Algemeen
Op basisschool: Kinderen in groep drie gedwongen tot eten van wormen

Een schooluitje van groep drie van een basisschool in Den Haag naar Museon heeft gezorgd voor verontwaardigde ouders. De reden hiervoor is dat zesjarige kinderen de kans kregen om wormen te proeven.
In een brief benadrukken de ouders dat het eten van insecten
niet overeenkomt met hun “wereldbeeld en geloofsovertuiging.” Een
ouder verklaarde: “Mijn dochtertje is aangemoedigd om insecten te
eten!”
De kinderen uit groep 3 van de openbare basisschool Bohemen
Kijkduin in Den Haag gingen op 13 november op schoolreisje naar het
Museon-Omniversum.
Dit museum richt zich op de aarde, de mens en een duurzame
toekomst. De kinderen bezochten het museum en bekeken vitrines met
schelpen en zeesterren.
Ze namen ook deel aan leuke opdrachten. Na ongeveer zeventig
minuten werd de expeditie afgerond en stond er een verrassing op
tafel: een insectenmaaltijd.
De kinderen kregen de gelegenheid om buffalowormen van 0,5 tot 1
centimeter groot te proeven en kregen zelfs een recept mee naar
huis voor chocolademuffins met appel en wormen.
Een meisje uit de klas vertelde dit later thuis, waarna haar
ouders woedend werden. Ze namen contact op met het museum en
brachten zelfs de Haagse politiek op de hoogte.
“Mijn dochtertje is aangemoedigd om insecten te eten. Het
normaliseren van het eten van insecten valt mijlenver buiten onze
levensbeschouwelijke visie,” aldus een van de ouders.
De ouders benadrukken ook religieuze bezwaren, aangezien joden,
islamieten en hindoes geen insecten mogen eten. Ze beweren dat
minderjarige kinderen sterk worden beïnvloed.
Museon ontkent de beweringen en zegt: “We stellen de vraag of ze
dit willen proberen en hebben daar ook geen oordeel over naar de
kinderen toe of ze het wel of niet willen. Het is hun eigen
keuze.”
Het museum ziet het proeven van insecten als een waardevolle
toevoeging aan het museumbezoek. Ze benadrukken dat docenten dit
vaak boeken en dat het de leerlingen aanzet tot nadenken.
Museon wijst erop dat wereldwijd ongeveer twee miljard mensen
regelmatig insecten eten en benadrukt dat wat als normaal wordt
beschouwd, afhangt van de locatie.
Het museum stelt dat de ouders contact moeten opnemen met de
school en de verantwoordelijkheid van de docent moeten overwegen.
Volgens de school heeft niemand de kinderen aangemoedigd om
insecten te eten.

Algemeen
The Passion-kijkers herkennen man in het publiek en dat is een hele bekende

