-

Nieuwste

NVWA komt met akelige waarschuwing over papieren rietjes

kind drinkt van rietje

Regelmatig komen stukjes van papieren rietjes los en die komen dan bij kinderen in hun keel terecht. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) kreeg daarover de laatste tijd meer dan 400 meldingen.

In vrijwel alle gevallen werd een drinkpakje traag opgedronken. Bij langdurig sabbelen op een papieren rietje, weken de deeltjes en laten ze los. De NVWA zegt dat dit vooral een risico is bij kinderen en mensen met een beperking.

De toezichthouder legt uit: “De gemelde incidenten geven een beeld van een mogelijk risico op verstikking.” Met voldoende oplettendheid kan dit risico vermeden worden. Verzorgers en ouders krijgen het advies om in de buurt te blijven als kinderen of mensen met een beperking van een papieren rietje drinken.

Sinds het verbod op plastic rietjes van vorig jaar, zijn papieren rietjes de norm in de hele Europese Unie. De NVWA gaat in gesprek met de fabrikanten om de kwaliteit en veiligheid van de papieren strootjes te verbeteren.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder