Nieuwste
Nederland niet klaar voor coronawinter: ‘Avondklok en vaccinatiedwang’
Het is vijf voor twaalf wat betreft de voorbereiding op een nieuwe coronawinter. Tal van adviesraden onthullen dat er geen dillema’s uit de weg mogen worden gegaan. Het gaat om dingen als een avondklok, vaccinatiedwang en de coronapas.
Dat is de conclusie van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en andere adviescolleges zoals de KNAW en de Raad van State. Het is nog onzeker of er een nieuwe coronagolf komt, maar we moeten ons voorbereiden op het ergste scenario. Dat betekent ook dat er een instrumentarium moet komen om noodmaatregelen te kunnen uitvaardigen.
WRR-voorzitter Corien Prins legt uit: “Het is goed dat de overheid überhaupt in deze scenario’s denkt, maar de volgende stap komt nog niet zo van de grond. Je moet het over die ingewikkelde dilemma’s hebben.”
“Dat zou je per onderwerp nù moeten doen, als het relatief luw is. Het is ingewikkeld, als burger wil je niet denken aan worst case scenario’s misschien, maar de politiek is daar juist voor”, besluit Prins.
“Het gaat er niet om dat je er nu een klap op geeft en daartoe besluit. Maar het gaat er wel om dat je belangen afweegt in een rustige tijd, de tijd daarvoor neemt en dan het besluit weloverwogen kan nemen, zodat alle voors en tegens voor iedereen helder zijn.”
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.