-

Nieuwste

Klachten van Syrisch gezin over Nederlandse uitkering: “150 euro leefgeld per week veel te weinig!”

Het is een trieste realiteit dat veel gezinnen in ons land vandaag de dag grote moeite hebben om rond te komen. Ook de Syrische familie Khaled ervaart enorme financiële uitdagingen bij het 0verleven van de maand.

In een interview met het AD deelt moeder Mayada het schrijnende verhaal van haar gezin, dat slechts 150 euro per week heeft om van te eten. Dit bedrag wordt verstrekt als onderdeel van hun Nederlandse uitkering.

Voordat de 67-jarige Khaled naar Nederland kwam, woonde ze samen met haar man en vijf kinderen in de Syrische hoofdstad Damascus. Ze hadden een eigen huis en een stabiele financiële situatie.

Echter, de verwoestende 00rlog in het land heeft alles tenietgedaan. In 2017 besloot het gezin te vluchten.

Haar twee dochters vluchtten naar Duitsland, terwijl Mayada met haar twee zoons in Nederland ging wonen. Dochter Bayan bleef achter met haar vader in Damascus vanwege gezondheidsproblemen.

Het land kende geen zorgverzekering en daarom liet Mayada al haar spaargeld achter, zodat haar man medicijnen en doktersbezoeken kon betalen.

Na aankomst in Nederland verzocht Mayada direct om gezinshereniging, maar helaas nam het lot een tragische wending. Op de dag dat de goedkeuring werd verleend, 0verleed haar man.

Het verdrietige nieuws kwam als een klap voor het gezin. Door geldgebrek konden ze niet naar hun thuisland reizen om afscheid te nemen.

Zonder financiële middelen kwamen ze in Nederland aan, waardoor de schulden zich opstapelden. Een bewindvoerder werd aangesteld om het gezin te helpen met budgetteren.

De uitkering waarvan ze moeten leven, is naar eigen zeggen niet voldoende om rond te komen. Het bedrag van 150 euro per week is bedoeld om drie monden te voeden.

Om geld te besparen, kookt het gezin zelf en hebben ze nog nooit Nederlandse gerechten gegeten. Ze houden vast aan hun Syrische keuken.

Het gezin heeft geen mogelijkheid om nieuwe kleding te kopen. Zoon Amer legt uit dat zijn moeder hun kleding zelf maakt en dat ze regelmatig kleding ontvangen van de kledingbank.

Onlangs verscheen er echter een glimlach op hun gezichten. Ondanks dat ze nog geen Nederlands spreken, waren ze op de hoogte van het recht op energietoeslag.

Het gezin is dankbaar, want dankzij de bewindvoerder hebben ze extra geld op hun rekening ontvangen.

Mayada geeft aan dat ze eigenlijk wel Nederlands wil leren, al is het maar om een gesprek te kunnen voeren. Terugkeren naar Damascus is geen optie meer, omdat alles wat ze hadden is verwoest en hun hele familie is gevlucht.

Het verhaal van de Syrische familie Khaled laat zien dat het leven in Nederland voor sommige gezinnen een grote uitdaging kan zijn, zelfs met een uitkering.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder