Algemeen
Beelden gelekt mogelijke aanranding Ali B.: ‘Te heftig voor woorden’
De bekende Nederlandse rapper en televisiepersoonlijkheid Ali B staat twee dagen lang terecht voor de r*chtbank in Haarlem.

De 42-jarige artiest, wiens echte naam Ali Bouali is, wordt beschuldigd van vier zedenfeiten met drie vrouwen, waaronder een ex-kandidaat van The Voice of Holland en zangeres Ellen ten Damme. Het 0penbaar Min!sterie (OM) vervolgt hem voor twee verkr*chtingen en twee aanr*ndingen.
Aankomst bij de R*chtbank
Ali B arriveerde onder grote belangstelling bij de r*chtbank. In de parkeergarage verklaarde hij gemengde gevoelens te hebben over de zaak.
Hij beweerde dat hij nooit het signaal had ontvangen dat hij over de schreef ging: “We hebben een totaal andere beleving.”
Ali B gaf aan emotioneel te zijn en sprak over een “moment van ontlading” toen de 0fficier van just!tie (OvJ) de zaak voordroeg.
Hij vroeg zich af waarom het niet eerder duidelijk was geworden wat nu al vanaf dag één duidelijk leek: “En ik ben al volop gestraft door de suggestie.”
Tim Hofman en de Impact van BOOS
Ali B uitte zijn ongenoegen over de rol van Tim Hofman, de presentator van het onlineprogramma BOOS. Volgens Ali B hebben Hofman’s “leugens” geleid tot zijn maatschappelijke veroordeling.
“Op basis van zijn leugens werd ik uitgemaakt voor een beest en een s*ksueel roofdier. Collega’s en vrienden gingen er ook blind in geloven en willen niet meer met mij geassocieerd worden.
Alsof ik een besmettelijke z!ekte was.” De rapper gaf aan dat de afgelopen twee jaar zwaar voor hem waren, met angstaanv*llen en zelfm00rdgedachten: “De d00d leek warmer dan het leven. Ik dacht: misschien is het beter voor mijn familie dat ik niet meer besta.”
Afgeluisterd door de P0litie
Tijdens het onderzoek naar de zedenfeiten is Ali B afgeluisterd door de p0litie. De p0litie luisterde mee met gesprekken die de rapper voerde met zijn vrouw, waarin hij uitleg moest geven over buitenechtelijke affaires.
De r*chter citeerde uit deze afgeluisterde gesprekken tijdens de bespreking van de aang!fte van een anonieme vrouw. Deze vrouw beweert dat Ali B haar tijdens een schrijverskamp in een huis in Heiloo heeft verkr*cht en aangerand.
Volgens de aanklacht zou Ali B in augustus 2018 zijn hand in de legging van de vrouw hebben gestoken en over haar onderbroek hebben gewreven, wat als aanr*nding wordt beschouwd.
In een andere ruimte zou de verdachte onverwachts zijn vingers bij haar hebben binnengebracht terwijl ze orale s*ks had met een andere artiest, Ronnie Flex. Dit incident staat in de aanklacht vermeld als verkr*chting.
Ontkenning en Verdediging
Ali B ontkent beide beschuldigingen van aanr*nding en verkr*chting in Heiloo. Hij erkent wel dat hij zich herinnert dat hij ruzie kreeg met de vrouw in zijn eigen slaapkamer, waar ze bezig was met Ronnie Flex, omdat ze hem toesnauwde met woorden als ‘opdonderen’. “Dit vond ik erg disrespectvol,” aldus Ali B.
Verklaring van Ronnie Flex
Ronnie Flex, een collega-artiest, verklaarde zich niet veel te herinneren van het moment dat Ali B de vrouw zou hebben verkr*cht tijdens het schrijverskamp.
Hij herinnerde zich wel een “akkefietje” tussen Ali B en de vrouw, maar kon zich verder weinig details herinneren. Flex gaf aan dat hij daarna in slaap was gevallen. Andere aanwezigen op het schrijverskamp, waaronder rapper Bokoesam, zijn ook gehoord in deze zaak.
Incident in de Rechtbank
Kort na de aanvang van de strafzaak werd de zitting kort onderbroken door een incident. De parketp0litie verwijderde een man van de publieke tribune omdat hij zich verstorend gedroeg.
De bezoeker sloeg tegen het raam en begon te schreeuwen, waarna hij werd aangehouden en afgevoerd. Ali B, die vanaf het verdachtenbankje toekeek, zei dat de man hem dreigend aankeek.
Aang!ftes en Beschuldigingen
De zaak draait om twee aang!ftes en een melding. Jill Helena, een voormalige kandidaat van The Voice of Holland, deed aang!fte van aanr*nding in mei 2018.
Ze beweert dat ze door Ali B in een auto is meegenomen naar een afgelegen bospad bij Amsterdam of Amstelveen, waar ze ontuchtige handelingen moest ondergaan. De zangeres zal een slacht0fferverklaring voorlezen tijdens de zitting.
De tweede aang!fte komt van een vrouw die zegt in augustus 2018 door Ali B te zijn verkr*cht en aangerand tijdens het schrijverskamp in Heiloo. Ellen ten Damme heeft verklaard dat Ali B haar in april 2014 in de Marokkaanse stad Meknes heeft verkr*cht, tijdens tv-opnames voor het AVROTROS-programma Ali B en de Muziekkaravaan.
Voortgang van de Zaak
De zedenzaak tegen Ali B trekt veel media-aandacht, omdat het de eerste en enige strafzaak is over de vermeende misstanden bij The Voice of Holland. Het OM startte het str*frechtelijk onderzoek na een aflevering van BOOS over s*ksueel overschrijdend gedrag bij de talentenjacht.
Eind vorige maand maakte het OM bekend de zaak tegen bandleider Jeroen Rietbergen wegens gebrek aan bewijs te seponeren. Het onderzoek naar zanger Marco Borsato leidde in maart vorig jaar al tot een sepot. Borsato wordt wel vervolgd voor ontucht in een ander zedenonderzoek.
Ali B’s Laatste Woord
Aan het einde van de eerste zittingsdag geven de officieren van just!tie hun visie op de zaak en formuleren ze een strafeis.
Donderdag houdt de advocaat van Ali B zijn pleidooi, waarna Ali Bouali het laatste woord krijgt. Ali B benadrukte dat hij nooit het signaal heeft gekregen dat zijn gedrag ongepast was en dat hij vindt dat hij al genoeg gestraft is door de publieke opinie en de media.

