-

Algemeen

Patty Brard: ‘Ik ben heel bang om lelijk oud te worden!

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Patty Brard, een bekend gezicht bij cosmetische artsen, deelt haar reden voor ingrepen in een aflevering van de videoserie Bitterzoet.

Ze legt uit: “Ik ben niet bang om oud te worden. Ik ben wel bang om heel lelijk oud te worden.”

De serie onderzoekt of het in 2023 nog steeds leuk is om beroemd te zijn.

De aflevering draait om het streven naar een bepaald schoonheidsideaal en bevat ook gesprekken met tv-kok Miljuschka Witzenhausen en influencer Janice Blok.

Patty bekent dat ze zich druk maakt om haar uiterlijk en af en toe naar de cosmetisch arts gaat.

Ze vertelt: “Ik denk soms: ‘Laten we even Rogier bellen, de dokter.

Dan zeg ik, ik denk dat ik een opfrisser nodig heb. En dan krijg ik drie of soms vier spuitjes.'”

Robbyn Jansen, de maker van de serie, vraagt Patty of sociale media invloed hebben op hoe ze eruit wil zien.

Patty reageert: “Het is meer de spiegel die een rol speelt.

Als ik in de spiegel kijk en denk: ‘Jezus Christus, wat zie jij er vandaag slecht uit.’

Dan deel ik dat soms ook op sociale media.

’s Ochtends sta ik op en denk ik: ‘We moeten wat werk laten doen, schat.'”

Patty heeft kritiek op de manier waarop Nederlandse vrouwen voor zichzelf zorgen.

Ze vindt dat ze zichzelf vaak vergeten en zegt: “Nederlandse vrouwen zorgen slechter voor zichzelf dan ze zouden moeten.

Eigenlijk verdienen ze allemaal een diepe buiging voor wat ze de hele dag doen, want het is veel.”

Algemeen

Vier inzittenden sterven in brandende Tesla nadat elektrische deuren dienst weigerden

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Een tragisch ongeval met een Tesla Model Y heeft in het stadscentrum het leven gekost aan vier inzittenden. Het voertuig verloor op hoge snelheid de controle en botste tegen een betonnen pilaar. Direct na de botsing vatte de auto vlam. Door onbekende redenen konden de inzittenden de deuren niet openen en raakten zij opgesloten in het brandende voertuig. Slechts één persoon overleefde de ramp, dankzij de snelle actie van een omstander.

Heldhaftige redding voorkomt vijfde slachtoffer

Het enige overlevende slachtoffer is een 25-jarige vrouw die achterin de auto zat. Een alerte postbode zag het ongeluk gebeuren en aarzelde geen moment. Hij gebruikte een metalen staaf uit zijn bestelwagen om een van de ramen van de Tesla in te slaan. Via het gebroken raam wist hij de jonge vrouw uit de vlammenzee te trekken. Ze was in shock en kon aanvankelijk niet spreken, zo meldt CBC News. De moedige actie van de postbode wordt alom geprezen.

Nooddeuren onbruikbaar bij stroomuitval

Na het incident is er een onderzoek gestart naar de veiligheidssystemen van de Tesla Model Y. In het bijzonder ligt de focus op de elektrische deursystemen. Deze moderne voertuigen openen normaal gesproken automatisch via elektrische bediening, maar bij stroomuitval is de werking afhankelijk van handmatige noodsystemen. In dit geval lijkt het erop dat de deuren na de crash niet meer opengingen, mogelijk door stroomverlies of systeemfout.

Complexe achterdeurconstructie onder vuur

De Tesla Model Y beschikt wel over noodhendels, maar deze blijken bij de achterdeuren moeilijk toegankelijk. De noodontgrendeling zit verstopt onder een mat in de deur. Alleen door deze mat te verwijderen, kan een rode hendel worden bereikt die via een kabel de deur opent. In panieksituaties of bij rookontwikkeling is deze handeling vrijwel onmogelijk uit te voeren, zeker voor mensen die niet weten waar ze moeten zoeken.

Ontwerp onder kritiek van veiligheidsexperts

Na de tragische gebeurtenis is er felle kritiek gekomen op Tesla’s veiligheidsontwerp. Deskundigen wijzen erop dat noodsystemen simpel, zichtbaar en direct toegankelijk moeten zijn. “Als je in een fractie van een seconde moet ontsnappen, heb je geen tijd om eerst een mat op te tillen,” aldus een verkeersveiligheidsexpert bij Futurism. Dit ongeluk onderstreept volgens hen de risico’s van hightech voertuigen waarin functionaliteit soms boven veiligheid lijkt te zijn gesteld.

Oudere systemen mogelijk veiliger in nood

Veel klassieke voertuigen beschikken nog over eenvoudige mechanische deurgrepen die altijd werken, ongeacht de stroomvoorziening. Bij moderne auto’s zoals de Tesla is veel afhankelijk van elektronica. Zodra het systeem faalt, worden essentiële functies ontoegankelijk. Dit ongeval laat zien dat geavanceerde technologie niet altijd een voordeel is, zeker niet in levensbedreigende situaties waarin elke seconde telt.

Vervolgonderzoek gestart naar technische oorzaak

Tesla heeft vooralsnog niet officieel gereageerd op het ongeval. Wel is bevestigd dat er een technisch onderzoek plaatsvindt naar de exacte oorzaak van de brand en het falen van de deuren. Ook de Amerikaanse toezichthouder op verkeersveiligheid, NHTSA, houdt de zaak in de gaten. Het onderzoek moet duidelijkheid geven over mogelijke fabricagefouten of ontwerpproblemen.

Aandacht voor noodmechanismen groeit

Het incident heeft wereldwijd aandacht getrokken en leidt tot discussies over veiligheid in moderne elektrische voertuigen. Consumentenorganisaties pleiten inmiddels voor strengere regelgeving omtrent noodontgrendeling in auto’s. Of Tesla aanpassingen zal doorvoeren in het ontwerp van de Model Y is vooralsnog onduidelijk. Wel is één ding zeker: het drama heeft het belang van toegankelijke noodvoorzieningen pijnlijk blootgelegd.

Lees verder