-

Nieuwste

Tragisch: Toerist sterft door hersenetende amoebe na duik in Thailand

Een Zuid-Koreaanse man die vakantie vierde in Thailand is om het leven gekomen na een duik. Tijdens zijn verblijf aan Thailand heeft hij de extreem dodelijke Naegleria fowleri opgelopen. Dit is beter bekend als de hersenetende amoebe.

De Korea Disease Control and Prevention Agency (KDCA) heeft bevestigd dat een Koreaanse man ‘van in de vijftig’ is overleden na terugkeer uit Thailand, waar hij vier maanden verbleef. De man werd kort na zijn terugkomst opgenomen in een ziekenhuis en stierf vorige week woensdag.

Na enkele tests bleek dat hij een infectie had opgelopen met de parasiet Naegleria fowleri. Deze micro-organisme ontwikkelt zich voornamelijk in zoetwatermeren of -rivieren of in zwemwater dat te weinig chloor bevat. Normaal gesproken voedt een amoebe zich met bacteriën, maar als het in het menselijk lichaam terechtkomt, doet het zich graag tegoed aan weefsel. In uiterst zeldzame gevallen kan het ‘primaire amoebische meningo-encefalitis’ veroorzaken wanneer water dat de amoebe bevat door de neus stroomt en de hersenen bereikt.

De incubatietijd voor Naegleria fowleri is meestal twee tot drie dagen en maximaal 15 dagen. Volgens The Star is een infectie met de amoebe zeer zeldzaam. Sinds 2018 zijn wereldwijd in totaal 381 gevallen van Naegleria fowleri gemeld.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder