-

Algemeen

Massa is Kassa-kijkers gaan helemaal los op Wendy: ”Keihard betrapt”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Gisteravond stond er weer een aflevering van “Familie Gillis: Massa is Kassa” op het programma. Zoals elke week laten kijkers massaal weten wat ze van bepaalde fragmenten of van de gehele uitzending vinden. Dit keer moest Wendy het flink ontgelden.

Massa is Kassa

Op vrijdagavond, een dag na “De Bauers”, moeten we het tegenwoordig doen met “Massa is Kassa”. De realityserie is inmiddels al aanbeland in het twaalfde seizoen, maar de kijkcijfers lopen steeds verder terug. Desondanks denkt Peter Gillis nog niet aan stoppen. Deze week liet hij weten dat hij ook graag seizoen 13 (en wellicht 14 en 15) wil maken. Of John de Mol daar ook zo over denkt, is maar de vraag. De vakantieparkenbaas, die zijn parken in Nederland aan een nieuwe pachter heeft overgedragen, moet immers ook nog voor de rechter verschijnen in de zaak tegen Nicol Kremers.

Maar vanavond waren Peter en zijn gezin gewoon weer op de buis te zien. In deze aflevering was er speciale aandacht voor Wendy, die druk bezig was met haar zangdebuut.

Meisje van de Handel

Eerder deze week kondigde Wendy haar eerste single aan via Instagram, en vandaag lanceerde ze deze officieel. Het nummer heet “Meisje van de handel”. Mogelijk is deze titel geïnspireerd op het nummer van Roy Donders, die in 2021 zijn liedje “Jongen van de handel” uitbracht. Hoewel Wendy zich hiermee als zangeres presenteert, blijft haar nieuwe carrièrepad niet onopgemerkt door het publiek.

Kijkers Reageren

Kijkers van de show merkten vanavond iets opvallends op: het kapsel van Wendy. Velen menen te zien dat Wendy een pruik draagt, en niet zomaar een pruik, maar volgens hen een slecht passende. Dit leidde tot een stortvloed aan reacties op social media, waarbij veel kijkers hun scherpe observaties deelden. Hier zijn enkele van die reacties:

  • “Is het iemand anders ook opgevallen dat Wendy een pruik draagt? Het ziet er echt niet uit!”
  • “Wendy probeert haar zangcarrière een boost te geven, maar die pruik helpt niet echt mee.”
  • “Kan iemand Wendy alsjeblieft een betere pruik bezorgen? Dit is gewoon zielig.”

Reflectie op Wendy’s Zangdebuut

Ondanks de kritiek op haar uiterlijk, was Wendy’s zangdebuut een belangrijk moment voor haar. Haar nummer “Meisje van de handel” is een stap in een nieuwe richting en laat zien dat ze niet bang is om nieuwe dingen te proberen. Het is echter duidelijk dat haar verschijning op televisie minstens zo veel aandacht trekt als haar muzikale talent.

De Toekomst van Massa is Kassa

Hoewel de kijkcijfers dalen, blijft “Massa is Kassa” een bron van vermaak en discussie onder zijn trouwe kijkers. Peter Gillis’ vastberadenheid om door te gaan met de serie, ondanks juridische problemen en wisselende kijkcijfers, toont zijn toewijding aan het programma en zijn publiek. Of de show een dertiende seizoen zal krijgen, hangt mogelijk af van de besluitvorming van John de Mol en de prestaties van de huidige seizoenen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Wendy van Hout (@wendy.van.hout)

Conclusie

“Familie Gillis: Massa is Kassa” blijft een polariserende show die zowel fans als critici aantrekt. Wendy’s nieuwe stap in de muziekwereld biedt stof tot nadenken en discussie, net zoals de show zelf dat doet. Terwijl de toekomst van de serie onzeker is, blijft het voorlopig een vaste waarde op de Nederlandse televisie.

