Nieuwste
Ze was smoorverliefd op een ‘Nigeriaanse prins’, maar nu is ze alles kwijt: het trieste verhaal van Linda (69)
De 69-jarige Linda uit Newcastle heeft alles verloren nadat ze drie jaar geleden de ‘Afrikaanse prins’ Muhammad uit Nigeria leerde kennen. Het begon met een vriendschapsverzoek op Facebook van een knappe, donkere man.
Nog geen tien minuten later kreeg ze al een berichtje van de man
dat hij haar ontzettend knap vond. Na weken van intense gesprekken,
vroeg Muhammad of Linda hem wilde komen bezoeken in Nigeria. Linda
besloot erop in te gaan en boekte een vliegticket.
Na haar aankomst in Kano, vertelde Muhammad dat zijn woning werd
verbouwd en ze daarom in een hotel moesten verblijven. Na een leuke
week kwam Linda thuis, waar ze werd gevraagd om 10.000 pond over te
maken naar Muhammad, omdat zijn bankrekening was geblokkeerd
vanwege een fout en hij zijn personeel moest betalen.
De bankrekening stond niet op zijn naam, maar op die van zijn
neef. Linda was naïef genoeg om het geld over te maken, maar kreeg
de volgende dag geen geld terug van Muhammad. Hij bleef excuses
verzinnen en vroeg om meer geld.
Linda had niet veel gespaard en het geld dat ze overmaakte was
het grootste deel van haar spaargeld. Toen ze zei dat ze geen geld
meer had, werd Muhammad boos en vroeg hij haar om een lening af te
sluiten.
Linda weigerde om een lening af te sluiten en vertelde Muhammad
dat ze hem geen geld meer kon geven. Vervolgens werd ze geblokkeerd
op Facebook en was al haar spaargeld weg.
Dit is niet het eerste geval van oplichting vanuit Nigeria. Het
gebeurt vaak dat mensen online relaties aangaan met een persoon uit
Nigeria die vervolgens om geld vraagt.
In dit geval was Linda echter zo verliefd geworden op de ‘prins’
dat ze alle signalen negeerde. Ze realiseert zich nu dat ze naïef
was en niet had moeten luisteren naar zijn leugens.
Het is belangrijk om alert te blijven en verdachte verzoeken van
vreemden te vermijden. Het is ook belangrijk om te onthouden dat
als iets te mooi lijkt om waar te zijn, het waarschijnlijk ook zo
is.
Dit geldt zeker voor online relaties met onbekende personen. We
moeten ons bewust zijn van de risico’s die het internet met zich
meebrengt en voorzichtig zijn bij het aangaan van online
relaties.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.