Conclusie
De zaak tegen Ali B is complex en beladen, met beschuldigingen van ernstige zedenfeiten en een breed scala aan emoties en reacties van betrokkenen.
De uitspraak van de rechtbank zal ongetwijfeld grote gevolgen hebben, niet alleen voor Ali B, maar ook voor de betrokken vrouwen en de bredere discussie over s*ksueel wangedrag in de entertainmentindustrie. De komende dagen zullen cruciaal zijn in het bepalen van de toekomst van de rapper en de uitkomst van deze veelbesproken rechtszaak.
Algemeen
Delta-verkoper zorgt opnieuw voor ophef: Shock om wat hij aan de deur tegen meisje (13) zegt

Nieuwe video van deur-aan-deurverkoper zet Delta opnieuw in het middelpunt van de aandacht
Een nieuwe video van de inmiddels veelbesproken Delta-deur-aan-deurverkoper zorgt opnieuw voor talloze reacties op sociale media. De man werd eerder landelijk bekend door zijn opvallende en dwingende stijl, waarin de inmiddels beruchte uitspraak “Broer, wil je overstappen of niet?” centraal stond. Nu er opnieuw beelden zijn opgedoken waarin dezelfde verkoper aan de deur staat, lijkt het onderwerp opnieuw op te waaien en te zorgen voor veel gesprekken in buurten door het hele land.

