Nieuwste
Apple voor de rechter gesleept vanwege racistische smartwatch
Apple is aangeklaagd voor een klasse-actie in New York, die beweert dat de bloedzuurstoflezer in de Apple Watch onjuiste resultaten geeft voor mensen met een donkere huid.
De rechtszaak, die zaterdag is ingediend namens een groep New Yorkse inwoners en Apple-gebruikers, stelt dat de pulse oximeter-technologie die bloedzuurstofniveaus meet “significant minder nauwkeurig is bij het meten van bloedzuurstofniveaus op basis van huidskleur”.
Pulse oximeters werken door zichtbaar en infrarood licht door de huid van de drager te laten schijnen en vervolgens, op basis van hoeveel licht wordt geabsorbeerd, te schatten wat het percentage zuurstof is in een rode bloedcel met behulp van een reeks sensoren.
De nieuwste versie van de Apple Watch kost tussen de 400 en 800 dollar, een “premiumprijs” – gebaseerd op functies zoals de “Blood Oxygen”-app – volgens de rechtszaak. Eiser Alex Morales in New York “zou het product niet hebben gekocht of zoveel hebben betaald als de ware feiten bekend waren, en heeft daarom schade geleden”, aldus de eisers.
Terwijl Apple op haar website vermeldt dat “permanente of tijdelijke veranderingen” aan de huid, zoals van tattoos, de bloedzuurstofmeting van haar product kunnen beïnvloeden, vermeldt het bedrijf niet expliciet hoe de waarden door de natuurlijke huidskleur van een persoon kunnen worden beïnvloed.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.