-

Algemeen

Koninklijk expert deelt hartbrekende waarheid over nieuwe foto Kate Middleton

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Kate Middleton was sinds eerste kerstdag niet meer in het openbaar gezien – totdat het Amerikaanse nieuwsnetwerk TMZ haar maandag plotseling voor de camera betrapte. Hoewel geen enkele Britse tabloid om verschillende redenen heeft besloten de foto te publiceren, is het het gesprek van de dag geworden en worden er nog meer vragen gesteld over Kate’s gezondheidsstatus.

Het eerste publieke optreden van de prinses van Wales na haar operatie werd gisteren door het leger aangekondigd. Het duurde echter niet lang voordat het werd verwijderd – en Kensington Palace heeft het nog niet bevestigd. Ondertussen heeft haar oom besloten het geheim te houden van wat ze van plan is.

Verschillende koninklijke experts hebben zich uitgesproken over de nieuw gemaakte paparazzifoto van Kate, en een van de belangrijkste thema’s is dat Kate plotseling kwetsbaar wordt. Sommigen zeggen dat het maken van een foto hoogstwaarschijnlijk het laatste was wat Kate wilde, terwijl anderen geloven dat het een ‘deprimerende’ waarheid over haar huidige leven laat zien.

Hoewel er nog ongeveer een maand resteert voor Pasen, wat aanvankelijk de eindperiode zou zijn voor Kate’s herstel, suggereert het nieuws dat de prinses op weg is naar het dagelijks leven.

Op maandag 4 maart publiceerde de Amerikaanse nieuwssite TMZ de eerste foto van Kate Middleton die sinds haar operatie van Kate Middleton is gemaakt. De prinses is sinds eerste kerstdag niet meer in het openbaar gezien, en op de nieuwe foto is Kate te zien met een zonnebril op de passagiersstoel van een auto.

Ondertussen heeft Kate Middleton om privacy gevraagd tijdens haar herstelfase, dus er is nog geen Britse tabloid op de hoogte. Sinds ze op 16 januari in het ziekenhuis werd opgenomen om de geplande buikoperatie te ondergaan, is Kate’s agenda volledig opgeruimd. Nu is haar eerste optreden na herstel bevestigd.

Woensdag bevestigde de minister van Defensie dat Kate Middleton de generale repetitie van Trooping the Colour op 8 juni zal bijwonen, voorafgaand aan het hoofdevenement op 15 juni. Kensington Palace moet de aanwezigheid van de prinses van Wales bij het evenement nog bevestigen, en slechts enkele uren later blijkt dat het een grote vergissing was.

Zoals verschillende Britse kranten meldden, is de mogelijke terugkeer van Kate Middleton naar de koninklijke dienst verwijderd van een legerwebsite. Volgens GB News werd Kensington Palace “niet geraadpleegd” over het optreden van de prinses van Wales.

Veel koninklijke fans maken zich zorgen over Kate’s welzijn, en sommigen hebben geëist dat het paleis meer updates zou geven over hoe het met haar gaat. Ondertussen zei een koninklijke woordvoerder dat het paleis “in januari duidelijk had gemaakt” dat ze alleen belangrijke updates zouden geven als dat nodig was.

De eerste foto van Kate na de operatie, die TMZ publiceerde, heeft er nu toe geleid dat veel koninklijke experts eisen dat Kate en het paleis actie ondernemen om de situatie aan te pakken naarmate de speculaties toenemen.

Kensington Palace heeft Kate Middleton en haar privacy fel beschermd terwijl ze herstellende is van een operatie. Er lekten geen foto’s van haar toen ze het ziekenhuis verliet of aankwam, en zelfs toen zij en haar familie een paar weken geleden naar hun landgoed Anmer Hall in Sandringham reisden, deden ze dat zonder dat er fotografen in de buurt waren.

Dat er nu een foto van Kate is gelekt, wordt ongetwijfeld gezien als een mislukking en teleurstelling voor het paleis. Ondertussen betoogt Jack Royston, hoofdcorrespondent van Newsweek, dat het vrijgeven van zo weinig informatie door de regering – waar het publiek om heeft gevraagd – heeft bijgedragen aan de situatie.

