Algemeen
Verdrietig nieuws over GTST-acteur Geert Hoes (40) bekendgemaakt door familieleden

Triest nieuws bereikt ons uit de mediawereld, waar voormalig Goede Tijden, Slechte Tijden-acteur Geert Hoes (40) heeft aangekondigd dat hij ernstig z!ek is.
In een uiterst emotionele Facebook-post deelt Hoes mee dat hij
al meer dan twee maanden in het z!ekenhuis verblijft.
Hij onthult dat hij ernstig z!ek is en inmiddels 35 kilo is
afgevallen. De oorzaak is een zeldzame bacterie in zijn lichaam,
evenals een parasiet.
Hoes beschrijft de situatie als volgt: “Voor sommige artsen is
het een echte ‘jackpot’ omdat ze deze bacterie nog nooit in hun
lange carrière hadden gezien, maar er alleen over hadden gelezen.
Voor mij is het persoonlijk een nachtmerrie.”
Hij vervolgt: “Het is nog niet helemaal duidelijk of deze
bacterie zich gewoon in mijn lichaam wil vestigen, of dat het ook
verantwoordelijk is voor de wisselende symptomen, die soms erger
zijn dan op andere momenten.” Hoes uit zijn emoties over deze
moeilijke periode.
Het nieuws wordt nog somberder, want naast de bacterie heeft
Geert Hoes ook te maken met een parasiet in zijn lichaam, die
normaal gesproken alleen voorkomt in verre tropische gebieden.
Desondanks heeft deze parasiet ernstige gevolgen voor zijn
gezondheid. Hoes beschrijft het als “alsof ik van binnenuit word
opgegeten”, met het gevoel van beestjes onder zijn huid, door zijn
lichaam en hoofd, wat leidt tot ontstekingen op verschillende
plaatsen in zijn lichaam.
Hoes deelt dat de behandeling een langdurig proces zal zijn en
dat sommige medicijnen hem soms z!eker maken vanwege
bijwerkingen.
Hij is regelmatig in en uit het z!ekenhuis voor behandelingen en
hoopt dat deze aanpak de gewenste resultaten zal opleveren.
Dit nieuws is een herinnering aan de fragiliteit van de
gezondheid en het belang van empathie en steun voor mensen die met
ernstige gezondheidsproblemen te maken hebben.
Onze gedachten zijn bij Geert Hoes en we wensen hem alle moed en
kracht toe tijdens zijn moeilijke reis naar herstel.

Algemeen
Verbijstering om PostNL-bezorger die tijdens hitte waterfles niet mag bijvullen: ´Zijn mensen écht zo?´

Op een dag waarop het kwik ruim boven de dertig graden uitstijgt, verwachten de meeste mensen wat extra medeleven voor degenen die buiten moeten werken. PostNL-bezorger Bran is zo iemand: hij fietst of rijdt van deur tot deur, met alleen zijn bezwete uniform en een lege waterfles als metgezel. Maar in plaats van een helpende hand of wat sympathie, kreeg hij iets heel anders toen hij één simpel verzoek deed: “Mag ik mijn fles even bijvullen?” Het antwoord? Een hard ‘nee’ en een dichtslaande deur.
Onbegrip in een tijd van extreem weer
Het voorval vond plaats tijdens een snikhete zomerdag, waarin de temperaturen het asfalt deden smelten en mensen massaal de schaduw opzochten. Bran, die als bezorger van PostNL meerdere uren per dag onderweg is, besloot tijdens zijn ronde aan te bellen bij een huis in de hoop even zijn waterfles te mogen bijvullen. Hij kreeg echter geen glimlach of vriendelijk gebaar, maar een ijzige afwijzing. “Geen water hier,” en klik, de deur ging dicht.
Sociale media reageren massaal op het incident
Toen het verhaal van Bran werd gedeeld op sociale media, barstte er een storm van reacties los. Velen spraken hun verontwaardiging uit. “Wat is er mis met mensen?” en “Je laat toch niemand uitdrogen in deze hitte?” waren veelgehoorde reacties. Vooral het feit dat het ging om een elementair verzoek – schoon drinkwater – stak veel mensen. Bran kreeg in elk geval online de steun die hij aan de deur had moeten krijgen.
Mensen delen eigen ervaringen en tips
Onder de reacties bevonden zich ook verhalen van andere Nederlanders die het wél goed voor hebben met bezorgers. “Ik zet standaard een koelbox buiten met flesjes water voor de bezorgers van PostNL, DHL en andere diensten,” schreef iemand. Een ander vertelde dat zij altijd even vraagt of de bezorger iets nodig heeft. “Een beetje vriendelijkheid kost niets, maar kan voor iemand anders een wereld van verschil maken.”
Een glas water als teken van menselijkheid
De discussie reikt verder dan alleen dit incident. Het roept bredere vragen op over hoe we omgaan met mensen die dagelijks hard werken voor onze diensten. Bezorgers, vuilnismannen, straatvegers en anderen die niet vanuit een gekoeld kantoor werken, verdienen extra aandacht tijdens extreme weersomstandigheden. Een flesje water aanbieden of een vriendelijk woord geven, kan hun dag maken.
Humor als copingmechanisme, maar soms ongepast
Hoewel het merendeel van de reacties ondersteunend was, doken er ook grapjes op. Eén persoon stelde voor om in plaats van water een ijsje aan te bieden. “Wil je me soms vergiftigen?” luidde de grap als reactie daarop. Het is humor met een knipoog, maar het illustreert ook hoe sommige mensen de ernst van de situatie bagatelliseren. In een tijd waarin hittegolven steeds frequenter voorkomen, is er weinig plaats voor ongepaste humor als het om basale hulp gaat.
PostNL reageert: ‘Medewerkers verdienen steun’
In een korte reactie liet PostNL weten dat het belangrijk is dat bezorgers zich ondersteund voelen. “Onze medewerkers werken hard, ook onder zware omstandigheden. Wij hopen dat klanten begrip tonen en waar mogelijk kleine hulp bieden,” aldus de woordvoerder. Hoewel het bedrijf zijn personeel voorziet van middelen, kan een beetje extra hulp van bewoners het verschil maken op een warme dag.
Kleine moeite, groot gebaar
Het verhaal van Bran is geen op zichzelf staand incident, maar een spiegel van hoe we omgaan met elkaar in een steeds hardere maatschappij. Terwijl we allemaal puffen onder de hitte, vergeten we soms dat de persoon aan de deur ook iemand is met dorst, vermoeidheid en menselijke behoeften. Een simpel gebaar zoals het bijvullen van een fles water kost niets, maar betekent alles. Laten we dat de volgende keer niet vergeten.
@brantijssen Rude…. #postnl #fyp #voorjou #rude ♬ Hit Me – Megan Hilty & Christopher Sieber & Jennifer Simard