Nieuwste
Eerste cashloze gemeente een feit: “Er gaan er nog meer volgen”
Dordrecht lijkt zich in rap tempo te ontwikkelen tot een van de eerste Nederlandse steden die volledig cashloos wordt, en dit is een zorgwekkende ontwikkeling.
Geldautomaten
Grote banken zoals ING en ABN AMRO hebben hun geldautomaten uit hun
filialen verwijderd, waardoor het niet meer mogelijk is om contant
geld op te nemen.
En het houdt hier niet op, want ook aan de balie zijn contante
transacties niet langer mogelijk. Geld opnemen of storten? Helaas,
dat behoort tot het verleden.
Dit heeft veel verwarring veroorzaakt onder de inwoners van
Dordrecht, die hierover verbijsterd zijn.
Het lijkt erop dat deze trend niet te stoppen is. Meer
informatie is te vinden op de website van Indepen.eu.
Afbouw
Volgens ‘betrouwbare bronnen’ binnen de banksector zouden
geldautomaten landelijk worden afgebouwd.
De beslissing om contant geld in financiële transacties te
verminderen, zou zijn genomen op het ‘hoogste niveau’, wat wijst op
de directies van de banken.
Bankmedewerker
Ook een bankmedewerker uit de Randstad uit zijn verbazing over een
recent gemoderniseerd filiaal. Hij zegt: “Ze hebben nu een trendy
en uitnodigend interieur, maar de optie om contante transacties af
te handelen is volledig verdwenen. Wat is het doel van dit
filiaal?”
“Waar kan ik geld storten?”
De geldautomaten bij de ABN AMRO aan de Stationsweg zijn al een
tijd geleden verwijderd. Maar nu zijn er ook geen geldautomaten
meer binnen in de bank.
Het is ook niet mogelijk om contant geld op te nemen of te
storten aan de balie. De bank beschikt simpelweg ‘niet langer over
contant geld’.
ING heeft nu ook haar automaat in het centrum verwijderd. De
paar overgebleven automaten zijn vaak buiten gebruik en werken dus
niet.
Een oudere vrouw met een envelop vraagt: “Waar kan ik geld
storten?” Uiteindelijk kan ze terecht bij een van de twee automaten
op het Statenplein. Opmerkelijk genoeg werkt een van de automaten
niet.
‘Test voor de samenleving’
In Dordrecht is het al geruime tijd niet meer mogelijk om met
contant geld te betalen in parkeergarages in het centrum. Iedereen
die de garage inreed met contant geld in hun zak, zat als het ware
‘gevangen’.
Automobilisten konden de garage wel in, maar niet meer uit. De
‘bankenbron’ spreekt van een ’testfase’. “Ze (de banken) kijken nu
of de samenleving dit accepteert.”
“Dit gebeurt in heel Europa. Dit beleid komt van hogerhand en
heeft als doel alles te controleren en het witwassen van geld te
voorkomen.”
Veel moeite doen
Meerdere bronnen binnen de banken bevestigen dat het opnemen van
grote spaartegoeden in contant geld zeer moeilijk is. Klanten
zullen hier aanzienlijk moeite voor moeten doen.
Bij de geldautomaten die nog operationeel zijn, kun je maximaal
10.000 euro opnemen. Daarna zul je moeten zoeken naar andere
geldautomaten.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.