Nieuwste
Het onvoorstelbare verhaal van Els (73) die haar kleinkinderen nooit meer mag ontmoeten – dit is waarom…
Els de Groen (73) heeft meer dan vijftig boeken en boekjes geschreven.
Deze waren echter onvergelijkbaar met ‘Even kaas halen’, een
novelle waarin een oude vrouw onthult hoe ze al jaren geleden werd
afgesneden van het contact met haar kleinkinderen.
Wat niet veel mensen weten, is dat het boek is gebaseerd op
persoonlijke frustraties en pijn.
“Dit is voor mij veruit het moeilijkste en meest persoonlijke
verhaal dat ik aan papier heb toevertrouwd”, vertelt ze.
“Ik weet zeker dat het heel herkenbaar is voor veel opa’s en
oma’s. Dat we er zo weinig over weten komt omdat het onderwerp met
schaamte is omgeven.”
“Oma’s zoals ik lopen er niet mee te koop dat ze van de
kleinkinderen zijn afgesneden. Wij vertellen liever niet dat we op
hun eigen verjaardagen geen cadeautjes mogen geven.”
“Mijn dochter heeft drie kinderen”, vertelt Els. “Eén van de
kinderen heeft extra zorg nodig. Mijn dochter heeft mij gevraagd om
extra ondersteuning te bieden.
Op dat moment lukte mij dat niet goed, omdat ik last van
depressies had. Ik was er soms zo slecht aan toe dat ik weleens van
vermoeidheid vergat het gas dicht te draaien.”
“Mijn dochter verweet me dat en was teleurgesteld in mij. Ze
besloot de deur voor me dicht te doen. En die deur is nooit meer
door haar geopend.
Voor straf mag ik mijn kleinkinderen niet meer zien. Daar komt
het hard gezegd op neer.”
Volgens Els bestaan er in het buitenland omgangsregelingen,
speciaal voor situaties waarin de relatie tussen ouders en kinderen
helaas is verstoord. In Nederland bestaat zo’n regeling niet.
“Bij ons is het een taboe. Niemand praat erover. Binnenkort komt
er weliswaar een wet die het grootouders en kleinkinderen een stuk
makkelijker moet maken om elkaar te zien.”
“Maar daarvoor moet je eerst naar de rechter stappen. Bovendien
blijft het voor ouders in die nieuwe situatie mogelijk om de band
tussen grootouders en kleinkinderen te betwisten, waardoor zo’n
rechtsgang het conflict eerder verergert dan verbetert.”
Wat Els het ergste vindt, is dat de kinderen de dupe zijn van de
verstoting. Ze worden beroofd van een oma.
“Kinderen hebben een andere band met grootouders dan met hun
ouders. Kinderen durven bij opa en oma eerder open en eerlijk te
zijn.”
“Toen ik mijn kleindochter nog mocht zien, voelde zij zich bij
ons vrijer om te klagen over vermoeiende bezoeken aan de dokter dan
bij haar ouders.
Logisch: haar ouders deden alles om haar beter te maken, bij hen
wilde ze sterk overkomen. Maar bij mij, bij die gezellige kletsende
oma, durfde ze wel stoom af te blazen.”
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.