-

Nieuwste

Hoogspanningstarieven verdubbelen: zoveel zijn gezinnen extra kwijt

Hoogspanningsnetbeheerder TenneT geeft aan dat de tarieven voor het hoogspanningsnet in 2024 nog meer gaan stijgen.

Dat heeft te maken met het feit dat de hogere elektriciteitsprijzen doorwerken in de transporttarieven van de landelijke netbeheerder.

De sterk gestegen elektriciteitsprijzen zorgden dit jaar al voor een stijging van 51 procent voor de hoogspanningskosten en 84 procent voor de extrahoogspanningskosten.

Naar verwachting stijgen de hoogspanningstarieven in 2024 nog verder met om en bij de 80 tot 90 procent. Voor de extrahoogspanningstarieven wordt een stijging verwacht van 120 tot 135 procent.

Dat betekent voor het gemiddeld huishouden dat de bijdrage op de elektriciteitsrekening stijgt van 70 naar 132 euro.

Volgend jaar is de kleine mkb’er zo’n 789 euro kwijt, tegenover 413 in 2023. Deze kosten worden onrechtstreeks betaald via de regionale netbeheerder aan TenneT.

Via deze tarieven moet TenneT onder meer inkoopkosten voor vermogen en energie dekken. De netbeheerder moet verder ook investeringen in het landelijke hoogspanningsnet op zee en land betalen.

De totale inkoopkosten bedroegen voor de periode van 2018 tot en met 2020 gemiddeld 280 miljoen euro per jaar. In 2022 stegen de kosten zelfs tot 1,7 miljard euro.

Deze kosten worden verwerkt in de tarieven voor 2024. Dit jaar zullen de inkoopkosten naar verwachting wel een beetje dalen, wat niet wegneemt dat ze gemiddeld historisch hoog blijven.

Voor 2025 kan er nog niet meteen een schatting worden gemaakt. Indien de elektriciteitsprijzen sterk zouden gaan dalen, zullen ook de tarieven weer omlaag gaan.

Omdat de ontwikkelingen op de elektriciteitsmarkt zo onzeker zijn, kunnen er voor 2025 en 2026 nog geen uitspraken worden gedaan.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder