-

Economie

Autorijden wordt flink duurder: Vanaf 2030 betalen per kilometer!

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Vanaf 2030 zullen automobilisten naar verwachting zeven tot acht cent per kilometer moeten betalen voor rekeningrijden.

De exacte details van het systeem zijn echter nog niet duidelijk en zullen afhangen van politieke beslissingen, zoals blijkt uit een reeks onderzoeken die in opdracht van de regering zijn uitgevoerd.

De tarieven zullen variëren, afhankelijk van welke variant van rekeningrijden de regering kiest. Later dit jaar zal er een politiek besluit worden genomen.

De mate waarin de kosten voor huishoudens zullen verschillen, hangt af van de verschillende varianten en het rijgedrag van individuen.

Bij de meeste varianten zullen huishoudens gemiddeld iets minder autobelasting betalen. Bij de variant waarbij de nadruk ligt op het verminderen van CO2-uitstoot zullen de belastinguitgaven echter iets stijgen.

Wat in ieder geval duurder zal worden, is benzine. Automobilisten in Hoogeveen reageren op de stijgende brandstofprijzen en zijn bezorgd over de toekomstige kosten van rekeningrijden.

De invoering van rekeningrijden heeft twee doelen: ten eerste het handhaven van belastinginkomsten die afnemen door het grotere aantal elektrische auto’s, en ten tweede het bevorderen van “betalen naar gebruik” om zo de CO2-uitstoot te verminderen.

Deze doelen vertonen enige mate van tegenstrijdigheid, zoals beschreven door onderzoekers van Arup en KPMG.

Voor bestelauto’s zullen de kosten per kilometer lager uitvallen, volgens de documenten die zijn verstuurd naar de Tweede Kamer door staatssecretaris Marnix van Rij (Fiscaliteit) en minister Mark Harbers van Infrastructuur.

De kosten zullen naar verwachting iets meer dan zes cent per kilometer bedragen, afhankelijk van de gekozen variant.

Het kabinet kan ervoor kiezen om, met het oog op klimaatdoelstellingen, een lagere kilometerprijs toe te passen voor elektrische auto’s.

Als de kosten echter worden berekend op basis van gewicht, zullen eigenaren van elektrische auto’s juist iets duurder uitkomen, aangezien deze voertuigen over het algemeen zwaarder zijn.

Het invoeren van rekeningrijden brengt diverse overwegingen met zich mee en er zullen nog verdere discussies en besluitvorming plaatsvinden voordat het systeem daadwerkelijk wordt geïmplementeerd.

Het is belangrijk om rekening te houden met de mogelijke gevolgen en de impact ervan op automobilisten en het milieu.

Het is belangrijk op te merken dat de invoering van rekeningrijden een gevoelig onderwerp is en dat er verschillende standpunten en zorgen zijn.

Hoewel rekeningrijden bedoeld is om belastinginkomsten op peil te houden en de CO2-uitstoot te verminderen, zijn er nog enkele kwesties die aandacht verdienen.

Een punt van discussie is de mogelijke impact op huishoudens en individuele automobilisten.

Hoewel bij de meeste varianten de gemiddelde autobelasting iets zal afnemen, zijn er nog steeds vragen over de totale kosten voor huishoudens.

Het hangt af van het rijgedrag en de frequentie van autorijden. Sommige mensen maken zich zorgen dat rekeningrijden een extra financiële last kan vormen voor gezinnen, vooral voor degenen die afhankelijk zijn van de auto voor werk of andere verplichtingen.

Economie

Sylvie Meis haalt snoeihard uit naar ‘gefrustreerde witte mannen’ van VI: ‘Ze zijn respectloos’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Sylvie Meis heeft opnieuw voor opschudding gezorgd met een vlijmscherp interview in de YouTube-serie Open Kaart van Robbert Rodenburg. In het openhartige gesprek neemt de presentatrice geen blad voor de mond. Vooral haar harde woorden over mediamagnaat John de Mol en de mannen van Vandaag Inside maakten indruk. Volgens Sylvie is het onbegrijpelijk dat zulke “oude, gefrustreerde witte mannen” anno 2025 nog steeds een platform krijgen.

