-

Nieuwste

Zorgcrisis: ziekenhuizen weigeren om nog zomaar iedereen te helpen

Het is blijkbaar nog steeds grote crisis in de zorg in Nederland. Ziekenhuizen gaan daarom niet iedereen meer helpen. De drempel moet gewoon omhoog. “Het moet medisch noodzakelijk zijn, anders niet.”

Anita Wydoodt van het Elisabeth TweeSteden Ziekenhuis zegt dat mensen de voorbije jaren te snel naar het ziekenhuis gingen. “We willen de zorg openhouden voor echt zieke mensen. Het ziekenhuis is geen supermarkt waar iedereen naar eigen inzicht iets kan kopen.”

Burgers moeten volgens haar minder veeleisend en meer zelfredzaam worden. Nog al te vaak belanden mensen zonder medische noodzaak op specialistenkamers. Daarom wordt een verwijzing moeilijker.

Mensen die naar een huisarts gaan zullen vaker een ‘nee’ te horen krijgen. Huisarts Leonie Tromp legt uit: “Als onderdeel van de zorgketen moeten we deze bal oppakken. Maar we doen het niet alleen. Ziekenhuisspecialisten helpen ons met digitale adviezen en telefonisch consult om die ‘nee’ nog beter te onderbouwen.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder