Nieuwste
Grote zorgen om razendsnelle verspreiding van dodelijke schimmel
Amerikaanse zorginstellingen worden geconfronteerd met een enorme verspreiding van de mogelijk dodelijke schimmelinfectie Candida auris. In 2021 verdubbelde het aantal gevallen in vergelijking met het jaar voordien.
Daarom slaat het Amerikaanse Center for Disease Control and Prevention (CDC) groot alarm. Sinds 2019 is er een grote stijging van het aantal gevallen.
In 2020 was er een stijging van 59 procent en in 2021 was dat zelfs 95 procent. Een hele zorgwekkende evolutie stelt onderzoeker van het CDC, Meghan Lyman.
Het CDC schrijft in het rapport: “Ook zorgwekkend was een verdrievoudiging in 2021 van het aantal gevallen dat resistent was tegen echinocandinen, de klasse geneesmiddelen die het vaakst wordt aanbevolen voor de behandeling van de ziekte.”
De vaakst voorkomende symptomen van de infectie zijn koude rillingen en hoge koorts. Als de infectie zich verspreidt zijn er aanvullende symptomen. De patiënten kunnen uiteindelijk zelfs overlijden.
De organen, het zenuwstelsel en de bloedtoevoer kunnen aangetast worden. Een op drie mensen sterft eraan.
Mensen met een onderliggende aandoening zijn meer vatbaar en hebben een groter risico op infecties. Deze doelgroep van mensen moet daarom extra in de gaten worden gehouden.
Meghan Lyman verklaarde: “De snelle toename en geografische verspreiding van gevallen is zorgwekkend en daarom is het noodzakelijk dat we voortdurend onderzoek blijven doen.”
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.