-

Nieuwste

Massale voedselvergiftiging na Masterchef: ’44 eters onwel’

De programmamakers van het Spaanse Masterchef hebben sorry gezegd. Na de opnames werden maar liefst ruim veertig mensen ziek van het eten dat ze kregen opgediend.

De Spaanse editie van het populaire kookprogramma was onlangs te gast bij L’Oceanogràfic in Valencia. En daar liep het goed fout.

De werknemers van het aquarium konden smullen van de gerechten die de deelnemers uit hun mouwen schudden. Maar bij een bepaald gerecht liep het mis.

Het menu bestond uit schaaldieren en vis, zoals oesters, mosselen en zeebaars. Als toetje was er Japanse cheesecake met algen.

Mogelijk hadden de koks bij het maken te veel haast zodat bepaalde ingrediënten niet gaar waren. Een andere optie is dat het zeebanket niet vers was.

Gevolg was 44 zieke eters. De Spaanse krant El Pais meldt dat de symptomen variëerden van voedselvergiftiging tot buikgriep.

De producent van Masterchef, Shine Iberia, zei in een verklaring sorry voor het voorval. Ze beklemtonen wel dat dit de eerste keer in elf jaar is dat dit voorviel. De Spaanse overheid stelde ondertussen wel een onderzoek in.

Heel wat mensen zijn na het eten van de gerechten niet eens thuisgeraakt. Ze moesten voor behandeling naar het ziekenhuis.

Een vrouw die voor het aquarium werkt, doet haar beklag op Twitter. “k ben met hevige buikgriep behandeld op de spoedeisende hulp.”

De dame vervolgt: “Ze hebben Primperan in mijn achterste gespoten, een middel om de symptomen te remmen. Ik ben in drie dagen tijd vijf kilo afgevallen. Bedankt MasterChef, voor de slechtste eetervaring die ik ooit in mijn leven heb gehad.”

De verklaring van de producent leest: “Dit is een absoluut uitzonderlijk geval in elf jaar MasterChef Spanje, waarbij het een absolute prioriteit is om de voedselkwaliteit te garanderen.”

Tijdens de opnames van kookprogramma’s gebeuren er overigens wel vaker ongelukjes. Zo vloog de keuken van John Torode, kok bekend van MasterChef UK, in brand in de show This Morning.

Ook de presentatoren schrokken zich een hoedje. Zij zagen hoe een theedoek in brand vloog. Daarop kwam heel wat geschreeuw richting de kok. Aanvankelijk had die zelf niks in de gaten. “Brand! John! Achter je!”

De kok bleef echter ijzig kalm toen hij de brandende theedoek zag. Hij gooide de doek gelijk in de gootsteen en daarmee was het brandje geblust. De presentatoren moesten even bijkomen van de stress, maar John is duidelijk erger gewend.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door This Morning (@thismorning)

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder