-

Algemeen

Kijkers Massa is Kassa worden misselijk na zien van deze beelden: “Wat een varken”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Ondanks alle tegenslagen en controverses waarmee Peter Gillis in het nieuws is gekomen, blijft Talpa het programma Massa is Kassa uitzenden waarin hij verschijnt. De vakantieparkenmiljonair, die steeds minder parken onder zijn hoede heeft, verscheen onlangs weer op televisie. Dit heeft opnieuw voor de nodige opschudding gezorgd.

Honderdduizenden kijkers hadden afgestemd op SBS6 en reageerden vol afschuw toen ze Peter en Wendy een crompouche zagen eten. Het bewuste fragment heeft voor veel ophef gezorgd en kijkers hebben hun verontwaardiging geuit op sociale media. In het fragment is te zien hoe Peter en Wendy van een crompouche genieten, maar het is vooral het moment waarop Peter drie worstenbroodjes naar binnen werkt dat bij veel kijkers de grens bereikt.

Op Twitter hebben kijkers met verbazing gereageerd op dit eetgedrag. Een van hen schreef: “Oh nee, daar gaan de worstenbroodjes weer naar binnen. Dat gaat Peter niet afleren, die vreetgewoonte.” Een andere reactie was nog scherper: “De man eet drie worstenbroodjes en een crompouche. Wat een varken is het ook. Die krijgt binnenkort een hartaanval.”

Eerder veroorzaakte Peter Gillis ook al ophef onder de kijkers toen hij voor het eerst zijn schoonouders ontmoette bij hen thuis. De kennismaking begon al bizar toen Peter als een bezetene begon aan te bellen. Daarna besloot hij de ouders van Wendy herhaaldelijk te beledigen, wat bij veel kijkers voor verbazing en verontwaardiging zorgde.

De herhaalde controverse rondom Peter Gillis lijkt het publiek te verdelen, waarbij sommigen zijn gedrag als vermakelijk beschouwen en anderen het als beledigend en ongepast ervaren. Het blijft een onderwerp van discussie, maar één ding is zeker: de aanwezigheid van Peter Gillis op televisie blijft de gemoederen bezighouden.

De voortdurende aanwezigheid van Peter Gillis op televisie heeft veel mensen verdeeld en heeft geleid tot een voortdurende discussie over zijn gedrag en optredens in de media. Sommige kijkers vinden zijn gedrag vermakelijk en genieten van de controverse die hij veroorzaakt, terwijl anderen zijn gedrag als beledigend en ongepast beschouwen.

De controverse rondom Peter Gillis is niet nieuw; hij heeft herhaaldelijk de krantenkoppen gehaald vanwege verschillende schandalen en incidenten. Ondanks de kritiek en verontwaardiging lijkt hij echter nog steeds een vaste plaats te hebben in de programmering van Talpa, wat bij sommige kijkers tot frustratie leidt.

Het feit dat Peter Gillis in de schijnwerpers blijft staan, roept vragen op over de verantwoordelijkheid van mediabedrijven en programmamakers. Moeten zij meer zorg dragen voor de keuze van hun gasten en de impact van hun gedrag op het publiek? Of moeten kijkers zelf beslissen wat zij wel of niet willen zien?

Het is een dilemma dat niet alleen geldt voor Peter Gillis, maar voor de bredere media-industrie. Televisieprogramma’s en reality-tv trekken vaak kijkers met controversiële persoonlijkheden en situaties, in de hoop op hogere kijkcijfers en meer reclame-inkomsten. Dit kan echter leiden tot morele en ethische vraagstukken over wat wel of niet geschikt is voor uitzending.

Terwijl sommige kijkers pleiten voor meer verantwoordelijkheid en ethisch bewustzijn in de media, blijft de discussie voortduren. De zaak van Peter Gillis is slechts een voorbeeld van een groter debat over de rol van de media en de verantwoordelijkheden van programmamakers.

Algemeen

Dit zegt het buitenland over optreden Claude: ‘Wat is dit nou weer?’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Claude weet Europa te betoveren met zijn aanstekelijke nummer C’est La Vie. De 21-jarige zanger vertegenwoordigt Nederland dit jaar op het Eurovisie Songfestival en lijkt tijdens de halve finale in het Zwitserse Basel niet alleen het Nederlandse publiek, maar ook internationale commentatoren en media voor zich te hebben gewonnen. Zijn frisse uitstraling, zelfverzekerde optreden en het catchy refrein maken hem volgens velen tot een serieuze kanshebber in de grote finale.

België is onder de indruk: “Proper naar die finale”

Een van de opvallendste lofuitingen kwam van onze zuiderburen. De Vlaamse Songfestival-commentator Peter Van de Veire was duidelijk gecharmeerd van Claude’s optreden. “Heel netjes. Heel goed gedaan, Nederland. Proper door naar die finale, dat voel je nu al,” klonk het enthousiast. Daarmee sprak hij niet alleen zijn eigen bewondering uit, maar vatte hij ook de algemene stemming onder Belgische kijkers samen. Volgens Van de Veire viel Claude positief op tussen de andere acts en straalde hij iets uit wat niet te faken valt: natuurlijke charme en vakmanschap.

Dat compliment is niet zomaar. Van de Veire staat al jaren bekend als een kritisch volger van het Songfestival, die alleen lof uitspreekt als daar écht aanleiding toe is. Zijn positieve woorden onderstrepen hoe professioneel en overtuigend Claude zich presenteerde — iets wat bij een evenement als het Songfestival essentieel is.