The Passion 2025: BN’ers, Hugo de Jonge in het publiek en kritiek op zang Eva Simons
Op donderdagavond zaten honderdduizenden mensen weer aan de buis gekluisterd voor een van de meest bekeken paasprogramma’s van het jaar: The Passion. Al voor de vijftiende keer werd het paasverhaal live opgevoerd, dit keer vanaf een sfeervol verlicht podium in Zeist. Zoals gebruikelijk werd het lijdensverhaal van Jezus opnieuw verteld aan de hand van moderne muziek, bekende Nederlanders in hoofdrollen en een wandelend kruis dat de stad doorkruiste. Maar behalve de indrukwekkende performances, viel er nog iets anders op. Of beter gezegd: iemand. Want wie zat daar nu opeens tussen het publiek? Juist, niemand minder dan Hugo de Jonge. En dat bleef niet onopgemerkt.
Bekende cast, bekende formule
Dit jaar werd de rol van Jezus vertolkt door acteur Dorian Bindels, die bekend werd bij het grote publiek door zijn rollen in series als Goede Tijden, Slechte Tijden. Zijn krachtige uitstraling en gevoelige vertolkingen maakten veel indruk. Eva Simons, zangeres en voormalig lid van de band Raffish, kroop in de huid van Maria. Eddy Zoëy speelde Judas, terwijl Richard Groenendijk werd gecast als Pilatus. Guido Spek, Défano Holwijn en Vajèn van den Bosch namen respectievelijk de rollen van Tomas, Petrus en Maria Magdalena op zich.
Opvallend was de diversiteit in de cast. Jong talent werd afgewisseld met ervaren podiumtijgers, wat voor een dynamisch geheel zorgde. De keuze voor Eddy Zoëy als Judas was volgens sommigen gewaagd, maar bleek verrassend sterk uit te pakken.
Verrassing uit Seefeld
Een onverwacht moment was de verschijning van Mike en Monique uit Winter Vol Liefde. Het duo, dat eerder dit jaar flink wat aandacht kreeg in het populaire RTL-programma, dook op als ‘Petrus-herkenners’. Speciaal voor deze gelegenheid waren ze uit het Oostenrijkse Seefeld overgevlogen, waar Mike een bed and breakfast runt. Hoewel hun bijdrage klein was, gaf het de uitzending een extra laagje actualiteit en bracht het reality-tv en religieus drama op een originele manier samen.
De grote verrassing: Hugo de Jonge in het publiek
Toch kwam de grootste verrassing van de avond niet van het podium, maar uit het publiek. Kijkers met een scherp oog spotten Hugo de Jonge, de voormalig coronaminister en huidig CDA-politicus, zittend tussen de toeschouwers. Binnen no-time verschenen screenshots op X (voorheen Twitter), waar mensen zich hardop afvroegen of ze hun ogen wel goed gebruikten.
“Wacht… zag ik net Hugo de Jonge zitten bij The Passion?” schreef iemand. Een ander deelde een ingezoomde afbeelding met de woorden: “Hij is het echt!”
Niet alleen gespot: ook onderwerp van grapjes
Al snel kwamen er reacties die verder gingen dan verwondering. Sommigen vonden dat De Jonge niet alleen als toeschouwer had moeten figureren, maar een rol had moeten krijgen in het verhaal. En dan specifiek de rol van Judas. “Hugo de Jonge gespot tussen het publiek bij The Passion. Ze hadden hem de functie van Judas moeten geven. Geen ander die deze rol zo past!”, klonk het op sociale media. Of: “Judas bij The Passion? #HugoDeJonge.”
Het zijn grappen die wellicht voortkomen uit frustraties rondom zijn optreden tijdens de coronacrisis, maar ze maken duidelijk dat De Jonge’s aanwezigheid de gemoederen flink bezighield.
Eva Simons onder vuur
Een ander onderwerp dat flink wat tongen losmaakte, was de zangprestatie van Eva Simons. De zangeres, die de rol van Maria op zich nam, opende de avond met een nummer dat voor veel mensen niet helemaal overtuigend overkwam. “Het klonk zo vals, ik moest de tv zachter zetten,” schreef een kijker op X. “Waarom is Eva Simons gekozen? Dit is toch geen Maria-waardig optreden,” stelde een ander kritisch.
Gelukkig waren er ook mensen die het opnamen voor haar. “Iedereen die commentaar heeft op Eva: zing het zelf maar eens live, in de kou, onder druk van honderdduizenden kijkers. Ze deed het top,” schreef iemand. En: “Mooie kwetsbare vertolking. Niet alles hoeft technisch perfect, soms gaat het om gevoel.”
De kracht van herkenning en live emotie
Wat The Passion elk jaar weer zo sterk maakt, is de combinatie van religieus erfgoed en hedendaagse maatschappelijke thema’s. Door bekende Nederlanders in rollen te plaatsen waarmee het publiek een emotionele band heeft, voelt het verhaal toegankelijk en actueel aan. De liedjes zijn vaak bewerkingen van bekende Nederlandse popnummers, wat zorgt voor herkenning en emotionele impact.
Zo zong Dorian Bindels als Jezus een breekbare versie van “Zonder Jou”, dat veel kijkers wist te raken. Ook het moment waarop Judas (Eddy Zoëy) zijn innerlijke strijd bezong, werd op social media veel besproken. Veel mensen gaven aan kippenvel te hebben gehad. Eén gebruiker schreef: “Het moment dat Judas zijn twijfel uitschreeuwt, dat voelde zó rauw en echt. Eddy Zoëy verrast me positief.”
De setting: Zeist in Paassfeer
De keuze voor Zeist als locatie gaf dit jaar een intiemere sfeer. De stad werd prachtig uitgelicht, met het iconische Slot Zeist als decor. De route van het kruis werd begeleid door tientallen figuranten, vrijwilligers en zingende supporters, die met brandende fakkels het pad verlichtten. Dat zorgde niet alleen voor mooie beelden, maar ook voor extra sfeer. Zelfs kijkers die thuis op de bank zaten, gaven aan kippenvel te hebben gehad bij de beelden van het kruisdraagmoment.
Kijkcijfers en reacties
Hoewel de officiële kijkcijfers nog niet bekend zijn gemaakt, is de verwachting dat ook deze editie van The Passion weer miljoenen mensen heeft bereikt. Op sociale media werd de hashtag #ThePassion massaal gebruikt. Sommigen uitten kritiek, maar over het algemeen was de toon positief. “Het blijft indrukwekkend hoe ze dit elk jaar weer weten neer te zetten,” aldus een veelgelezen reactie.
De reacties op Eva Simons en Hugo de Jonge zorgden voor extra verkeer op sociale platforms, wat de online zichtbaarheid van het programma alleen maar vergrootte.
Een avond die blijft hangen
Of je nu gelovig bent of niet, The Passion blijft een krachtig cultureel evenement. Het weet mensen te raken, gesprekken los te maken en maatschappelijke onderwerpen op een toegankelijke manier aan te snijden. En ja, het zorgt ook voor hilarische, onverwachte en soms controversiële momenten. Van Eva Simons’ opening tot de ‘geheime’ aanwezigheid van Hugo de Jonge: deze editie zal nog lang nagepraat worden.
deze heb ik even gemist maar hallo hugo 😭 #thepassion pic.twitter.com/sjp7HjTqz4
— romika | K3 era 💖 (@iiamromika) April 17, 2025
Oh oh, Hugo de Jonge in het publiek… Boze wappies in 3.. 2.. 1.. #ThePassion #Passion @hugodejonge
— I.G. (@RHIG84) April 17, 2025
Hugo de Jonge gespot tussen het publiek bij The Passion. Ze hadden hem de functie van Judas moeten geven. Geen ander die deze rol zó past! #thepassion
— kaapsviooltje (@kaapsviooltje1) April 17, 2025
Conclusie
De vijftiende editie van The Passion bracht weer alles wat je ervan mag verwachten: emotie, muziek, bekende gezichten en verrassingen. Met een cast vol talent, een indrukwekkende setting in Zeist en de nodige rumoer rondom publiek en zangprestaties, was het een aflevering die je niet snel vergeet. Of het nu ging over het optreden van Eva Simons, de performance van Eddy Zoëy, of de onverwachte cameo van Hugo de Jonge – The Passion 2025 had het allemaal.
Heb jij gekeken? Wat vond jij het meest opvallende moment van de avond? Laat het weten in de reacties op Facebook of deel dit artikel met vrienden die ook aan de buis gekluisterd zaten.