste poging tot gesprek en een vriendelijk gebaar met een bosje lelietjes-van-dalen, was Thijz onvermurwbaar. Hij hielp haar slechts met inpakken om er zeker van te zijn dat ze zo snel mogelijk vertrok. Hij zwaaide haar uit terwijl hij haar camper nakeek, om zeker te weten dat ze echt weg was.

Nieuwe hoop met Mariël

Nauwelijks was Ammarie vertrokken of de sprankelende Mariël arriveerde bij de B&B van Thijz. Hij was verrast door haar verschijning en gaf toe dat hij haar alleen maar tot haar schouders had gezien. “Ik had haar alleen maar tot haar schouders gezien,” vertelde hij aan de camera. Het was duidelijk dat hij blij was dat ze niet dik was, want anders had ze haar kont niet kunnen keren in het rode busje waarin ze moest overnachten.

Mariël was enthousiast over alles wat ze zag en deed, wat Thijz op zijn beurt weer charmeerde. Hij begon meteen over zijn passie voor schilderen en legde uit dat hij het leuk vond om ongegeneerd een heel lichaam te bekijken tijdens het schilderen. “Ik probeer een beetje door je kleren heen te kijken, als je het niet erg vindt,” zei hij tegen Mariël. “Ik vind het leuk dat je ongegeneerd een heel lichaam gaat bekijken. Dus je kijkt naar benen en borsten en billen…”

Of Mariël degene zal zijn die Thijz kan bekoren, blijft de vraag. Ze lijkt zich in ieder geval niet te storen aan de rommelige staat van de B&B, maar of dat genoeg is om de klik te behouden, valt nog te bezien.

Spanningen in Zuid-Afrika

In Zuid-Afrika lijkt Marcel zichzelf boven Jacco te plaatsen. De voormalige marinier twijfelt aan Jacco’s overlevingsvaardigheden en laat dat duidelijk merken. “Voor mij is het gesneden koek,” zei hij zelfverzekerd. “Ik zie hem niet als geduchte concurrent.” Marcel leek zelfs een steek onder water te geven toen hij tijdens het graven van een gat opmerkte: “Je graaft je eigen graf,” een opmerking die mogelijk de eerste doodsbedreiging in de geschiedenis van B&B Vol Liefde was.

Tijdens een date met Mirjam liet Jacco een wat minder avontuurlijke kant van zichzelf zien. Het gesprek ging vooral over fietsen, wat Mirjam met een beleefd lachje onderging. Ze maakte zelfs een grap over fietsen met een leeuw, wat de overlevingskansen van Jacco in haar ogen niet veel goeds deed. Uiteindelijk werd de date abrupt beëindigd toen Mirjam aangaf dat het te koud was. De avond eindigde met Jacco die braaf in zijn tent bleef, terwijl de cameraploeg wel heen en weer kon lopen, een duidelijke aanwijzing dat Mirjam niet veel interesse in hem had.

Internationaal geklets en verrassende wendingen

Marcel scoorde punten bij Mirjam met zijn “internationaal geklets,” waarmee hij haar imponeerde. Het leek erop dat hij, ondanks eerdere twijfels, toch een kanshebber werd in de strijd om Mirjams hart. De vraag blijft echter of zijn charme voldoende zal zijn om haar te overtuigen.

Ondertussen in Griekenland lijken Iris en Jan het goed met elkaar te kunnen vinden. Ze bespreken openlijk hun toekomstplannen en dromen over avonturen op een zeilboot. Toch blijft er een mysterieuze spanning hangen, vooral wanneer Jan opmerkt: “Op de voorpagina van Quote kom je te staan met mij.” Dit roept vragen op over hun ware bedoelingen en achtergrond.