Britse commentatoren: “Dit is écht catchy”

Ook aan de overkant van het Kanaal klonken lovende geluiden. De BBC-commentatoren Rylan Clark-Neal en Scott Mills noemden C’est La Vie “echt heel catchy” en voorspelden dat het lied het uitstekend zou doen bij de internationale vakjury’s. “Als dit doorgaat – en daar twijfel ik niet aan – dan gaat dit nummer het héél goed doen bij de jury,” aldus Clark-Neal tijdens de live-uitzending.

Zijn collega Scott Mills beaamde dat, en prees met name het aanstekelijke refrein en de relaxte podiumpresence van Claude. “Hij staat er zó natuurlijk. Het lijkt alsof hij al jaren meedraait op dit podium.” De Britse pers, die doorgaans niet snel te spreken is over buitenlandse inzendingen, roemde Claudes performance zelfs als “verfrissend normaal in een zee van over-the-top acts.”

Internationale media zetten Claude in hun top 10

De lof bleef niet beperkt tot televisieverslaggevers. Ook buitenlandse fansites, blogs en Eurovisie-specialisten merkten Claude op. In meerdere voorspellingen voor de finale duikt C’est La Vie op in de top 10. Sommige analisten spreken zelfs over een mogelijke “underdog-winst” als de juryleden Claudes muzikaliteit op waarde weten te schatten.

Het internationale enthousiasme vertaalt zich bovendien naar social media, waar talloze video’s circuleren van mensen die meezingen, dansen of zelfs hun eigen choreografieën delen op Claudes nummer. Reacties als “This is such a vibe!”, “Netherlands came to SLAY!” en “Instant mood booster” vullen het online landschap. De combinatie van eenvoud, charme en herkenbaarheid lijkt de juiste snaar te raken.

Bewondering en verbazing: “Hoofdschuddend goed”

Wie denkt dat “hoofdschudden” altijd iets negatiefs betekent, heeft Claude’s impact nog niet gevoeld. In dit geval is het hoofdschudden er één van verwondering, bewondering en ontzag. De manier waarop Claude het publiek moeiteloos meekreeg – zonder grootse visuals, vuurwerk of theatrale opsmuk – maakte indruk.

Zijn uitstraling is tegelijk ingetogen en zelfverzekerd. Waar veel artiesten proberen te imponeren met grootsheid, lijkt Claude juist te winnen door zijn eenvoud. Zijn optreden laat zien dat je niet hoeft te schreeuwen om gehoord te worden. Een glimlach, een pakkend refrein en een oprechte uitstraling blijken minstens zo effectief.

De weg naar de finale

Met zijn succesvolle optreden in de halve finale ligt de weg naar de finale wijd open. Volgens de bookmakers heeft Claude een grote kans om niet alleen door te gaan, maar ook een hoge eindnotering te behalen. Hoewel hij in eerste instantie voorzichtig werd genoemd als outsider, lijkt hij inmiddels een serieuze concurrent voor de traditionele favorieten zoals Zweden, Italië en Frankrijk.

De Nederlandse inzending wordt dit jaar dus niet zomaar over het hoofd gezien. Sterker nog: C’est La Vie staat in toenemende mate op de radar van professionals én fans. De charme van het lied zit hem in de eenvoud, het universele thema en de oprechte emotie waarmee het gebracht wordt.

Claude’s persoonlijke groei

Dat maakt het des te indrukwekkender dat Claude nog maar 21 is. Zijn optreden straalt een volwassenheid uit die je niet vaak ziet op het Songfestivalpodium. Zeker gezien de kritiek die hij eerder kreeg tijdens de repetities – waarin hem werd verweten vals te zingen – is zijn comeback des te krachtiger. Claude besloot na die kritiek zelfs zijn Instagram-account te deactiveren om zich te kunnen focussen op zijn muziek. Een moedige keuze, die hem duidelijk goed heeft gedaan.

Zijn herwonnen zelfvertrouwen straalt nu van het podium. En dat is niet onopgemerkt gebleven. Waar eerder vraagtekens werden gezet bij zijn keuze als Nederlandse inzending, zijn die inmiddels verdwenen. Claude heeft zijn plek op het Europese podium dubbel en dwars verdiend.

Nederland weer op de kaart

Het Eurovisie Songfestival is niet alleen een wedstrijd tussen liedjes, maar ook tussen verhalen. En Claude’s verhaal – van bescheiden zanger tot internationale publiekslieveling – is er een die raakt. Nederland, dat na de winst van Duncan Laurence in 2019 weer even in de schaduw stond, lijkt met Claude opnieuw relevant op het grootste muziekpodium van Europa.

Of hij uiteindelijk in de top vijf eindigt of niet, doet er misschien minder toe dan de impact die hij nu al heeft gemaakt. Claude laat zien dat authenticiteit nog steeds werkt. Dat je met een glimlach, een goed nummer en oprechte energie harten kunt winnen. In een wereld vol glitter en spektakel is hij misschien wel precies het soort artiest waar Europa behoefte aan heeft.

Op naar de finale – en verder?

Wat de uitkomst ook wordt: Claude heeft zich inmiddels op de kaart gezet als artiest met internationale potentie. Zijn optreden bij het Songfestival opent niet alleen deuren voor Nederland, maar ook voor zijn eigen carrière. Artiesten als Måneskin en Duncan Laurence bewezen eerder dat het Songfestival een springplank kan zijn naar wereldwijde erkenning. Claude lijkt klaar om in die voetsporen te treden.

Van twijfels naar triomf: de jonge zanger heeft Europa wakker geschud. En dat met niets meer dan een glimlach, een stem en een boodschap die blijft hangen. C’est La Vie, inderdaad — maar dan wel op z’n best.


Wat vond jij van Claude’s optreden tijdens het Songfestival? Laat het ons weten in de reacties!

Lees verder