Economie
Autorijden wordt flink duurder: Vanaf 2030 betalen per kilometer!

Vanaf 2030 zullen automobilisten naar verwachting zeven tot acht cent per kilometer moeten betalen voor rekeningrijden.
De exacte details van het systeem zijn echter nog niet duidelijk
en zullen afhangen van politieke beslissingen, zoals blijkt uit een
reeks onderzoeken die in opdracht van de regering zijn
uitgevoerd.
De tarieven zullen variëren, afhankelijk van welke variant van
rekeningrijden de regering kiest. Later dit jaar zal er een
politiek besluit worden genomen.
De mate waarin de kosten voor huishoudens zullen verschillen,
hangt af van de verschillende varianten en het rijgedrag van
individuen.
Bij de meeste varianten zullen huishoudens gemiddeld iets minder
autobelasting betalen. Bij de variant waarbij de nadruk ligt op het
verminderen van CO2-uitstoot zullen de belastinguitgaven echter
iets stijgen.
Wat in ieder geval duurder zal worden, is benzine.
Automobilisten in Hoogeveen reageren op de stijgende
brandstofprijzen en zijn bezorgd over de toekomstige kosten van
rekeningrijden.
De invoering van rekeningrijden heeft twee doelen: ten eerste
het handhaven van belastinginkomsten die afnemen door het grotere
aantal elektrische auto’s, en ten tweede het bevorderen van
“betalen naar gebruik” om zo de CO2-uitstoot te verminderen.
Deze doelen vertonen enige mate van tegenstrijdigheid, zoals
beschreven door onderzoekers van Arup en KPMG.
Voor bestelauto’s zullen de kosten per kilometer lager
uitvallen, volgens de documenten die zijn verstuurd naar de Tweede
Kamer door staatssecretaris Marnix van Rij (Fiscaliteit) en
minister Mark Harbers van Infrastructuur.
De kosten zullen naar verwachting iets meer dan zes cent per
kilometer bedragen, afhankelijk van de gekozen variant.
Het kabinet kan ervoor kiezen om, met het oog op
klimaatdoelstellingen, een lagere kilometerprijs toe te passen voor
elektrische auto’s.
Als de kosten echter worden berekend op basis van gewicht,
zullen eigenaren van elektrische auto’s juist iets duurder
uitkomen, aangezien deze voertuigen over het algemeen zwaarder
zijn.
Het invoeren van rekeningrijden brengt diverse overwegingen met
zich mee en er zullen nog verdere discussies en besluitvorming
plaatsvinden voordat het systeem daadwerkelijk wordt
geïmplementeerd.
Het is belangrijk om rekening te houden met de mogelijke
gevolgen en de impact ervan op automobilisten en het milieu.
Het is belangrijk op te merken dat de invoering van
rekeningrijden een gevoelig onderwerp is en dat er verschillende
standpunten en zorgen zijn.
Hoewel rekeningrijden bedoeld is om belastinginkomsten op peil
te houden en de CO2-uitstoot te verminderen, zijn er nog enkele
kwesties die aandacht verdienen.
Een punt van discussie is de mogelijke impact op huishoudens en
individuele automobilisten.
Hoewel bij de meeste varianten de gemiddelde autobelasting iets
zal afnemen, zijn er nog steeds vragen over de totale kosten voor
huishoudens.
Het hangt af van het rijgedrag en de frequentie van autorijden.
Sommige mensen maken zich zorgen dat rekeningrijden een extra
financiële last kan vormen voor gezinnen, vooral voor degenen die
afhankelijk zijn van de auto voor werk of andere
verplichtingen.

Economie
Willem Alexander in Rotterdamse shoarmazaak gaat viraal, en toen was daar ook nog Alexia!