Geen blad voor de mond

Vanaf de eerste minuut laat Sylvie duidelijk merken dat ze niets meer inslikt. Ze is kritisch op hoe de media werken, wie daarin de macht hebben en waarom bepaalde figuren – zoals de mannen van VI – nog steeds op televisie mogen zeggen wat ze willen. Volgens haar is het tijd voor verandering. “Waarom krijgen dit soort mannen nog altijd zoveel zendtijd?” vraagt ze zich hardop af. De uitspraken zijn fel, maar voor Sylvie gaat het om meer dan alleen media-analyse: het is een pleidooi voor respect en eerlijkheid.

Een vrouw met haar eigen pad

Tijdens het interview staat Sylvie ook stil bij haar eigen positie in het medialandschap. Jarenlang heeft ze zich blootgesteld aan de publieke opinie, maar daar is verandering in gekomen. Ze geeft aan dat ze haar grenzen heeft leren stellen. “Ik heb geen man nodig om mijn leven te leiden,” zegt ze resoluut. De hardnekkige beeldvorming dat ze alleen geïnteresseerd zou zijn in rijke mannen, noemt ze onterecht en beledigend. “Ik ben zelfstandig, succesvol en ik red me prima.”

De impact van een woninginbraak

Tussen de kritische noten door deelt Sylvie ook een persoonlijke gebeurtenis: de woninginbraak in Hamburg. Tijdens deze brute diefstal verloor ze kostbare spullen, waaronder exclusieve Hermès-tassen en sieraden. Maar nog ingrijpender was het verlies van haar gevoel van veiligheid. Sylvie vertelt dat ze lange tijd slecht sliep na de inbraak. Het trauma van die nacht werkt nog steeds door in haar dagelijks leven.

Online haat en steun van Robbert Rodenburg

De aflevering van Open Kaart kreeg al snel veel aandacht, maar riep ook hevige reacties op. Presentator Robbert Rodenburg liet via Instagram weten dat hij geschrokken was van de haatberichten die binnenstroomden. Sommige reacties waren volgens hem zo heftig, dat hij besloot ze te verwijderen. “Dit gesprek verdiende meer respect,” schreef hij. Ondanks alles liet Robbert weten trots te zijn op Sylvie’s openheid en de manier waarop zij zich kwetsbaar én krachtig opstelde.

Geen plaats meer voor respectloze talkshows

Sylvie maakt in het interview duidelijk dat ze heel bewust kiest met wie ze haar verhaal deelt. Ze schuift niet langer aan bij talkshows waar ze zich niet veilig voelt. “Ik laat me niet langer afmaken voor kijkcijfers,” zegt ze. Die houding komt voort uit ervaring: Sylvie heeft geleerd haar grenzen te bewaken en voelt zich sterker dan ooit.

Vastberaden en standvastig

Dat Sylvie niet bang is om haar mening te geven, is na dit interview wel duidelijk. Ze durft zich uit te spreken tegen grote namen in de media en trekt zich niets aan van publieke verontwaardiging. Ze blijft trouw aan zichzelf en aan haar principes. Haar uitgesproken houding levert haar soms kritiek op, maar ook bewondering.

Geen terugtrekkende beweging

Waar anderen zich wellicht zouden terugtrekken na zoveel ophef, kiest Sylvie er juist voor om door te gaan. Ze wil een stem geven aan vrouwen die zich miskend voelen in de media. Haar verhaal in Open Kaart is daar het bewijs van: persoonlijk, eerlijk en zonder concessies.

Een vrouw die blijft opvallen

Met dit interview bevestigt Sylvie Meis haar status als sterke en onafhankelijke vrouw. Ze laat zich niet kleineren, spreekt zich uit en bepaalt zélf haar koers. Haar kritische blik en persoonlijke verhalen zorgen ervoor dat we nog lang niet het laatste van haar gehoord hebben.

Lees verder