Nieuwste
Babydolfijn 0verlijdt nadat tiener hem uit het water haalt voor selfie

Een 19-jarige man uit Florida heeft op Instagram een foto van zichzelf gedeeld waarop hij een babydolfijn in zijn armen houdt.
Deze actie kan leiden tot verst!kking bij het zeedier. De tiener
beschouwde dit als een unieke foto-ervaring.
De jongeman, die enthousiast was over zijn foto, besloot de
afbeelding online te delen. Op de beelden is te zien hoe hij de
dolfijn vasthoudt terwijl het water van het dier afdrupt.
Helaas werd de dolfijn later levenl00s aangetr0ffen. De tiener
beschrijft dit als een “0ngeluk”.
De dode babydolfijn werd op dezelfde locatie gevonden waar de
foto genomen was. Marinewetenschappers konden bevestigen dat de
0verleden dolfijn van één jaar oud dezelfde was als het dier op de
foto.
Quincy Gibson van het Dolphin Research Program aan de
Universiteit van Noord-Florida bevestigde dat ze het dier konden
identificeren aan de hand van de rugvinnen.
“De vorm kwam overeen”, aldus Gibson, die betrokken was bij het
onderzoek van de Florida Fish and Wildlife Conservation Committee
(FWC) en de National Oceanic and Atmospheric Administration.
Verwijzend naar de biologische eigenschappen van dolfijnen die
hen vatbaar maken voor verst!kking wanneer ze uit het water worden
gehaald, verklaarde Gibson dat “iedereen het erover eens lijkt te
zijn en dat kun je zien”.
Het is onduidelijk of de dolfijn op de foto levend of d00d was,
maar Gibson merkte op dat als het dier nog in leven was op dat
moment, het niet lang meer had kunnen duren.
“Ik denk dat het zeer waarschijnlijk is dat het dier is
0verleden nadat de foto was genomen. Er is een kleine kans dat het
net na het oppakken is 0verleden.
Echter, op basis van rapporten, de foto en de manier waarop de
mensen op de foto staan, lijkt het erop dat ze het dier hebben
gev*ngen en het mogelijk nog leefde.”
De 19-jarige ontving kritiek op de foto, waarop hij “Whatever”
reageerde. Hij verwees ook naar het feit dat het zeldzaam is om een
dolfijn vanaf de kust te vangen.
Sanne Kuijpers van World Animal Protection reageerde op het
inc!dent met het volgende statement: “Dit lijkt misschien een
0ngelukkig inc!dent, maar het illustreert op schrijnende wijze
hoeveel wilde dieren dagelijks lijden voor het vermaak van
mensen.
Of deze babydolfijn nu door toedoen van deze tiener gest0rven is
of niet: het feit alleen al dat het uit zijn natuurlijke omgeving
wordt gehaald om te dienen als foto-object is hartverscheurend.
Laten we verder denken dan ons eigen plezier en wilde dieren hun
leven in het wild laten leiden”, aldus Kuijpers.

Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.