Nieuwste
Vrouw die haar volledige bijstand moest terugbetalen krijgt ook nog een torenhoge boete
Een vrouw die afhankelijk is van bijstand, werd geconfronteerd met de eis van de gemeente om meer dan 7000 euro terug te betalen omdat ze af en toe boodschappen ontving van haar moeder bij Albert Heijn.
Dit nieuws schokte zowel de politiek als Nederland als geheel
toen het vanochtend naar buiten kwam. Het blijkt nu dat ze zelfs
een boete moet betalen.
Boodschappen
Volgens de gemeente heeft de vrouw niet voldaan aan haar
verplichting om informatie te verstrekken.
Sinds 2015 vertrouwde ze op bijstand en had ze aanzienlijke
vaste kosten.
Omdat ze haar vaste lasten maar net kon betalen, besloot haar
moeder af en toe boodschappen voor hen beiden te doen.
Wanneer iemand in de bijstand boodschappen voor je doet, ben je
verplicht om dit aan de gemeente te melden. Dit had de vrouw echter
nagelaten.
Als gevolg daarvan moet ze nu meer dan 7000 euro terugbetalen
aan de gemeente, en daarbovenop komt een boete van 3500 euro.
De gemeente beschouwt dit als het niet melden van een
‘gift’.
Ongelooflijk
De vrouw heeft de hulp ingeroepen van advocaat Hélène van Hou, die
haar verbazing uitsprak aan het AD.
Van Hou benadrukte dat bijstandsuitkeringen doorgaans worden
beoordeeld op basis van inkomen en vermogen.
“Bij inkomen denk ik aan inkomsten uit werk, niet aan gratis
ontvangen boodschappen.
Waar trek je dan de grens? Moeten mensen ook hun kerstcadeaus
opgeven?” vroeg ze zich af.
De zaak is nu in hoger beroep.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.