Kijkers zullen ongetwijfeld blijven afstemmen om te zien wat er verder gebeurt met Peter, Wendy en de rest van de familie Gillis. Of Wendy’s zangcarrière zal slagen en of de show een nieuw seizoen krijgt, blijft voorlopig een open vraag. Maar één ding is zeker: “Massa is Kassa” blijft een bron van gesprek en vermaak voor velen.

Algemeen

Carrière Jan Smit definitief voorbij: ´Hij is compleet ingestort´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Jarenlang was Muziekfeest op het Plein een vaste waarde in de zomerprogrammering van de NPO. Onder leiding van Jan Smit trok het programma volle pleinen en respectabele kijkcijfers. Maar die tijden lijken voorbij. Tv-kenner Tina Nijkamp uit stevige kritiek en suggereert zelfs een mogelijke degradatie van het programma naar NPO 3.

Flinke daling in populariteit

Waar het programma voorheen steevast boven het miljoen kijkers scoorde, komt het nu volgens Nijkamp nauwelijks boven de 500.000 uit. In haar populaire podcast Tina’s TV Update vraagt ze zich openlijk af waarom er juist dit jaar meer afleveringen zijn ingepland. “Vorig jaar waren het er nog vier, dit jaar zes. Dat is veel, zeker als je ziet wat het oplevert,” aldus Tina.

Van regionaal succes naar karig reisschema

Het oorspronkelijke idee achter Muziekfeest op het Plein was een tour langs verschillende steden in Nederland. Een feest voor de regio, direct bij de mensen op het plein. Dit jaar zijn er echter nog maar twee opnamelocaties: Leeuwarden en Amsterdam. Dat komt volgens Nijkamp mede door de kosten die gepaard gaan met het steeds verplaatsen van het decor.

Minder breed draagvlak

Voor veel kijkers was het reizende karakter juist de charme van het programma. Door het in te perken tot slechts twee steden, verdwijnt dat lokale gevoel. “Het krijgt daardoor een veel minder breed draagvlak in het land,” stelt Tina. Ze vergelijkt het met Nederland Muziekland, een programma dat uiteindelijk ook zijn glans verloor toen het steeds minder mobiel werd.

Opnames in Amsterdam al afgerond

De aflevering in Amsterdam werd onlangs al opgenomen, op een locatie langs de Ring. Daarmee lijkt het spektakel meer op een festivaluitzending dan op een intiem volksfeest. De grote vraag is of deze nieuwe invulling nog wel aanslaat bij het trouwe publiek dat gewend was om de artiesten voor hun eigen stadhuis te zien optreden.

NPO 1 past niet meer

Nijkamp vindt dat het programma eigenlijk niet meer thuishoort op NPO 1. “Het muzikale karakter zou beter passen bij NPO 3, dat sowieso meer muziek en jongerenprogramma’s uitzendt.” Volgens haar is het behouden van Muziekfeest op het Plein op het hoofdnet een vorm van vasthouden aan iets dat zijn tijd heeft gehad.

Kans voor de concurrentie

De zomerperiode waarin het programma wordt uitgezonden – tussen 25 juli en 29 augustus – is doorgaans rustig op televisiegebied. Tina merkt op dat dit de ideale kans is voor commerciële zenders om met een nieuwe show te komen. “Als RTL of SBS met iets vernieuwends komt, kunnen ze zomaar de aandacht van het grote publiek opeisen.”

Onzekere toekomst voor Jan Smit en zijn muziekfeest

Hoewel Jan Smit al jarenlang het vertrouwde gezicht is van het programma, is het nog maar de vraag of Muziekfeest op het Plein nog toekomst heeft op de huidige zender. Als de kijkcijfers dit jaar opnieuw tegenvallen, zou een verschuiving naar een andere net of zelfs een volledige stopzetting niet ondenkbaar zijn. Vooralsnog moet Jan hopen dat het publiek hem deze zomer nog massaal weet te vinden.

Lees verder