Nieuwste
Lerares veroorzaakt ophef met beledigende uitspraak: “Op je woorden letten, Vieze Turk”
Een docent van de middelbare school KOSH in Herentals heeft maandag tijdens een woordenwisseling met een student de jongen beled!gd door hem uit te maken voor ‘vieze Turk’.
Deze racistische uitspraak werd vastgelegd op video door een
medestudent. “Bij de directie werd hen verteld dat ze
waarschijnlijk weer luidruchtig zouden zijn geweest”, zegt de
verontwaardigde vader van een andere leerling.
De video is opgenomen op de campus in de Schepperstraat. Wat er
precies voorafgaand aan de opname is gebeurd, is onbekend.
De video begint met een discussie tussen een docente en een
student van het 5de jaar Lastechnieken. “Ga weg en laat me met
rust”, zegt de student aan het begin van de video.
Even later begint de docente te schreeuwen en maakt ze de
volgende opmerking: “Je moet wel op je woorden letten, vieze Turk”.
Deze opmerking zorgt meteen voor opschudding bij de andere
studenten in de klas.
Geen toezicht
De vader van een van de studenten in de klas – niet de student die
‘vieze Turk’ werd genoemd – vindt het gedrag van de docente
volledig onaanvaardbaar.
“De studenten hadden weer studie. Dat gebeurt tegenwoordig erg
vaak omdat er docenten afwezig zijn”, vertelt hij.
“Er was geen toezicht tijdens die studie. De studenten waren
daardoor een beetje luidruchtig. Toen de docente binnenkwam, ging
ze tekeer. Het blijkt om een docente te gaan die nog maar net op de
school werkt.”
Recentelijk zouden er al meerdere incidenten op de school hebben
plaatsgevonden. Incidenten waarbij ook de studenten niet onbewogen
blijven, maar volgens de vader van een medestudent worden deze
problemen door de school zelf veroorzaakt.
“De school moet ervoor zorgen dat er voldoende docenten zijn.
Maar op dit moment hebben de studenten voortdurend studie.
Afgelopen vrijdag waren er zelfs studenten die zeven uur studie
hadden en slechts één uur les. Je krijgt dan voortdurend
uitbarstingen omdat die jongens hun energie niet kwijt kunnen.”
Directie
Na het incident zou de student die ‘vieze Turk’ werd genoemd, samen
met een medestudent naar de directie zijn gegaan om de video te
laten zien.
“Ze kregen te horen dat ze waarschijnlijk weer luidruchtig waren
geweest. Ze werden niet serieus genomen en weggestuurd.”
Deze gebeurtenis heeft veel opschudding veroorzaakt en roept
vragen op over het gedrag van de docent en het gebrek aan toezicht
op de school. Het is belangrijk dat dergelijke incidenten serieus
worden genomen en dat er passende maatregelen worden genomen om
ervoor te zorgen dat elke student zich veilig en gerespecteerd
voelt in de schoolomgeving.
Het is noodzakelijk dat de directie van de school dit incident
grondig onderzoekt en de nodige stappen onderneemt om ervoor te
zorgen dat dergelijk gedrag niet wordt getolereerd. Het is
belangrijk dat alle leerlingen en docenten op school respectvol met
elkaar omgaan en dat er een veilige en inclusieve leeromgeving
wordt gecreëerd.
Rac!stische uitspraken en d!scriminatie hebben een diepgaand
effect op de slacht0ffers ervan en kunnen leiden tot gevoelens van
onzekerheid, angst en isolatie. Het is van essentieel belang dat
scholen actief werken aan het bevorderen van tolerantie, begrip en
respect voor diversiteit, zodat elke student zich gewaardeerd en
geaccepteerd voelt, ongeacht hun afkomst, etniciteit of
achtergrond.
Naast het aanpakken van dit specifieke incident, moeten scholen
ook maatregelen nemen om een inclusieve en respectvolle cultuur te
bevorderen. Dit kan worden gedaan door educatieve programma’s te
implementeren die de bewustwording vergroten, inclusiviteit
bevorderen en discr!minatie bestrijden. Het is ook belangrijk dat
er protocollen worden ontwikkeld om incidenten van discriminatie en
pesten effectief aan te pakken, inclusief passende sancties voor de
d*ders.
Daarnaast moeten docenten en ander personeel op scholen worden
getraind in het herkennen en aanpakken van discr!minatie en het
bevorderen van inclusie. Door middel van educatie en bewustwording
kunnen scholen een positieve verandering teweegbrengen en bijdragen
aan het creëren van een samenleving waarin diversiteit wordt
gewaardeerd en gerespecteerd.
Het is van groot belang dat dit incident serieus wordt genomen
en dat er gepaste maatregelen worden genomen om ervoor te zorgen
dat dit soort beledigend gedrag niet opnieuw plaatsvindt. Elk
individu, ongeacht hun afkomst, verdient respect en gelijke
behandeling, en het is de verantwoordelijkheid van scholen om
ervoor te zorgen dat dit wordt gewaarborgd.
Het is te hopen dat dit incident aanzet tot een bredere discussie over racisme en discriminatie in scholen en de samenleving als geheel. Alleen door bewustwording te creëren, educatie te bevorderen en samen te werken aan een inclusieve omgeving kunnen we een positieve verandering bewerkstelligen en bouwen aan een samenleving waarin gelijkheid en respect centraal staan.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.