Misverstanden in Schotland

In Schotland kreeg Els eindelijk weer wat tijd alleen met Robert Jan, na het vertrek van de verjaardagsvisite en kandidate Annemarie. De twee maakten grapjes over beddengoed en stofzuigen, wat Els als flirten interpreteerde. Robert Jan zag dit echter gewoon als beleefdheid en was niet van plan om de andere dames die nog zouden komen, geen eerlijke kans te geven.

Tijdens een wandeling probeerde Els het ijs te breken met een grap over “meisjes plagen,” maar Robert Jan leek zich hier niet veel van te herinneren. “Meisjes plagen is… ik weet het niet meer,” antwoordde hij, wat voor Els duidelijk een blauwtje betekende.

Hoogte- en dieptepunten

Hoogtepunt: Iris en Jan die openlijk over een gezamenlijke toekomst nadenken. Hun avontuurlijke plannen en speelse interacties geven hoop op een succesvolle match.

Dieptepunt: Het respectloze gedrag van Thijz tegenover Ammarie. Zijn onverschilligheid en botte houding verdienen geen schoonheidsprijs.

Verrassing: Marcel, die met zijn onverwachte kennis van de Spaanse taal (“Si, si, claro!”) ineens een kanshebber lijkt te worden voor Mirjam, ondanks eerdere twijfelachtige momenten.

De komende afleveringen zullen uitwijzen of deze deelnemers hun liefdesavonturen succesvol kunnen afsluiten of dat er nog meer onverwachte wendingen op hen wachten. Met zoveel verschillende persoonlijkheden en onverwachte gebeurtenissen is B&B Vol Liefde dit seizoen spannender dan ooit.

Algemeen

Katja Schuurman en Babette van Veen gesloopt om optreden bij Boulevard: ”Vals kattengejank”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Het had een warm, nostalgisch moment moeten worden in de kerstspecial van RTL Boulevard, maar het optreden van Katja Schuurman en Babette van Veen leidde vooral tot verbazing, discussie en scherpe reacties op sociale media. De twee zangeressen, die in de jaren negentig samen met Guusje Nederhorst furore maakten als onderdeel van het populaire trio Linda, Roos & Jessica, mochten een liedje zingen in de feestelijke uitzending. Wat bedoeld was als een sfeervolle ode aan vroeger, werd door veel kijkers echter ervaren als pijnlijk ongemakkelijk.

Een nostalgische terugkeer met hoge verwachtingen

Voor veel kijkers riep de aankondiging meteen herinneringen op aan een tijdperk waarin Linda, Roos & Jessica niet weg te denken waren van de Nederlandse televisie. De groep ontstond vanuit Goede Tijden, Slechte Tijden, waar Katja Schuurman, Babette van Veen en Guusje Nederhorst uitgroeiden tot publiekslievelingen. Hun muziek was misschien niet technisch hoogstaand, maar wel herkenbaar, vrolijk en onlosmakelijk verbonden met een generatie.

Die nostalgische lading zorgde ervoor dat de verwachtingen hoog lagen. Juist tijdens een kerstspecial, een moment waarop kijkers gevoelig zijn voor emotie en warmte, hoopten velen op een klein, ontroerend eerbetoon aan vroeger. Zeker omdat Guusje Nederhorst er niet meer is en haar plek altijd voelbaar blijft wanneer Katja en Babette samen op een podium staan.

Een optreden dat niet landde

Al snel na het begin van het nummer werd duidelijk dat het optreden niet het gewenste effect had. Op sociale media, met name op X, verschenen vrijwel direct reacties van kijkers die zich verbaasden over de zang en de uitvoering. Waar Katja Schuurman bij sommige kijkers nog wegkwam met haar uitstraling en ontspannen présence, kreeg Babette van Veen het zwaarder te verduren.

Kijkers spraken over een optreden dat “onzeker”, “rommelig” en “niet zuiver” klonk. Ook de lichaamstaal van Babette werd besproken: volgens sommigen oogde ze houterig en zichtbaar gespannen. Het contrast met de professionele setting van RTL Boulevard maakte dat extra pijnlijk. Juist omdat het programma een groot podium biedt, verwachten kijkers een zekere kwaliteit, ook bij een nostalgisch moment.