“Het soort geheimhouding dat Kensington Palace in deze situatie heeft gebracht, heeft een volledig koortsachtige, wilde speculatie online aangewakkerd, en dat schept de vraag die betekent dat TMZ weet dat ze veel geld gaan verdienen met het publiceren van deze foto’s, omdat ze weten dat enorme aantallen mensen gaan om op dit verhaal te klikken”, vertelde Royston dinsdag aan Good Morning Britain.

“En dat betekent dat ze grote bedragen aan de fotograaf kunnen betalen, waardoor het voor de fotograaf de moeite waard is om het risico te nemen om deze foto’s te maken.”

Royston verklaarde dat Kensington Palace de situatie beter had kunnen aanpakken, waardoor het vorige week allemaal verdwenen was. “Kate had zelf een foto kunnen maken. Ze had een selfie kunnen maken. William had ‘m kunnen nemen. Het hoefde geen goed beeld te zijn. Het hoefde geen afbeelding met hoge resolutie te zijn. Het moest gewoon een foto of een kleine video zijn, zoals Charles deed,” vervolgde hij.

De koninklijke deskundige voegde eraan toe dat Kensington Palace het alleen maar heeft laten ‘uitgroeien tot iets groots’ omdat ze Kate niet goed genoeg hebben beschermd.

“Wat er effectief is gebeurd, is dat ze dit hebben laten uitgroeien tot iets groots, en als ze er eerder waren geweest, hadden ze Kate eigenlijk beter beschermd”, vervolgde Jack Royston toen hij op Good Morning Britain verscheen.

“Het voelde destijds waarschijnlijk alsof ze haar beschermden en beschermden door haar gewoon ongestoord verder te laten gaan met haar herstel, maar eigenlijk beschermt dit Kate niet. Omdat ze in Windsor werd gepest, speculeert de [Daily] Mail dat ze misschien op de vlucht was, maar dat dat haar niet beschermt. Ze zou zich op dit moment niet beschermd voelen.

Er gaan geruchten rond dat Kate mogelijk op de foto wilde terwijl ze in de auto zat. Volgens Christopher Andersen, auteur van The King, was het echter “absoluut” niet in scène gezet.

“Ze probeerde samen met haar moeder Windsor uit te sluipen en was duidelijk niet blij dat ze door een fotograaf waren opgemerkt”, vertelde Andersen aan Fox. “Dit gedoe zal alleen maar meer speculaties aanwakkeren over wat er werkelijk aan de hand is met Kate en met haar schoonvader, koning Charles.”

Hij voegde eraan toe: “Op typisch zelfvoldane wijze heeft het paleis vorige week een verklaring uitgegeven waarin werd benadrukt dat alles volgens plan verliep. Ze hebben echter nooit uitgelegd waarom Kate weken in het ziekenhuis heeft doorgebracht na een ‘geplande buikoperatie’ en maandenlang opgesloten moest blijven. Vanaf het begin was het allemaal vreselijk raar.”

Hebben ze mogelijk de eisen van het publiek onderschat met betrekking tot wat zij vinden dat ze recht hebben om te weten in plaats van dat ze zouden moeten weten? Volgens Daniela Elser vertelt de paparazzifoto van Kate, gepubliceerd op de website van TMZ, een groter verhaal, en het is geen gelukkig verhaal.

Was de black-out van Kensington Palace en William een grove misrekening? Zou dit plan altijd mislukken in een tijd waarin het publiek meer verantwoordelijkheid en transparantie eist? vroeg Elser zich af in een column voor News.com.au. Hoeveel privacy en ruimte krijgt, heeft of verdient een toekomstige koningin?

“Met deze nieuwe beelden is het deprimerend dat het er veel op lijkt dat Kate vond dat ze haar gezicht in het openbaar moest laten zien om het tij van delirium te keren. Er is iets vreemds, verontrustends en vreemds aan het feit dat het internetgepeupel het plan voor het herstel van de 42-jarige kan wijzigen.”