De nieuwe video bevestigt voor veel kijkers wat zij al dachten: de verkoper trekt al langere tijd met dezelfde energieke, maar door sommigen als intimiderend ervaren manier door Nederlandse woonwijken. Het moment waarin hij bij een 13-jarig meisje aan de deur verschijnt, maakt extra veel los.
Nieuwe beelden zorgen voor onrust
De recent gedeelde video komt van een gezin uit het midden van Nederland. De moeder van het gezin was op het moment van aanbellen niet thuis, waardoor de 13-jarige dochter de deur opendeed. Via de deurbelcamera is duidelijk te zien hoe de verkoper meteen begint met een haast gehaaste introductie. Hij vraagt in gebrekkig Nederlands of de ouders thuis zijn en zegt dat hij “even voor het internet” komt.
Ondanks het feit dat het meisje duidelijk aangeeft dat haar ouders er niet zijn, blijft de man voor de deur staan. Hij wiebelt heen en weer, herhaalt meerdere keren luid het woord “broer” en vraagt vervolgens: “Wil je overstappen ja of nee?”
Voor veel kijkers voelt dat moment ongemakkelijk, juist omdat het meisje alleen thuis is. Online wordt benadrukt dat kinderen zich in zo’n situatie overvallen kunnen voelen. Sommige kijkers geven aan dat ze vinden dat een verkoper zich bewust moet zijn van dit soort situaties, vooral wanneer er geen volwassene aanwezig is.

Buurtbewoners herkennen de man meteen
De buurt reageert opvallend eensgezind: verschillende bewoners herkennen de verkoper direct als dezelfde persoon uit de video die eerder viral ging. Meerdere mensen melden dat hij de afgelopen weken bij diverse huizen in de straat heeft aangebeld.
Een bewoner vertelt:
“Hij heeft hier minstens bij zes of zeven huizen gestaan. Je herkent hem direct aan zijn manier van praten en hoe hij staat te wachten.”
Een andere buurtbewoner deelt dat de man bij hem aanbelde, terwijl hij op zijn tablet druk bezig was met het intikken van gegevens. De verkoper zou daarbij gezegd hebben dat overstappen “toch wel verstandig zou zijn, omdat alles anders veel duurder zou worden”.
Toen de bewoner aangaf al glasvezel te hebben, zou de verkoper licht geïrriteerd hebben gereageerd met de woorden: “Ja joh, succes ermee.”
Voor veel mensen voelt de conversatiestijl van de verkoper ongemakkelijk. In de video is ook te zien dat hij een klein dansachtig wiebeldansje maakt terwijl hij wacht. Hoewel het moment door sommigen humoristisch wordt omschreven, vinden anderen het juist ongepast en een tikkeltje “eng”.

Herinnering aan de eerste virale video
De verkoper werd een bekende verschijning nadat een eerdere video – waarin hij met stevige directheid om een overstap vraagt – massaal werd gedeeld op TikTok, Instagram en X. De uitspraak “Broer, wil je overstappen of niet?” groeide uit tot een meme, complete met remixvideo’s, imitaties en talloze reacties.
Hoewel de video voor sommige kijkers grappig bedoeld was, zorgde het ook voor zorgen over verkoopmethodes en de vraag hoe ver deur-aan-deurverkopers mogen gaan in hun benadering. De nieuwe beelden lijken die discussie opnieuw aan te wakkeren.