Sociale media zijn genadeloos

Zoals tegenwoordig vaker gebeurt, speelde het oordeel zich grotendeels af op sociale media. X stroomde vol met korte, scherpe opmerkingen en ironische observaties. Sommige reacties waren mild en begripvol, andere ronduit hard. Humor werd daarbij niet geschuwd. Eén populaire reactie suggereerde zelfs dat dit optreden geschikt zou zijn als alternatieve verhoormethode voor geheime diensten — een opmerking die breed werd gedeeld en geliket.

Toch waren er ook kijkers die het duo verdedigden. Zij wezen erop dat Katja en Babette geen actieve zangcarrières hebben en dat het optreden vooral bedoeld was als gezellig kerstmoment, niet als vocale krachtmeting. “Het hoeft toch niet perfect te zijn?” klonk het bij deze groep. “Het gaat om de herinnering, niet om de noten.”

De erfenis van Linda, Roos & Jessica

Een belangrijk element in de discussie is de erfenis van Linda, Roos & Jessica. De groep stopte definitief na het wegvallen van Guusje Nederhorst, die begin 2004 op jonge leeftijd ziek werd en niet meer beter werd. Haar afwezigheid maakt elk gezamenlijk optreden van Katja en Babette beladen. Voor sommigen is dat reden om extra mild te oordelen, voor anderen juist om kritischer te zijn: als je het doet, moet het goed zijn.

Sindsdien hebben Katja Schuurman en Babette van Veen hun carrière vooral voortgezet in acteerwerk en televisie, niet in muziek. Dat ze af en toe nog samen zingen, gebeurt meestal in een losse, informele context. RTL Boulevard is echter geen huiskamer of reüniefeest, maar een nationaal bekeken entertainmentprogramma. Die context vergroot de lat.

Het spanningsveld tussen nostalgie en kwaliteit

Het optreden legt een breder spanningsveld bloot dat vaker terugkomt op televisie: hoe ver mag nostalgie reiken voordat het schuurt met kwaliteit? Programma’s spelen graag in op herkenning en sentiment, zeker rond kerst. Maar kijkers zijn tegelijkertijd kritischer dan ooit en laten dat direct horen.

Voor de redactie van RTL Boulevard is het balanceren: ruimte geven aan iconen uit het verleden, zonder dat het afbreuk doet aan de professionele uitstraling van het programma. Het optreden van Katja en Babette laat zien hoe dun die lijn kan zijn.

Geen schandaal, wel een les

Hoewel de kritiek fel kan klinken, is er geen sprake van een echt schandaal. Katja Schuurman en Babette van Veen hebben geen regels overtreden en deden zichtbaar hun best om er iets moois van te maken. De commotie zegt misschien wel meer over het huidige medialandschap dan over het optreden zelf.

In een tijd waarin alles wordt gefilmd, gedeeld en beoordeeld, kan een moment van kwetsbaarheid razendsnel omslaan in publieke afrekening. Dat maakt optredens als deze riskant, zeker voor artiesten die niet dagelijks op een podium staan om te zingen.

Conclusie: een kerstmoment dat bleef hangen

Wat bedoeld was als een warme, nostalgische kerstbijdrage, werd uiteindelijk een van de meest besproken momenten van de uitzending. Niet vanwege ontroering, maar vanwege de verdeeldheid onder kijkers. Sommigen genoten van de herinnering, anderen haakten af vanwege de uitvoering.

Eén ding is zeker: het optreden van Katja Schuurman en Babette van Veen heeft niemand onberoerd gelaten. En in televisieland is dat misschien wel het enige criterium dat altijd blijft gelden: of mensen blijven kijken, praten en reageren. Dat deden ze dit keer in ieder geval massaal.

Lees verder