Bovendien voegde Elser eraan toe dat prins William een rol had gespeeld in de publicatie van de foto. Vorige week annuleerde hij de koninklijke dienst vanwege een ‘persoonlijke aangelegenheid’, wat aanvankelijk aanleiding gaf tot speculaties over Kate’s gezondheid. Later werd bevestigd dat dit niet het geval was, maar zoals de verklaring was, zoals Elser omschrijft als ‘doelbewust vaag’, maakte hij het zijn vrouw niet gemakkelijker.

“Waarom helpt hij niet met opruimen”

“Dus de prins heeft meegeholpen aan het maken van de rotzooi – waarom helpt hij niet met opruimen? Waarom is het aan Kate, die een operatie heeft ondergaan die ingrijpend genoeg is om twee weken in het ziekenhuis te rechtvaardigen, om de grabbelton vol idiote theorieën over waar ze is en wat er aan de hand zou kunnen zijn, te verdrijven?” ging zij door.

Daniela Elser sloot haar column af met een analyse van de nieuwste foto van Kate, met de vraag of ze er echt “uitziet als een vrouw die klaar is of graag weer gezien wil worden” of “aan het publiek getoond wil worden als een museumexemplaar.”

“Ik veronderstel dat als er één les uit dit alles getrokken kan worden, het is dat prinsessen alle idioterie en diamanten kunnen krijgen die ze maar willen, maar een keuze? Vrijheid? Echte onafhankelijkheid? Misschien bestaat er toch niet zoiets als een gratis landgoed met tien slaapkamers in Norfolk. Alles heeft een prijs”, aldus Elser.

Algemeen

Ophef in The Passion door Mike en Monique: ‘Ik ben bij je’ krijgt plots een andere betekenis

Avatar foto

Gepubliceerd

op

The Passion 2025 krijgt onverwachte wending door komst van Mike en Monique uit Winter Vol Liefde

Wat bedoeld was als een ingetogen moment in een jaarlijks terugkerende televisietraditie, veranderde op donderdagavond in een onderwerp van nationale discussie. Tijdens de vijftiende editie van The Passion verschenen Mike en zijn moeder Monique – bekend van het populaire datingprogramma Winter Vol Liefde – kort op het podium. Hun verschijning was misschien slechts enkele zinnen lang, maar de reacties die erop volgden waren allesbehalve klein.

De aankondiging kwam pas op de middag van de uitzending, wat het verrassingseffect alleen maar groter maakte. De keuze om de twee realitysterren een plek te geven in het doorgaans serieuze en muzikale paasevenement leidde al snel tot een golf aan reacties op sociale media, in columns én bij tv-recensenten.


Verbazing en discussie tijdens de uitzending

Kijkers die hadden afgestemd op The Passion – dat ieder jaar op Witte Donderdag wordt uitgezonden en traditiegetrouw het lijdensverhaal van Jezus vertelt in een eigentijds jasje – wisten even niet wat ze zagen toen plots Mike en Monique op het podium verschenen. Hun bijdrage bestond uit een korte tekstpassage, passend binnen het verhaal, maar hun verschijning deed bij velen de wenkbrauwen fronsen.

Hoewel het moment inhoudelijk klein was, werd het onmiddellijk opgemerkt. Velen deelden screenshots van het fragment op X (voorheen Twitter), Instagram en TikTok. De reacties varieerden van verbazing tot cynisme. Sommige kijkers vroegen zich af of The Passion nu vooral mikt op “talk value”, meer dan op spirituele of muzikale inhoud.


Kritiek op de programmamakers: “Waar is de lijn?”

De meeste kritiek richtte zich niet zozeer op Mike en Monique zelf, maar op de makers van The Passion. Waarom werd gekozen voor deelname van twee personen die hun bekendheid vooral danken aan reality-tv? Was het een bewuste poging om een jonger, digitaal publiek te bereiken? Of juist een wanhopige poging om relevant te blijven in een steeds competitiever televisielandschap?

In talkshows en columns werden de vragen openlijk gesteld. Had een programma met een religieus en cultureel karakter als The Passion niet beter kunnen kiezen voor deelnemers met een inhoudelijke of artistieke achtergrond?

De programmaredactie heeft vooralsnog geen officiële reactie gegeven op de keuze voor Mike en Monique, maar het is duidelijk dat de beslissing in elk geval tot brede aandacht heeft geleid.