Delta reageert: ‘Dit past absoluut niet bij ons’
Delta, het bedrijf waarvan de verkoper in naam diensten zou verkopen, laat in een nieuwe verklaring aan het AD weten “diep geschokt” te zijn door de nieuwe video’s.
Een woordvoerder benadrukt dat deze vorm van benadering niet aansluit bij hoe het bedrijf wil communiceren:
“Dit past absoluut niet bij de vriendelijke en respectvolle manier waarop wij willen dat klanten worden benaderd.”
Volgens Delta is er direct contact opgenomen met het externe verkoopbureau dat verantwoordelijk is voor de inzet van deur-aan-deurverkopers. Het bedrijf zegt dat er “passende maatregelen” zijn genomen, maar vanwege privacywetgeving kan Delta niet concreet aangeven om welke maatregelen het gaat.
Dat zorgt bij sommige volgers voor vragen. Ze willen weten of de verkoper nog steeds actief is, of dat hij voorlopig niet meer namens Delta langs de deuren gaat. Het bedrijf laat echter niets los over de persoonlijke situatie van de man in kwestie.
@radio_veronica Afgelopen week ging deze Delta-verkoper viral door zijn nogal bijzondere manier van mensen overtuigen om over te stappen. De buurvrouw van luisteraar Marjolein had de verkoper ook voor haar deur… 🫣
Meldingen stromen binnen uit heel Nederland
De discussie blijft niet beperkt tot één wijk. Inmiddels melden mensen uit allerlei regio’s dat zij dezelfde man hebben gezien. Op Facebook delen tientallen gebruikers hun ervaringen, vaak met opvallend vergelijkbare verhalen.
Een van de reacties luidt:
“Hij was twee weken geleden bij ons aan de deur. Hij zei dat Ziggo binnenkort zou verdwijnen en dat iedereen verplicht naar glasvezel moest. Dat klopte natuurlijk helemaal niet.”
Meerdere bewoners benadrukken dat de man met zelfvertrouwen praat en soms informatie deelt die niet altijd juist lijkt te zijn. Voor veel mensen voelt dat alsof er druk wordt gezet om snel een beslissing te nemen, terwijl ze dat niet willen.
Kritiek op agressieve verkoopmethodes al langer aanwezig
De situatie staat niet op zichzelf. In verschillende delen van Nederland klagen inwoners al langer over deur-aan-deurteams die namens Delta, of andere providers, actief zijn. Vooral in drukke woonwijken ervaren bewoners dat verkopers regelmatig, soms zelfs meerdere keren per avond, aanbellen.
Een vrouw uit de Randstad vertelt:
“Zelfs met een nee-nee-sticker blijven ze aanbellen. Dan zeggen ze doodleuk dat het geen verkoopgesprek is maar een ‘informatieronde’. Dat voelt niet eerlijk.”
Delta erkent in haar verklaring dat het hier “volledig mis is gegaan” en belooft dat er strenger toezicht komt op de externe verkooppartner die deze verkopers inzet. Het bedrijf roept mensen die zich ongemakkelijk hebben gevoeld of zich onder druk gezet voelden op om zich te melden. Delta zegt persoonlijk contact aan te bieden om excuses te maken.
Waarom bedrijven vaak externe verkoopteams inzetten
Het gebruik van externe verkoopbureaus is in Nederland niet uniek. Veel bedrijven in de energie- en telecomsector werken met externe teams die op provisiebasis werken. Hoe meer klanten zij binnenhalen, hoe aantrekkelijker dat voor hen kan zijn.
Dat resulteert soms in verkoopmethodes die als te direct worden ervaren. Waar sommige verkopers vriendelijk en duidelijk zijn, zijn er anderen die vanwege tijdsdruk of prestatiedruk te ver gaan in hun pogingen om klanten te overtuigen.
Delta geeft aan dat het doel van hun deur-aan-deurcampagnes is om mensen “op een enthousiaste en transparante manier” kennis te laten maken met hun netwerk. Maar bij de huidige situatie is dat volgens het bedrijf niet geslaagd.
Een video die het hele land bezighoudt
Binnen enkele dagen is de nieuwste video al richting de half miljoen weergaven gegaan. In talloze appgroepen, buurtchats, socialmediapagina’s en fora wordt erover gesproken. Veel mensen delen het als waarschuwing, anderen puur omdat ze de bijzondere manier van communiceren opvallend of ongemakkelijk vinden.
Ondertussen blijft de vraag hangen: hoe gaat Delta om met het vertrouwen dat beschadigd is? En welke maatregelen worden er daadwerkelijk genomen om herhaling te voorkomen?
Dat de video veel aandacht genereert, staat vast. Maar voor Delta is het waarschijnlijk niet de vorm van publiciteit waarop het bedrijf had gehoopt.
Conclusie: discussie over verkoopmethodes is nog lang niet klaar
De nieuwe beelden hebben opnieuw aangewakkerd hoe gevoelig het onderwerp van huis-aan-huisverkoop ligt in Nederland. Bewoners willen duidelijkheid, transparantie en een vriendelijke benadering — en vooral géén druk.
Delta belooft beterschap, maar veel mensen wachten af hoe de situatie zich ontwikkelt en of de werkwijze van het verkoopbureau daadwerkelijk verandert.
Eén ding staat vast: de deur-aan-deurverkoper die het internet stormenderhand veroverde, heeft Nederland in ieder geval duidelijk gemaakt dat verkoopmethodes anno 2025 kritisch worden bekeken. En dat die aandacht, zelfs als het viral gaat, niet altijd positief hoeft uit te pakken voor een bedrijf.