Veronica Superguide-columnist noemt het “het meest gênante tv-moment van 2025”

De scherpste kritiek kwam van Robin Heerkens, hoofdredacteur van Veronica Superguide. In zijn wekelijkse column spaarde hij de makers van The Passion niet:

“In een wanhopige poging om een viral-momentje te creëren, mochten Winter Vol Liefde-sterren Mike en zijn moeder Monique een paar woorden opdreunen bij het podium,” schreef hij.

Heerkens ging verder door te stellen dat het moment niet alleen onnodig was, maar ook ten koste ging van de toon en het karakter van het programma:

“We hoeven niet meer verder te zoeken: het meest gênante tv-moment van 2025 zat in The Passion.”

Zijn column werd breed gedeeld via entertainmentplatforms en zette de discussie nog verder op scherp. Veel lezers sloten zich aan bij zijn kritiek, terwijl anderen het juist opnamen voor de inclusieve en moderne benadering van het programma.


Ironie rondom het thema van het jaar

Het thema van deze editie van The Passion was “Ik ben bij je” – een boodschap van troost en nabijheid, passend bij het paasverhaal. Die boodschap kreeg echter een onverwacht ironische lading toen Monique samen met haar zoon op het podium verscheen.

Heerkens speelde hier in zijn column subtiel op in:

“Monique past overigens wel héél goed bij het thema ‘Ik ben bij je’. Dat neemt ze heel letterlijk, weet zoon Mike uit jarenlange ervaring.”

Deze opmerking – bedoeld als humoristische prik – werd door velen op sociale media overgenomen, wat zorgde voor een stroom aan memes, gevatte reacties en ludieke video’s. Of het nu terecht was of niet, feit is dat Monique’s aanwezigheid het thema van het jaar onbedoeld een dubbele laag gaf.


Online reacties: van humor tot afkeuring

Op X, Instagram en TikTok lieten kijkers massaal van zich horen. Sommige reacties waren speels van toon, anderen ronduit kritisch.

“Waren alle echte acteurs ineens bezet?” schreef iemand cynisch.
Een ander vroeg zich af: “Volgend jaar Giel de Winter als Judas?”
Ook veelvoorkomend: “Kan iemand me uitleggen waarom Mike en Monique in hemelsnaam een rol hebben in The Passion?”

Toch waren er ook geluiden die opriepen tot nuance. Sommige kijkers gaven aan dat The Passion juist altijd zoekt naar verbinding en actualiteit, en dat daar ruimte is voor een breed scala aan stemmen en gezichten. “Of je nou van reality-tv houdt of niet, het zijn óók mensen met een verhaal,” aldus één van de reacties.


Caststrategie of media-experiment?

De vraag blijft hangen: was de keuze voor Mike en Monique onderdeel van een bewuste mediastrategie? Wilde de redactie het programma een virale boost geven door herkenbare gezichten uit een andere tv-wereld te introduceren?

In het verleden werden vaker verrassende keuzes gemaakt voor de cast van The Passion, maar deze editie lijkt een nieuwe grens te hebben verkend. De snelle verspreiding van het fragment en de hoeveelheid aandacht die het opleverde, wijst erop dat die strategie op z’n minst effect had – al is het nog maar de vraag of dat positief uitpakt voor de reputatie van het programma.


Een uitzending die mensen bezighoudt

Los van de inhoudelijke discussies is één ding zeker: The Passion 2025 laat niemand onberoerd. Of je nu fan bent van het paasspektakel of juist sceptisch kijkt, het programma wist wederom de aandacht te trekken van een breed publiek. De buzz die ontstond rondom de aanwezigheid van Mike en Monique bewijst dat televisie anno 2025 nog steeds in staat is om het gesprek van de dag te bepalen.

De komende tijd zal moeten uitwijzen of dit moment The Passion blijvend verandert, of dat het wordt gezien als een eenmalige, discutabele keuze. Wat de uitkomst ook is: het gesprek over de balans tussen cultuur, religie, entertainment en relevantie is geopend – en dat is misschien wel het belangrijkste resultaat van deze editie.


Blijf ons volgen voor meer achtergrondverhalen over televisie, media en BN’ers die het gesprek van de dag bepalen.

Lees verder